Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeenschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeenschap

Bijbelse kernwoorden [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gemeenschap is terecht het hart van het christelijke geloof genoemd. In piëtistische kring wordt gedacht aan bevinding, in de zin van Psalm 66 vers 8 (berijmd): ‘Hoort wat mij God deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.’ Wat zegt de Bijbel over gemeenschap?

God zette ons op deze aarde opdat wij in de gemeenschap met Hem zouden leven. Maar de mens luistert naar de stem van de duivel en komt in opstand tegen God. Er komt een breuk tussen God en de mens en tussen mensen onderling. God neemt echter het initiatief om de gemeenschap met Hem te herstellen.
In het Oude Testament komt het woord gemeenschap niet voor. De meest bekende uitdrukking om de zaak mee aan te geven is het verbond (Gen.17:7). Hij zal voor Zijn volk tot een God zijn en het volk zal Hem tot een volk zijn.
Gemeenschap heeft niet alleen een verticale, maar ook een horizontale zijde. Het volk heeft de opdracht om samen als gemeenschap te leven. Dat komt vooral tot uiting in het houden van de Tien Geboden (Ex.20:1-17), wat samengevat wordt in de liefde tot God en de naaste (Lev.19:18; Deut.6:5).

Nieuwe Testament
In het Nieuwe Testament horen we wat God gedaan heeft om ons terug te brengen in de gemeenschap met Hem. De Heere Jezus sterft aan het kruis vanwege onze zonden en staat op uit de dood, dat we juist deze dagen gedenken. De Heere zorgt ervoor dat we als ranken aan de wijnstok verbonden zijn en vruchten mogen dragen (Joh.15: 1-17).
Na de uitstorting van de Heilige Geest ontstaat de kerk, die als een gemeenschap (koinoonia) functioneert. De gelovigen volharden in de gemeenschap. Dat doen ze door middel van de prediking, de viering van het heilig avondmaal en de gebeden (Hand.2: 42). De gemeenschap werkt wervend op buitenstaanders.

Paulus
De apostel Paulus besteedt in zijn brieven veel aandacht aan de gemeenschap. Hij schrijft dat wij hiertoe geroepen zijn (1 Kor.1: 9). Gemeenschap betekent voor Paulus gemeenschap aan de dood en opstanding van de Heere Jezus (Rom.6:6; Ef. 2:6).
Er is in deze gemeenschap sprake van wederkerigheid. De ene keer horen we over ‘wij in Christus’ (Ef.1: 4,6,7), de andere keer over ‘Christus in ons’ (Rom.8:9-11). De gemeenschap met Christus wordt in het geloof gekend. De gelovigen zijn met elkaar als het lichaam van Christus verbonden (1 Kor.12:13).
Er wordt mooi gesproken over deze gemeenschap in vraag en antwoord 55 van de Heidelbergse Catechismus: ‘Wat verstaat u onder de gemeenschap der heiligen? Ten eerste dat de gelovigen gezamenlijk en ieder afzonderlijk als leden deel hebben aan de Heere Christus en al Zijn schatten en gaven. Ten tweede dat ieder zich verplicht moet weten om zijn gaven bereidwillig en met vreugde tot nut en zaligheid van de andere leden te gebruiken.’

Johannes
Vooral bij de apostel Johannes is gemeenschap een centraal thema.
Hij schrijft: ‘Wat wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij u, opdat ook u gemeenschap met ons hebt; en deze gemeenschap van ons is er ook met de Vader en met Zijn Zoon Jezus Christus’ (1 Joh.1: 3). Uit deze woorden blijkt dat de gemeenschap met God niet buiten de Heere Jezus en het geloof in Hem omgaat.
Van Johannes en de andere apostelen geldt dat ze Jezus hebben gezien op een directe manier. Dat geldt niet voor de lezers van de brief toen en nu. Maar, zo zegt Johannes, u hoeft niet te proberen in te hemel te klimmen door mystieke ervaringen. U mag leven van wat u verkondigd wordt.
Opvallend is dat de gemeenschap met de Heere alleen mogelijk is binnen de onderlinge gemeenschap. Op aarde is de gemeenschap gebrekkig. In het geloof wordt uitgezien naar de dag dat de gemeenschap volkomen zal zijn (Op.21:3).

Vandaag
Uit deze bijbelse gegevens leren we allereerst wat bijbelse spiritualiteit is. De vraag is in onze gevoelscultuur vaak: Hoe kan ik God ervaren? Ervaring gaat echter nooit buiten het geloof in de Heere Jezus om.
Vervolgens leren we wat van belang is in een samenleving waarin velen door het individualisme eenzaam zijn. We zijn geroepen om oog te hebben voor elkaar in en buiten de gemeente. De gemeente wordt niet gebouwd door een overvloed van activiteiten, maar door de band met de Heere en onderlinge liefde.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Gemeenschap

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's