Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden voor de koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden voor de koning

O God, geef de koning Uw recht. Meditatie: Psalm 72:1

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over enkele dagen zal, zo de HEERE het geeft, kroonprins Willem-Alexander als de nieuwe koning van het Koninkrijk der Nederlanden ingehuldigd worden. Wij bidden voor hem en zijn gezin met de woorden van de koningspsalm 72.

Psalm 72 is een gebed voor de koning van Israël. Waarschijnlijk heeft David hem geciteerd, of liever: heeft de Geest hem aan David geciteerd, toen hij kort voor zijn sterven de troonsopvolging had vastgesteld. Deze Psalm zingt het verlangen naar een ideale koning.
Maar dit gebed voor Salomo is later het lied van het volk zelf geworden. Waarschijnlijk is het een van de liederen geweest die gezongen werden als een nieuwe koning de troon beklom. Zo is het een gebed van het volk zelf geworden. Een gebed van het volk voor de koning.
Wij nemen dit gebed op de lippen nu Willem-Alexander koning wordt. ‘O God, geef de koning Uw recht.’ Het gebed krijgt gaandeweg ook iets van een profetie.

Ervaring
Hoe komt de dichter van deze Psalm ertoe om zo over de koning te spreken? Ach, het is een lied van verlangen dat hij spreekt. Israël weet uit ervaring hoe ellendig het met koningen kan gaan. Voor je het weet zijn het dictators, uitbuiters van hun eigen mensen. Ze laten knotsen van paleizen bouwen en versterken hun defensie dusdanig dat geen mens het meer betalen kan en zo is de kleine man de dupe. Ze beginnen met mooie, vrome woorden en als ze hun ambt aanvaarden, leggen ze bij wijze van spreken hun hand op de Bijbel, maar kom eens terug na een jaar of wat, dan blijkt die Bijbel ergens op de koninklijke zolder te liggen. Geen prins die er nog naar omkijkt.
Zo is het keer op keer gegaan. In Israël. En met menig vorstenhuis in Europa of daarbuiten. Is het een wonder dat de kleine man intens verlangen kan naar een koning die nu eens geen ellende, maar vrede brengt?

Gemeente
Een gebed van het volk voor de koning en zijn regering. Zoals ook Paulus dat opdraagt aan de gemeente van Christus. Hij spoort hen aan met name te bidden voor koningen en gezagsdragers, ook als deze God er zelf niet bij roepen.
Dat was in Paulus dagen zo. De keizer van Rome zou echt niet vragen naar de wil van God bij zijn bestuur. De meerderheid van de politici doet dit vandaag ook niet. Maar dan is het belangrijk dat er toch een gemeente is die voor hen bidt. Voor koning en gezagsdragers. ‘O God, geef de koning Uw recht.’

Nooit zo bestaan
De koning van Psalm 72 heeft, zoals hij bezongen wordt, nooit bestaan. Zelfs Salomo was zo’n koning niet en koning Willem-Alexander zal evenmin zo’n koning zijn. Wij weten niet hoe zijn koningschap zal zijn, hoewel wij hem al het goede toe bidden, maar duidelijk is dat door alle tijden heen er nooit een koning van Psalm 72 heeft bestaan. Dat wil zeggen: niet als een aardse koning.
Als we niet zouden weten dat het hier over een koning gaat, dan zou je denken dat dit over God Zelf gaat. Dat is eigenlijk ook zo. Deze Psalm is een profetie vol beloften. Want is hij niet in vervulling gegaan in onze Heere Jezus Christus? Is Hij niet de Koning van het recht? Is Hij niet de Koning van de goddelijke sjalom? Is Hij niet de Heerser die wereldwijd regeert naar recht en wet?

Programma
Wie de Psalm aandachtig zingt, leest het regeringsprogramma op de notenbalken. Hij zal ellendigen met recht regeren. Hij zal de armen redden. Hij zal Zich ontfermen over de mens die geen kant meer op kan. Hij zal het bloed van de paupers niet als waardeloos vocht laten wegsijpelen. Hun bloed is kostbaar in Zijn oog. En reken maar dat heel de aarde daarvan weten zal. Eens zullen alle volken van die Koning horen en zullen Hem vereren met geschenken. In de schaduw van die Koning mag Willem-Alexander zijn koninklijk ambt uitoefenen.

Leve de Koning
We bidden onze nieuwe koning Willem-Alexander de zegen van die Koning toe. Voor hemzelf en zijn gezin, voor zijn moeder en zijn familie, maar ook voor het koningsambt waartoe hij geroepen is. Koning bij de gratie Gods. Koning over het Koninkrijk der Nederlanden onder de hoede en zegen van de Koning van het Koninkrijk der hemelen. Leve de K(k)oning!
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God, mijn Heer.
Op U zo wil ik bouwen, verlaat mij nimmermeer!


J. Broekman is hervormd predikant te Herwijnen

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bidden voor de koning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's