Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Geest als Gids

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest als Gids

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Laat Uw goede Geest mij leiden in een geëffend land. Psalm 143:10b

Het leven is complex. Daarom hebben mensen behoefte aan leiding. Coaching en consultancy zijn populair als middelen om je werk met meer rendement te doen of evenwichtiger in het leven te staan. Maar in de Heilige Geest schenkt God Zijn kinderen de meest uitnemende coach.

Psalm 143 geldt in de kerkelijke traditie als een van de zeven boetepsalmen. Bij nader inzien blijkt het vooral een gebed om leiding in het leven te zijn. Dat is verrassend omdat het er aan het begin van de psalm alle schijn van heeft dat er voor David geen enkel perspectief van leven meer is. Zijn vijanden doen hem wonen in ‘duistere oorden’.
Waarschijnlijk een cel waar hij vastzit in voorarrest, in afwachting van zijn berechting. Op grond van valse aanklachten.
David weet zich schuldig tegenover God – als ieder mens (vers 2). Maar hij is onschuldig tegenover de aanklachten van zijn tegenstanders. Daarom gaat hij bij God in hoger beroep. Hij bidt dat hij Gods goedertierenheid zal horen in de morgen – in het oude Israël het tijdstip waarop in de poort rechtgesproken wordt.

Geëffend land
In geloofsvertrouwen grijpt David vooruit op de vrijspraak. Hij verwacht dat zijn levensweg een vervolg krijgt. Niet om zelf over het leven te beschikken. Aan het begin en het eind van de psalm noemt hij zichzelf Gods dienaar.
Zo komt heel de psalm in het kader van de dienst aan God te staan. Daarmee verbonden is het gebed dat Gods Geest hem zal leiden in een geëffend land.
Waar in het oude Israël de wegen door stenen en kuilen vaak moeilijk begaanbaar waren, verlangt David naar een weg zonder hindernissen. Niet een comfortabel leven, dat gladjes en zonder strubbelingen verloopt. Maar een leven waarin hij niet zal struikelen in het doen van Gods wil.

Geest
Daarvoor weet hij zich aangewezen op de leiding van Gods Geest.
Deze wordt in deze Psalm een goede Geest genoemd. Davids voorganger in het koningschap raakte onder de invloed van een boze geest. Saul zocht leiding bij een medium in de sfeer van het occulte. Dat leidde tot zijn tragische val. Daartegenover staat de heilzame invloed van Gods goede Geest.
Vanuit het Nieuwe Testament weten we dat dit de Geest is die Jezus heeft verworven en met Pinksteren uitgestort. De Geest van de heiligmaking, die ons leert om in Gods wegen te wandelen. Het is wel zaak dat we ons aan de leiding van deze Geest toevertrouwen bij alle beslismomenten op onze levensweg.

Op gevoel
Velen ervaren het leven als een project waaraan ze zelf vorm en inhoud moeten geven. Men spreekt van een keuzelast waar mensen tegenwoordig onder gebukt gaan. Weinig ligt vast, veel valt er te kiezen. Het Humanistisch Verbond spiegelt ons voor dat mensen wijs en krachtig genoeg zijn om in voor- en tegenspoed hun eigen keuzes te maken en over hun eigen leven te beschikken. Een nogal optimistische en onrealistische mensvisie.
Veel mensen maken hun keuzes op gevoel. ‘Het voelt goed’, is dan het einde van alle tegenspraak. Dat gevoel wordt ondertussen gevoed en beïnvloed door allerlei dubieuze geesten. Achter veel hedendaags levensgevoel, vertolkt in lifestyle magazines, talkshows en weblogs, gaat een geest van dwaling schuil. Om maar niet te spreken van expliciete uitingen van occultisme waar mensen leiding zoeken: spiritisme, tarotkaarten, guiding angels. Je struikelt wanneer je je door dergelijke geesten laat leiden.

Gods wil verstaan
De Heilige Geest van God leidt ons over een geëffende baan.
Zoals een goede coach betaamt, neemt Hij niet simpelweg de regie over, maar Hij leert ons verantwoorde keuzes te maken. Hij verlicht ons verstand en buigt onze wil. Hij behandelt ons niet als een kind. De bekende regels van Jacqueline van der Waals zing ik het liefst zo: ‘Wil mij als Uw kind behand’len, dat alleen de weg niet vindt.’ De Geest leidt ons vooral achter Christus aan over het levenspad. Niet de weg van de minste weerstand, wel een weg waarop je niet ten val komt. De Bijbel is het lesboek van de Geest. Hij maakt in Gods Woord onze gang en treden vast.
Hij leidt ons zo dat we met gevouwen handen op een open Bijbel de wil van God verstaan in het concrete alledaagse leven. Dit leven bij het Woord vraagt inspanning en toewijding. Er is geen discipelschap zonder discipline. Maar het geeft innerlijke rust op onze levensweg en het brengt ons uiteindelijk Thuis.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2013

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De Geest als Gids

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2013

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's