Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het goed doen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het goed doen

2 minuten leestijd

'Dus je deed het goed?’ Ik sta in dubio. Wat zal ik antwoorden? Om van jezelf te zeggen dat je het goed doet, is nogal wat. Maar slecht ging het zeker niet. Met een grap red ik me er uit.
Ik neem deel aan een zomercursus ter voorbereiding op mijn baan in het onderwijs. Ik mag reflecteren op een dagopening die ik heb gehouden. De cursusleider probeert er uit te persen dat ik het goed deed. Dat is ook nodig. Zien wat je goed doet, is net zo belangrijk als zien wat je niet goed doet. Zelfvertrouwen kan geen kwaad als je een paar klassen van meer dan dertig pubers mag regeren.

Diezelfde pubers ontberen dat zelfvertrouwen vaak. Achter de maskers van goedgebektheid of onverschilligheid gaat onzekerheid schuil. Over wie ze zijn en wat ze kunnen. Zekerheid aanbieden is een van de belangrijkste taken van een docent.
Een leerling mag eerlijk weten wat hij goed doet.

In meer of mindere mate speelt de uitdrukking ‘onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad’ altijd een rol in deze discussie. Soms wordt deze volledig terzijde geschoven. Het geldt niet voor het gewone leven, maar alleen voor de zaligheid. Anderen laten deze zin ook een zware schaduw werpen over het handelen van mensen in het algemeen. Het is allemaal niks en het zal ook nooit wat worden.
Wat leerlingen met een gedoopt voorhoofd weleens uitspoken, doet je soms naar het laatste neigen. Meteen als je het denkt, krijg je de spiegel voorgehouden. En jij dan? Het teken van Gods verbond aan de voorhoofden van leerlingen geeft je wel de moed met ze verder te gaan. De Heere wil wat met hen. Via die weg is er van leerlingen goeds te verwachten.

Met datzelfde vertrouwen mag je de dag met hen openen. Ze even in aanraking brengen met Gods Woord. Of je dat goed doet, is belangrijk. Je mag je er niet met een Jantje van Leiden van afmaken. Maar of jij het goed doet, is ook niet belangrijk. De HEERE zal het goed maken. In dat vertrouwen mogen docenten en leerlingen leven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 september 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Het goed doen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 september 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken