Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren en heiliging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren en heiliging

Nieuwe oudvaders gevraagd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zijn de specifieke vragen van jongeren als het gaat om heiliging? Hoe concreet ben je in de beantwoording van hun vragen? Moet je radicaal zijn of raak je hen dan kwijt?

Jongeren stellen veel vragen.
Vaak praktische vragen die gericht zijn op de invulling en vormgeving van het leven: ‘Waarom hebben wij…? Dominee, waarom doen wij…? Mag ik…?’
Maar is de tiener die vraagt naar de precieze invulling van de zondag werkelijk verlegen om Gods leiding? Of wil hij gewoon weten wat hij wel of niet mag, zodat hij precies tot die grens kan gaan. En is de jongere die wil weten hoe je om moet gaan met sociale media echt verlangend om Gods liefde zo zuiver mogelijk te beantwoorden? Of stelt hij zijn vraag met een ander doel.
Voordat je – zo concreet mogelijk – antwoord geeft, is het belangrijk om te weten vanuit welke houding en met welk verlangen vragen worden gesteld. Eerst dus maar eens doorvragen en zorgvuldig luisteren: waarom stel je die vraag eigenlijk, waarom wil je dit weten?
Wie dat niet doet en de vaak concrete en oprechte vragen van jongeren haast direct opvat als vragen over heiliging, loopt het grote risico antwoorden te geven die gaan werken als een nieuwe, voorwaardelijke wet. Voordat je het weet verwordt het christen-zijn van een zaak van to be or not to be tot een lijstje do’s en don’ts.

Houvast
Het is niet zomaar dat ik dit schrijf.
Circuleren er, helaas ook onder jongeren, niet te veel van dit soort gedrags- en kledingcodelijstjes, sommige misschien wat evangelisch, andere wat reformatorisch van kleur?
Eerlijk is eerlijk: jongeren zelf vinden dit soort lijstjes vaak niet eens erg. Pragmatisch als ze zijn, vragen ze er vaak om, het geeft hun ook houvast en daar hebben ze ontzettend veel behoefte aan. Wie dit soort lijstjes geeft, komt hun dus wel tegemoet, maar raakt intussen soms zomaar verder bij de kern van het christelijk geloof vandaan.
Een christen is niet allereerst iemand die dit doet, of dat laat, maar iemand die weet en leeft van Gods liefde en genade. Gevallen als je bent, ben je wonderlijk opgeraapt door God zelf.

Praktische vragen
De veelal praktische vragen van jongeren moeten zeker wel serieus worden genomen en beantwoord, maar dan in die zin dat veel van hun vragen, net als de vragen van ouderen, worden ontmaskerd als wegvluchten bij genade vandaan.
Laat dat ontmaskeren in liefde gebeuren. Juist ook jongeren moeten leren wat genade is en vooral ook hoe bevrijdend genade is. Dat zal echt een aantal vragen schelen…
Maar is dan alles opgelost? Blijven er dan geen vragen meer over. Gaat door genade dan alles vanzelf en goed in de navolging van Jezus Christus? Nee, dat niet. De Hebreeën werden niet voor niets hartelijk opgeroepen om ‘alle last en zonde die hen gemakkelijk verstrikt’ af te leggen en ook ‘met volharding de wedloop (van het geloof ) te lopen’.
Als het volgen van Jezus allemaal vanzelf zou gaan, dan zou deze aansporing niet nodig zijn. Er is last en zonde die ons makkelijk verstrikken en de geloofspas soms enorm vertragen.
Juist ook jongeren die Jezus volgen, merken hoe makkelijk ze verslappen. ‘Dominee, hoe houd ik het vol, hoe blijf ik het volhouden?’ vroeg een meisje me in het persoonlijk gesprek voorafgaand aan de belijdenisdienst. ‘God lijkt zo irrelevant wanneer ik aan het werk ben. Ik ben zelf zo ‘vergeetachtig’ en er is ook weinig om me heen dat naar Hem verwijst!’
Als het over heiliging en het concrete leven van navolging van Jezus Christus gaat, cirkelen veel vragen van jongeren rond het thema volharding en de structuur en vormgeving van het christelijke leven. Natuurlijk, ze weten wel: lees je Bijbel, bid elke dag. Maar hoe doe je dat nu met bijbellezen en bidden? Hoe beleef ik daar wat aan? Wanneer is dat genoeg?
Omdat zij, anders dan ouderen, nog volop bezig zijn met de ontwikkeling en ontplooiing van het sociale leven, is ook de omgang met andere, vaak niet-christelijke medemensen, een onderwerp van gesprek. Hoe doe je dat op een ontspannen manier, zonder je identiteit te verdoezelen?

