Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Online ambassadeur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Online ambassadeur

Jongeren en sociale media [2, slot]

6 minuten leestijd

Wat moet de kerk met sociale media? Hoe zinvol is het om als jongerenwerker je in online netwerken te begeven?

Jongeren groeien op in een informatiemaatschappij en leren hier op hun eigen manier mee om te gaan. De sociale media zijn voor hen een digitale ‘hangplek’ en ze komen hier ‘samen’ om van alles te delen. Het heeft een duidelijke sociale functie voor hen. Ik schreef al dat de principes van sociale media, sociale principes zijn.
Om mee te doen met de gesprekken die gaande zijn, moet je luisteren naar wat online gezegd wordt en daar op inhaken. Wanneer je meteen met je eigen verhaal komt, stoot dit mensen af. Het is dus belangrijk om ‘onderdeel van het verhaal te worden’, dus aan te sluiten op het verhaal van de gesprekken op de sociale media.

Doelgroepen
Het is goed om na te denken over de vraag hoe kerk- en jeugdwerkers sociale media nuttig kunnen inzetten door binnen de kaders van ‘het verhaal’ actief te zijn. Een kerkgemeenschap heeft verschillende communicatiekanalen om informatie te delen De meest gebruikte vorm is een kerkbode of kerkblad. Een ander communicatiemiddel is de website. Binnen de Protestantse Kerk had in 2010 81 procent van de kerken een website, blijkt uit een onderzoek van de IKON-website Kerknieuws.nl. Eén op de vijf gemeenten maakte hier in 2010 geen gebruik van. Het kanaal van sociale media is voor veel gemeenten nog een relatief onbekend terrein.
Belangrijk is om te beseffen dat elk middel weer in contact staat met een andere doelgroep: het kerkblad is vooral voor betrokken leden (intern), de website voor leden en voor ‘nieuwsgierige bezoekers’ en de sociale media voor zowel leden, randkerkelijken als ‘buitenstaanders’.

Sociale netwerken
Veel jongeren zullen eerder op de sociale netwerken te vinden zijn en daar hun informatie vandaan halen dan dat ze het kerkblad eens rustig op de bank gaan lezen. Als kerk is het goed om je te bezinnen op de vraag hoe de verschillende communicatiemiddelen zich tot elkaar verhouden en hoe ze doelgericht ingezet worden. Het laatst genoemde communicatiekanaal, de sociale media, kun je als jeugdwerker gebruiken op persoonlijke titel en/of via een organisatieaccount.
Bij het laatste maak je een profiel aan namens de kerk, doe je dit op persoonlijke titel dan gebruik je het namens jezelf.
Als kerk is het goed om een organisatieaccount te hebben op de verschillende sociale media om daar informatie te delen over komende diensten, nieuws, evenementen en activiteiten. Dit zal dan vooral gericht zijn op betrokken mensen; op deze manier blijven ze op de hoogte. Andere jongeren zullen zich niet snel betrokken voelen door een organisatieaccount. Veelzeggender is een account namens jezelf. Jongeren hebben behoefte aan persoonlijk contact.

Online ID
Een online profiel van een jeugdwerker geeft je een online identiteit. Vanuit je profiel kun je online relaties aangaan met bekenden, vrienden en jongeren. In feite sta je op deze manier altijd stand-by voor jongeren. Je kunt zo een kijkje geven in je eigen leven. Een goed uitgangspunt is hiervoor 1 Thessalonicenzen 2:8: ‘Wij waren zo vol verlangen naar u dat wij graag met u niet alleen het Evangelie van God wilden delen, maar ook onszelf, omdat u ons lief geworden was.’
Op de sociale media deel je niet alleen je boodschap, maar laat je iets zien van jezelf. Dit betekent niet dat je ‘het verhaal’ moet gaan verstoren met eindeloze linkjes naar christelijke sites en die van je eigen kerk (het zenden). Het betekent eerder dat je juist meedoet in de gesprekken, van je eigen leven deelt en reageert op ontwikkelingen (interactie). Belangrijk is het maken van contact, luisteren en reageren. Er ligt een wereld open.
De basis van jeugdwerk zijn relaties. Deze kun je hier aangaan en onderhouden.
Via sociale media kunnen contacten en verbindingen ontstaan, die in de fysieke wereld niet mogelijk waren. Juist daar zit de kracht van sociale media: de netwerken en contacten die ontstaan, die in ‘het fysieke leven’ veel moeilijker zijn om te maken. Jeugdwerkers en leden van de kerk die zich begeven op online netwerken zijn in feite online ambassadeurs van de kerk en identificatiefiguren voor jongeren.

Online communities
Een andere vorm is het creëren van online groepen (online community).
Dit is een online platform (onder andere mogelijk bij Facebook en Hyves) waarbij iemand met een eigen profiel zich kan aansluiten.
Via een online community is het mogelijk om wekelijks foto’s, video en nieuws te plaatsen, die alle mensen die zich hebben aangesloten kunnen zien. Door een online groep op te zetten, die wekelijks wordt gevuld met inhoud (foto’s, video’s en nieuws) over en van de verenigingsactiviteiten, creëer je op een eenvoudige manier verbondenheid buiten de verenigingstijden om. Het is voor een jeugdwerker van belang een groep niet alleen in eigen beheer te nemen, maar juist ook de leden van de club zelf input te laten verzorgen. Denk aan weblogs schrijven of iemand die standaard foto’s toevoegt. Dit zorgt ervoor dat ook online de jeugdvereniging een relevante plek in neemt (je biedt namelijk interessante inhoud aan). Wanneer jongeren nieuws, foto’s of video’s gaan delen vanuit de groep in hun eigen netwerk kom je bij jongeren (vrienden, klasgenoten) onder de aandacht, die je anders niet direct zou bereiken. In feite sta je dus maar een stap verwijderd van alle jongeren in het netwerk van de jongeren die al betrokken zijn bij de jeugdvereniging.

Viral
Ooit van een viral gehoord? Het is een foto of video die zich snel verspreidt over de verschillende sociale netwerken. Dit betekent dat mensen deze foto of video op hun eigen profiel zetten en/of delen met hun netwerk. Een belangrijke voorwaarde moet zijn dat het echt interessant en leuk is. In mijn eigen kerkelijke gemeente is een videoclip gemaakt met een club van groep 6. In deze videoclip zie je alle kinderen één voor één voorbij komen. De clip is op internet gezet. De groepsgrootte was vijftien kinderen, maar door de aandacht die het via de sociale netwerken heeft gekregen, is het filmpje inmiddels zo’n 700 keer bekeken.
Het heeft zich verspreid via de online netwerken van de kinderen en de clubleiders. Veel mensen hebben op deze manier een kijkje gekregen in het jeugdwerk van onze kerk.

Door elkaar lopend
Het is van belang als kerk- en jeugdwerker de dynamiek en werking van sociale media te begrijpen. Ook hier kan de kerk zijn plek innemen. Daarbij is het goed om als kerk na te denken over de verschillende communicatiemiddelen en de bijhorende doelgroepen die men daarmee wil bereiken. De kracht van sociale media is de netwerken die door elkaar lopen.
Deze media hebben enorme mogelijkheden in zich, die de kerk en een jeugdwerker zeker meer kunnen gaan benutten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Online ambassadeur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken