Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vluchten of bekeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vluchten of bekeren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen maakte zij zich met haar schoondochters gereed en keerde terug uit de vlakten van Moab (…). Ruth 1:6

Een drama. Zo zou je het leven van Naomi kunnen typeren. Als je leest wat haar allemaal is overkomen, denk je: dit komt nooit meer goed. Maar God maakt hier een nieuw begin. En hoe.

De eerste vijf verzen van het bijbelboek Ruth beschrijven in sobere bewoordingen hoe het leven van Naomi in een vrije val terechtgekomen is. Ze was getrouwd met Elimelech en samen hebben ze twee zonen gekregen. Het gezin van Naomi woonde in Bethlehem. Daar waren ze ook helemaal geworteld, want ze worden Efrathieten genoemd.
Op een dag valt het besluit om te emigreren. De economische omstandigheden in Israël waren slecht, er was honger gekomen.
Het stadje Bethlehem (Broodhuis) maakt zijn naam niet langer waar.

Oordeel van God
Deze hongersnood is hier heel duidelijk een oordeel van God. Het was toen de tijd van de Richteren.
Het laatste vers van het gelijknamige bijbelboek geeft aan hoe het ermee stond in Israël: ‘eenieder deed wat juist was in zijn ogen’. Er werd niet langer geluisterd naar Gods geboden en niet gezocht naar Gods bedoelingen.
Zoiets blijft nooit zonder gevolgen.
Want de Heere heeft gezegd dat het Beloofde Land een land van melk en honing is, zolang Hij wordt gediend. Maar als de dienst aan God wordt opgezegd, dan is er honger te verwachten. Dat zien we hier gebeuren.

Vlucht
Naomi neemt met haar gezin de wijk naar Moab. Daarmee wordt niet alleen een geografische grens overschreden, maar worden ook andere grenzen gepasseerd. Want Moab is een heidens land, waar andere goden werden gediend.
Bovendien staat de bevolking vanouds vijandig tegenover Israël. Indertijd gaf de Moabitische koning Balak aan Bileam de opdracht om het volk van God te vervloeken (Num.22). Van zo’n land is daarom niet veel goeds te verwachten.
Toch is Naomi daar met haar gezin gaan wonen. Ze verblijven er als vreemdelingen.
Ten diepste onttrekt Naomi zich hierdoor aan het oordeel van God, terwijl ze heel goed weet dat er in deze omstandigheden een veel betere weg is te gaan. Want wanneer mensen hun schuld belijden en zich bekeren tot de Heere is er zegen te verwachten. Dan maakt God een nieuw begin. Maar deze weg wil Naomi niet gaan. Ze vlucht bij God en Zijn volk vandaan.

Bekering
De emigratie naar Moab blijkt de oplossing niet te zijn. Er is daar weliswaar brood, maar dat houdt hen uiteindelijk niet in leven. Zowel Naomi’s man Elimelech als haar beide zonen sterven. Naomi blijft als een kinderloze weduwe achter met haar beide schoondochters.
Het echte levensgeluk is niet te vinden in de economische omstandigheden. We kunnen een heel welvarend leven leiden en toch diep ongelukkig zijn. Het gaat erom dat ons leven is geborgen bij God en dat wij met ons leven in Zijn wegen gaan. De weg van God is voor ons ook altijd weer een weg van bekering. Omdat, soms ongemerkt, andere dingen in ons leven belangrijker worden dan Hij.
Ook na de grote tegenslagen komt Naomi er niet toe om de weg van de bekering te gaan. Ze heeft inmiddels van haar nood een deugd gemaakt en woont alweer heel wat jaren in Moab. Maar dan maakt God een nieuw begin, en hoe. Naomi hoort dat de Heere heeft omgezien naar Zijn volk door hen weer brood te geven. Dit is voor Naomi het evangelie waardoor ze aangesproken wordt. Zo komt zij ertoe om na lange tijd weer terug te keren. Omdat ze uit ervaring heeft geleerd dat een mens niet kan leven van brood alleen. Het Woord van God brengt leven. Naomi gaat weer terug naar Bethlehem om daar te delen in de zegen van God. Het is een bekering in haar leven. Een bekering waarin God de eerste is.
Omdat het ermee begint dat Zijn evangelie klinkt.

Niet vergeten
Het stadje Bethlehem is voor ons vooral bekend geworden als geboorteplaats van Jezus Christus: de Zoon van God die mens geworden is. In Hem heeft God omgezien naar Zijn volk. Jezus Christus noemt Zichzelf het Brood des Levens. Door het kruis en Zijn opstanding heeft Hij de weg tot God geopend.
Dat evangelie wordt nog steeds verkondigd. Daarin zien wij de trouw van God, die Zijn volk en Zijn kerk niet vergeten is. Hij is erop uit om mensen te bereiken, hoever zij ook zijn afgedwaald. Hij is eropuit om Zijn volk en Zijn kerk weer tot leven te wekken, ook in deze tijd. Door mensen, langs een weg van bekering, bij Jezus Christus uit te laten komen. Waar wij mensen vastgelopen zijn, daar maakt God een nieuw begin. Dat is wat Naomi in haar leven heeft ontdekt. Dat is de zegen die God aan mensen geeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Vluchten of bekeren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's