Rauwe werkelijkheid
Behalve deze veelal praktische vragen leven er vaak ook veel vragen over de omgang met het eigen ik. De rauwe werkelijkheid van het christelijke leven verschilt nogal eens van het gewenste en geschetste profiel.
Wie dat eerlijk benoemt krijgt vragen van een dieper niveau: wat moet ik doen als ik weer eens de fout inga?
Hoe komt het nu toch dat ik soms zo maar een week geen stille tijd houd?
Zit het dan eigenlijk wel goed mijn geloof ? Wat ben ik eigenlijk voor mens? Nee, dat zijn doorgaans niet de eerste vragen die gesteld worden, maar vaak wel de existentiële vragen die schuilgaan achter de meer praktische vragen. In deze prestatiegerichte tijd zijn heel veel, juist ook oprecht christelijke jongeren, uiterst onzeker.

Profiel
Hebben we dat in de kerk niet versterkt door vaak een heiligheidsprofiel te schetsen van een christen dat veel weg heeft van een Hyvesprofiel?
Alleen de goede eigenschappen en aardige hobby’s worden genoemd.
Veel jongeren lopen daar – soms zonder dat ze het zelf helemaal beseffen – op stuk en komen ook daardoor met zichzelf als gelovige in de knoop.
De enthousiaste en trouwe catechisant die het allemaal aardig op een rij lijkt te hebben, blijkt in een persoonlijk gesprek vaak ook een zoekende en twijfelende ziel. Angstige vragen die leven op dit niveau vragen een reactie van een (oudere?) gelovige die God en zichzelf kent en zonder opsmuk met de HEERE leeft.

Gesprek
Hoe ga je het gesprek met de jongere aan? In veel gemeenten is er de jeugdvereniging en de catechese.
Voor de meer praktische vragen die bij jongeren leven zijn deze structuren vaak prima geschikt. Het zijn natuurlijk ook mooie plekken voor onderlinge ontmoeting.
Toch bieden deze goede structuren lang niet altijd genoeg veiligheid voor de meer persoonlijke en existentiële vragen van jongeren. In sommige gemeenten zijn er juist daarom ook vormen van jeugdpastoraat. We doen er in deze tijd goed aan om jongeren individueel te benaderen en het gesprek met hen aan te gaan over hun existentiële vragen.
Er zijn nieuwe oudvaders nodig. Afgelopen zomervakantie las ik een werk van oudvader Saldenus: De weg van troost in de droevigste staat van een christen. Met veel kennis van God en Zijn Woord, maar ook met veel (psychologische) kennis van de ziel verwijst hij liefdevol en concreet de weg naar Christus en Zijn beloften. Daarbij worden zowel luie en vrome uitvluchten (die gaan vaak samen) als ook allerlei activistische plichtplegingen de pas afgesneden.
Natuurlijk leven we vandaag in een andere tijd, met daarom ook weer nieuwe en andere vragen. Toch dacht ik, toen ik dit werkje las, regelmatig: ‘Dit is waar jongeren ook vandaag sterk behoefte aan hebben.’ Ze hebben behoefte aan ontfermende en ervaren vaders en moeders in Christus. Aan mannen en vrouwen die goed kunnen luisteren, die de gelovige mens tot in de krochten van het vaak zo kronkelige en onzekere hart kennen en tegelijk niet schromen om in liefde heel radicaal en concreet de weg van genade en navolging te wijzen en vooral samen met en voor hen te bidden.

Dit artikel verschijnt in het kader van het jaarthema van de Gereformeerde Bond: ‘leidinggeven aan heiliging’.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Jongeren en heiliging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 september 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's