Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoop

Bijbelse kernwoorden [3]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het anker van een schip zit vast in de bodem. De boot kan nog steeds flink heen- en weergaan, maar blijft door het anker uiteindelijk toch op zijn plek. In Hebreeën wordt de hoop vergeleken met een anker.

De hoop voorkomt niet dat wij stormen moeten doorstaan, maar zorgt er wel voor dat wij er niet in ondergaan.
Er is uitzicht en doorzicht.
Hoop is in het Oude Testament hoop op Gód. Dat is te merken in de Psalmen, maar ook in Jesaja en Jeremia. Er wordt daar juist naar hoop gezocht in hopeloze omstandigheden die zich in het heden afspelen.
In het Nieuwe Testament heeft hoop vooral te maken met de toekomstverwachting op langere termijn. De hoop richt zich op de wederkomst van Christus en de opstanding der doden. Het is verbonden met het verlangen naar het eeuwige leven.

Duisternis
In de Bijbel zien we keer op keer hoe hopeloos het er voorstaat. De zondeval, de zondvloed en de Babylonische ballingschap zijn maar een paar voorbeelden hiervan. De zonde maakt zoveel kapot.
Bij de komst van de Zoon van God wordt duidelijk gemaakt dat Zijn komst is als het Licht dat schijnt in de duisternis. Het leven van Jezus op aarde is geen weg vol van succes, maar eerder van strijd. De discipelen moeten hun hoop en verwachting bijstellen. Hun Koning komt aan het kruis te hangen. En zij blijken kruisdragers te moeten zijn.

Onzichtbaar
Hoop is iets heel anders dan optimisme. De tijd van maakbaarheid en onbegrensde vooruitgang ligt nu wel achter ons. Niet alleen in de maatschappij, maar ook in de theologie is de toekomstverwachting heel positief gekleurd geweest. Er was hoop op een maatschappij waarin de bestaande tegenstellingen verminderd zouden zijn. Maar de laatste jaren blijken de tegenstellingen eerder gróter dan kleiner te worden.
Ook het christendom in Nederland en Europa krijgt steeds meer een plaats in de marge. Betekent dit dat er nog maar weinig hoop is voor de toekomst?
Het is goed om te beseffen dat hoop onzichtbaar is. Paulus zegt dat hoop die gezien wordt, geen hoop is. Als dus de dingen om ons heen en de wereld om ons heen ons echte hoop moeten bieden, is dat geen bijbelse hoop.
De hoop waar Paulus het over heeft, gaat nu juist in tegen de dingen die wij zien. Wat wij als hoop zien kan wel eens valse hoop blijken te zijn. Terwijl de hoop die God geeft zonder geloof onzichtbaar blijft. Daarom wordt er door Paulus ook gesproken over geloof, hoop en liefde. Om de hoop levend te houden is geloof nodig.

Inspanning
Voor jongeren heeft hoop vooral te maken met de nabije toekomst.
Dit blijkt uit hun reacties op mijn vraag aan gemeenteleden wat hoop is. De reden of grond van deze hoop benadrukken zij veel minder.
Bij ouderen komt juist naar voren dat er sprake is van gegronde hoop. Dat zij steun vinden in wat er in de Bijbel staat. Daar vinden zij de zekerheid dat God Zijn beloften waarmaakt, zeker ook als het gaat om de belofte van redding en eeuwig leven.
Jongeren zien wel dat hoop ook met een bepaalde inspanning te maken heeft. Er moet geleerd worden om een examen te kunnen halen. Het lukt niet om een examen te halen zonder inspanning. Dat is met de gehoopte toekomst ook zo.
Het is dan wel de vraag wíe een inspanning levert. Is de zekerheid van de hoop nu juist niet gelegen in wat God, in Jezus Christus, voor ons heeft gedaan? Hoop is te vinden in de vaste grond van Gods beloften.

Signalen
De hoop wordt voor de discipelen pas weer levend op het moment dat zij zien dat Jezus leeft. Ineens ontvangen zij geloof en hoop voor de toekomst, waardoor zij tot handelen komen. Door de kracht van de Geest, dat wel.
Het uitzicht dat het geloof biedt, is dus niet alleen een vergezicht van het eeuwige leven, maar ook doorzicht in de werkelijkheid van elke dag.
Tekenen van hoop zijn er namelijk wel. Er zijn signalen dat het Koninkrijk van God nabij is. Het is alleen zaak om deze signalen op te vangen en te zien. Jezus had wel gezegd dat Hij moest lijden en sterven en daarna zou opstaan, maar pas toen doordrong wát Hij gezegd had, kwam er vaste hoop.
Zien wij ook díe tekenen van hoop?
Zien we hoe God ook vandaag zijn beloften waarmaakt in het zendingswerk, bij zijn volk Israël, maar ook heel dichtbij, als mensen tot geloof komen? En hoe is dat in ons eigen leven? Leven wij uit deze levende hoop?

Volgende week: kruisdragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Hoop

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's