Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Welbehagen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Welbehagen

Bijbelse kernwoorden [10, slot]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord welbehagen zal voor veel mensen de herinnering oproepen aan Kerst: In de mensen een welbehagen. Veel minder duidelijk is wat het woord welbehagen betekent, ook voor mensen in de kerkelijke gemeente.

In het Oude Testament komen we verschillende keren het woord welbehagen tegen in de Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling (HSV). Soms is er in de HSV een ander woord voor welbehagen gebruikt, zoals in Job 33:26: ‘God zal de bidder goedgezind zijn.’
In de HSV komen we het woord welbehagen tegen op plaatsen waar dat in de Statenvertaling niet het geval is. Een voorbeeld daarvan vinden we in Ezra 10:11, waar het woord welgevallen in de HSV wordt weergegeven met welbehagen. In Lukas 4:19 wordt gesproken over het jaar van het welbehagen van de Heere, terwijl de Statenvertaling spreekt over het aangename jaar van de Heere.

Wil van God
Vanuit het Oude Testament denken we aan de offerdienst, waarin het gaat om de goedkeuring van God en de offers die zonder gebrek moeten zijn. Daarin vindt God Zijn welbehagen. Het heeft alles met de wil van God te maken, zoals Psalm 103 spreekt over de engelen die Zijn welbehagen doen.

Engelenlied
De wil van God spitst Zich toe in Jezus Christus. In het Nieuwe Testament vinden we een concentratie van het welbehagen van God in Zijn Zoon. In het bekende engelenlied komt het woord terug. Sommigen vertalen dat met ‘in de mensen een welbehagen’, anderen leggen de nadruk erop dat er vrede op aarde is in de mensen van het welbehagen.
Wanneer Jezus Zich laat dopen, gaat de hemel open en klinkt: ‘In U heb Ik Mijn welbehagen.’ Daarin ligt de goddelijke legitimatie aan Jezus opgesloten. Daarnaast gaat het gepaard met de toerusting voor Zijn bediening door de kracht van de Heilige Geest. U heb Ik uitgekozen!
In Efeze 1 schrijft Paulus een lofzang op het welbehagen van God.
Het welbehagen is het diepste motief van God in het hoe en het waarom van dit Evangelie.

Diepste motief
Het tijdstip van het welbehagen is het beslissend moment van Gods ingrijpen. In het welbehagen komt het diepste motief naar voren van het handelen van God. Het zijn geen externe oorzaken, maar het is gegrond in God Zelf. Zoals vroeger werd gezegd: God neemt redenen uit Zichzelf.
Het tekent daarin de soevereiniteit van God. Welke sterveling kan de diepste motieven van God doorgronden en verstaan? Het is daarom niet voor niets dat we het woord welbehagen bij de belijdenisgeschriften het meest tegenkomen in de Dordtse Leerregels, als het gaat over de verkiezing. De grond van onze zaligheid ligt niet in iets van ons, of buiten God, maar ligt opgesloten in het welbehagen van God. Dordt wil hierin het genadekarakter van het heil aan het licht brengen en ons daar blijvend bij bepalen.

Geen willekeur
Welbehagen is daarin geen willekeur van een despoot of tiran. God heeft Zich in Zijn trouw gebonden en verbonden aan Zijn Woord en de beloften van het Evangelie. Hij openbaart Zich als Verbondsgod. Hij wil daar niet van af en kan er ook niet vanaf.
Welbehagen is daarom geen wispelturigheid. Integendeel, Gods onvoorstelbare genade en liefde zijn gegrond in de eeuwigheid. Daarom ligt het in Hem en door Hem vast in Christus.
Het is Zijn vrije gunst alleen. Deze diepe genade, gegrond in Gods soevereine liefde, valt niet uit te pluizen, niet na te rekenen, maar is oorzaak en grond van diepe geloofsverwondering.
Juist de lofzang in Efeze 1 maakt dat duidelijk. God laat Zich kennen als een God van liefde.

Meezingen
Laten we daarom in stille verwondering het uitbundig meezingen:
Och, mocht ik in die heilige gebouwen,
De vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog;
Zijn lieflijkheid en schonen dienst aanschouwen!
Hier weidt mijn oog met een verwond’rend oog.

---

Lofzang op Gods welbehagen in Christus
Efeze 1

3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus,
4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,
6 tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.

Dit artikel spreekt het laatste bijbelse kernwoord in deze serie.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Welbehagen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's