Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruisdragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruisdragen

Bijbelse kernwoorden [4]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdens zijn diensttijd in het Iraakse leger kwam Joseph Fadelle tot geloof in de Heere Jezus. Toen de familie zijn bekering ontdekte, bracht die hem voor de rechter. Gevangenschap en martelingen waren het gevolg. Inmiddels woont Joseph in Frankrijk, maar nog steeds wordt hij bedreigd.

De Heere Jezus vertelt Zijn leerlingen dat ze hun kruis op zich moeten nemen. Voor Zijn tijdgenoten zal dat een bizarre uitspraak zijn geweest. Niet eerder had iemand heil gezien in zo’n kruispaal. Integendeel. Men kende het kruis als de Romeinse methode om misdadigers ter dood te brengen.
Een afschrikwekkend executiemiddel.
De enigen in de Bijbel die letterlijk een houten kruis meetorsen, zijn Jezus en Simon van Cyrene.
De Heere draagt het op weg naar de bittere dood. En om deze Koning belachelijk te maken, zetten de soldaten er één zogenaamde volgeling achter. Die kan niets anders meer uitrichten dan het kruis dragen. Die houten balk laat zien wat het Jezus gaat kosten.
Hij moet sterven.
Als het met Hem die kant op gaat, willen we dan wel achter Hem aan? Nadrukkelijk heeft de Heere hiervoor gewaarschuwd. Het kan je alles kosten. Je goede naam, je vrienden, je bedrijf, je vrijheid, zelfs je leven. Wie dat er niet voor over heeft, moet er niet aan beginnen. ‘Wie zijn kruis niet draagt, en achter Mij aankomt, die kan geen discipel van Mij zijn.’ (Luk. 14:27)

Besluit
Het kruisdragen is steeds verbonden met het volgen van Jezus. In de meeste teksten is het één beweging: jezelf verloochenen, je kruis opnemen en Hem navolgen.
We lezen in dit verband consequent het werkwoord ‘opnemen’ (behalve in Lukas 14). Het is een actieve daad, direct al bij het begin van het discipelschap.
Te vaak nog wordt bij kruisdragen gedacht aan de algemene moeilijkheden in het aardse leven. Men kan lijden onder ziekte, rouw, armoede of een handicap. Maar het kruis dat iedere christen moet opnemen, is echt iets anders. De Heere Jezus bedoelt een bewuste daad en Hij vraagt die van iedere discipel.
Wat is dat: je kruis opnemen om achter Christus aan te gaan? Het is het besluit nemen om elk lijden als gevolg van het discipelschap te aanvaarden, tot aan de marteldood (het kruis) toe. Een christen kan rekenen op smaad, onrecht, verdrukking of ander lijden dat de mensen je aandoen. Je moet bereid zijn jezelf weg te cijferen ter wille van je Heere en Heiland. De Heilige Geest geeft je daarvoor de moed.

Omzeilen
In het Oude Testament veroorzaakte het lijden van de rechtvaardigen veel vragen en aanvechting. Job en Asaf konden hun tegenslagen moeilijk begrijpen. Het Nieuwe Testament legt duidelijk de verbinding met het lijden van Christus. De duisternis verdraagt het licht niet. Daarom is er de haat van de wereld tegen Jezus en Zijn Kerk. ‘In de wereld zult u verdrukking hebben,’ zei de Heere.
Wat houdt deze verdrukking in?
Het is elke vijandschap die we vanuit de wereld ervaren als gevolg van onze band met Christus.
Deze vijandschap komt op veel manieren tot uiting. Verdrukking is in de Bijbel breder dan marteling en gevangenschap zoals Joseph Fadelle meemaakte. Het kan de vorm hebben van uitlachen, negeren, benadelen, bedreigen, treiteren, schoppen of nog erger.
Het is nuttig de concrete vormen in onze eigen context te benoemen en te erkennen. De vervolgde kerk is er niet alleen in verre landen. Ook wij moeten leren deel te hebben aan hetzelfde lijden.
De moeilijkheden die christenen in Nederland ervaren, verschillen per situatie. Laat het in de gemeente onderwerp van gesprek zijn, ook als het niet ernstig lijkt.
Samen leren we uit de Bijbel hoe je ermee om moet gaan. Dan mag ook ter sprake komen waarvoor we bevreesd zijn, zodat we het kruis eigenlijk niet oppakken. Ds. J. het Lam schreef over dit thema een lezenswaardige inleiding in Vervolgd om Jezus’ wil (red. P.J. Vergunst). In het Westen kunnen we zo lauw zijn. Zijn wij niet geneigd om dit lijden voortdurend te omzeilen?

Blijmoedig
Is kruisdragen zwaar? Dat hangt ervan af hoeveel waarde je hecht aan Christus. Wie iets gaat verstaan van Zijn onpeilbare liefde voor onwaardige zondaren, die hangt aan Hem tegen elke prijs.
Wie de Parel van grote waarde ontdekt, krijgt er van blijdschap alles voor over. Bovendien wijst de Schrift ons op het einddoel: de eeuwige heerlijkheid.
Daarmee vergeleken is de verdrukking slechts licht en kort.
Ook de Leidsman Jezus heeft het kruis verdragen om de vreugde die Hem was voorgesteld (Heb.12: 2). Er ligt een groot loon klaar voor allen die om Zijnentwil worden vervolgd (Matt.5:10-12). Het is zelfs een eer om voor Zijn Naam smaadheid te lijden (Hand. 5:41). In dat licht kunnen christenen hun kruis blijmoedig dragen.

Volgende week: liefde.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Kruisdragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's