Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eén Lam is genoeg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Eén Lam is genoeg

4 minuten leestijd

Zie het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt. Johannes 1:29

Johannes de Doper mag met recht Johannes de Wijzer heten. Wat hij doet? Van zichzelf af wijzen en uitwijzen naar het Godslam. Dienaren van het evangelie van het Lam moeten lange wijsvingers hebben. Wat als een mens dit Lam afwijst?

In vroege boeken van het Oude Verbond staat nauwgezet en minutieus beschreven welke offers nodig zijn voor ziel en zaligheid. Er moet immers weer vrede komen tussen de heilige God en een schuldige zondaar. Hoe dat kan? Dat kan zomaar een levensvraag zijn, toch? Het antwoord luidt: door een plaatsvervangend offer.
De kleine Joodse jongetjes en meisjes zijn opgevoed bij deze praktijk. Zij weten van de offercultus af. Vader vertelde: ‘Een ander moet voor jou sterven!’
‘Een onschuldig dier neemt jouw schuld over!’ ‘Er wordt geruild, mijn kind.’
De vaders van het Nieuwe Verbond zeggen: ‘Hij voor jou, omdat je anders de eeuwige dood had moeten sterven.’ Als ze dat zeggen, wijzen ze net als Johannes naar het Lam. Naar Christus.

Bij Hem
Daar bij de Jordaan staan de mensen die ervan weten. Ze hebben gehoord van de ontelbare dieren die de dood ingingen. En nu? Een man in een harige mantel wijst een Lammetje aan. Met klem, aandrang en liefde zegt hij: ‘Zie hét Lam Gods!’ Het is alsof hij zeggen wil: Dit is het ene en enige Lam waarmee de HEERE tevreden is. Al die andere dieren wezen uit naar dit Lam. Om Hem ging het. Om Hem gaat het! Hier is uw brandoffer, zondoffer, schuldoffer. Nog niet tevreden?
Zie, hier is uw zoenoffer! ‘Hij vindt in gunst en niet in wraak Zijn lust. De hitte van Zijn gramschap is geblust.’
Er is een Lam voor allen die bukken onder de last van de zonde.
Voor mensen die in de geestelijke kredietcrisis bankroet raakten.
Wat zegt u? Dat dit ouderwetse praat is? Dat je daarmee niet meer moet aankomen? Ik vraag je: Wat moet je met een Offerlam als je geen schuld hebt? Scherper nog: Wat moet je met Christus als er geen zonde is? Wat praat de kerk over Jezus als er geen verlorenheid is?
Bij Hem moeten we zijn. Ook in 2012. Meer hebben we niet nodig, met minder kunnen we niet. Zeker niet. ‘Zie het Lam Gods!’

Exoduslam
Een lam, een onschuldige lammetje herinnert iedere Israëliet aan de Exodus. Dat luisterrijke moment van de Uittocht. Dat grote Toen. Uitgeleid met een sterke hand. Ik ben de HEERE, uw God.
En hoe was het ook weer? In die nacht der nachten moest er bloed aan de deurpost gestreken worden. Bloed van het lammetje. ‘Als Ik dat bloed zie, ga Ik voorbij!’ zei de Heilige. ‘Dan mag u midden in de nacht van uw slavernij het voorbijgangsfeest vieren.’
Dan wordt het Pascha. Omdat het lam werd geslagen, word ik overgeslagen. Dood en verderf gaan aan me voorbij. Zo doet de HEERE dat. Zien we Hem staan?
Jezus, Agnus Dei. ‘Zie Gods Paaslam!’
Is iemand misschien op dit moment zo’n slaaf ? Zo’n mens in het klemmende diensthuis van de zonde? Hoe kom je er ooit uit?
‘Zie het Lam Gods!’ Straks zal dat Lam bloeden, doodbloeden. Dan is er bloed voor de deurpost van je hart. Voor de levensdrempel van je ziel. ‘Zie Gods Exoduslam!’
Johannes wijst Hem aan. En de Geest doet op dit moment niet anders. Johannes ziet Het staan.
Wij zien Hem hangen. Om bevrijd te worden moeten we op Golgotha zijn, want we kunnen niet om het geslagen Lam heen.

De Grote Verzoendag
Israëls allergrootste dag, de dag der dagen, heet De Grote Verzoendag. Jom ha-kippoeriem, dag van de vergevingen. Dag van de verzoeningen. Dag van het menigvuldig vergeven (Ps.103).
De eeuwen door werden op deze hoge dag dieren gedood; legio stieren, rammen, bokken. Hoe anders kan er verzoening zijn?
Zie hier één lam. Eén is genoeg.
Eén doet genoeg. Genoegdoening door dat ene Kruislam.
Johannes zegt: ‘Zie het Lam Gods.’

Het was op een vrijdag. De zon regende nacht. De zwartste dag.
Toen ging dat Lam naar de slachtbank. Ik stond erbij en ik keek er naar. ‘Zie het Lam Gods’.
Wat? Heeft dit Lam iets met God en God iets met dit Lam? Wat ik hoor is het tegendeel: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten.’ En toen, toen werd het al wat licht. ‘Het is volbracht!’
Maar, o wonder, op de derde dag zagen we de glans en glorie van het licht. Het dode Lam verrees!
Het stond op uit dood en graf.
Het opgestane Lam staat in het midden. Wie Het aanziet met ogen van geloof zal leven. Eeuwig. Glorie zij het Lam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Eén Lam is genoeg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken