Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oefenplaatsen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oefenplaatsen

Jongeren willen in vakantie iets doen voor koninkrijk van God

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Evangeliseren op de camping, dát willen ze graag. Een groep jongeren oppert dit idee tijdens een weekend in Silvosa, het landelijk bondscentrum van de HGJB. Dat was in 1962, symbolisch genoeg rond Pinksteren.

Deze jongeren, die betrokken zijn bij het werk van de IZB, GZB en HGJB, willen een ‘doorgaande bezinning op hetgeen Gods Woord van ons vraagt, vooral met betrekking tot zending, diaconaat en oecumene’, zo melden de Dabarkronieken. Zij willen hun woorden omzetten in daden en andere jongeren motiveren zich dienstbaar op te stellen tegenover de naaste. Een van de eerste activiteiten is het evangelisatie-recreatiewerk op campings in Nederland. De primeur is voor Elburg. De eigenaar van camping Veluwe Strandbad geeft toestemming en 25 jongeren uit het hele land stellen zich beschikbaar. Van 15 juli tot 19 augustus 1963 wordt er evangelisatiewerk verricht in een grote witte tent. Een jaar later gebeurt hetzelfde in Ouddorp. De groep werkt samen met de evangelisatiecommissie van de classis Brielle.
Bootreizen In 1973 is Dabar actief op vijftien campings in binnen- en buitenland. De projecten in het buitenland zullen later zelfstandig verder gaan. Dabar is in de eerste jaren op veel meer terreinen actief. Zo worden er publicaties en materiaal voor evangelisatiewerk uitgegeven, zijn er Rijnbootreizen voor gehandicapten en diaconale kampen. Een aantal van deze activiteiten wordt na verloop van tijd beëindigd.
In 1975 wordt het jeugdevangelisatiecentrum De Windroos opgericht door en onder verantwoordelijkheid van de HGJB en IZB. Het Dabarcampingwerk wordt bij De Windroos ondergebracht. In het jeugdevangelisatiecentrum ontstaan nieuwe projecten als de Kerstconferentie en het kinderevangelisatiewerk (Vakantie Bijbel Week).
In 1995 beëindigen de HGJB en de IZB hun samenwerking in het jeugdevangelisatiecentrum. Alleen de missionaire projecten, waaronder Dabar, gaan verder onder de naam De Windroos en vallen onder verantwoordelijkheid van de IZB. In 2000 worden binnen Dabar de materialen Rock Solid en Solid Friends van Youth for Christ geïntroduceerd, in de hoop hiermee beter aan te sluiten bij jongeren uit een onkerkelijke omgeving.
Dabar valt vanaf 2008 onder verantwoordelijkheid van de HGJB. De Windroos wordt opgeheven en alle projecten gaan naar de HGJB. Vanaf 2012 is het Dabarwerk weer helemaal ondergebracht bij de IZB.
Het Dabarwerk kende roerige tijden. Wezenlijke vragen over de identiteit zorgden voor onderlinge verwijdering. Ook financiële problemen speelden een rol.
Campingpastor Parallel aan het Dabarwerk draait, sinds 1985, op een aantal campings het campingpastoraat. Een campingpastor is samen met zijn gezin twee weken aanwezig op de camping. Hij organiseert geen activiteiten, maar leidt de campingdienst en wil een luisterend oor zijn voor de campinggasten. Hij neemt de tijd om met mensen te praten over vragen en problemen. Net als het Dabarteam werkt hij onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke commissie.

Impuls
In het boek Jeugdwerk met een watermerk (Zoetermeer, 2012), over honderd jaar HGJB, schrijft prof. dr. Fred van Lieburg ook over Dabar. Volgens hem heeft de spontane opkomst van Dabar in hervormd-gereformeerde kring het besef dat ook jongeren geroepen zijn tot evangelisatie een ‘enorme impuls’ gegeven. Zonder de opkomst van de Dabarbeweging zou de invulling van die roeping nooit zo’n hoge vlucht hebben genomen. ‘Het initiatief tot de Dabarbeweging kwam van jongeren zelf, aangestoken door internationale contacten en oecumenische bewustwording.’ De werkgroep stelde in 1962: ‘Getuigend in deze wereld staan, geldt ook voor de gereformeerde gezindte.’ In de woorden van de toenmalige jeugdpredikant Jorissen: ‘Het gaat er in deze actie - veel liever zou ik willen spreken van ‘beweging’! - om, dat wij als jongeren door Gods genade ons leven willen stellen in dienst van Jezus Christus; dat wij in woord en daad Hem, Die het Woord en de Daad Gods is, willen navolgen.’

Toekomst Ds. D. Hoolwerf, predikant van de hervormde gemeente Stellendam, is coördinator van Dabar. Hoe ziet hij de toekomst van Dabar? ‘Door de tijd heen zijn er voor jongeren steeds meer mogelijkheden gekomen in de vakantie iets te doen voor het koninkrijk van God. Voor de toekomst willen we graag Dabar als laagdrempelige mogelijkheid openhouden en jongeren stimuleren uit hun comfortzone te stappen, de camping op, met een missionaire houding.
We proberen steeds de verantwoordelijkheid van plaatselijke gemeenten te benadrukken om hun jongeren ‘uit te zenden’. Er zijn nog veel gemeenten met jongeren waar Dabar niet leeft. Dat moet veranderen. Als er meer jongeren meedoen is de mogelijkheid er ook om uit te breiden. Soms vallen campings af, maar er melden zich ook nieuwe aan. Daarnaast kijken we waar jongeren ingezet kunnen worden bij straatevangelisatie en stadsprojecten. Het zijn mooie oefenplaatsen waar jongeren praktisch en missionair worden toegerust. Wat ze hiervan meenemen blijkt waardevol te zijn, allereerst voor hun persoonlijk geloofsleven, maar ook later voor de opbouw van de kerk. Veel oud-dabaristen zitten met een missionair hart in de kaders van de kerk.’


Wat is Dabar?
Dabar zendt christelijke jongeren uit om het geloof in Jezus Christus voor te leven en uit te dragen aan de campinggasten in Nederland en rust christelijke jongeren toe tot een missionaire levensstijl. Jaarlijks werken zo’n 450 jongeren op meer dan twintig campings.
Het diepste motief voor dit werk is Gods liefdevolle betrokkenheid op de wereld, die tot uitdrukking kwam in het leven, het lijden en sterven en de opstanding van Jezus Christus.
Dabar richt zich vooral op de mensen die onbekend zijn met het geloof en de kerk, of hiervan vervreemd zijn geraakt.
Het Hebreeuwse woord dabar betekent: woord en daad. Recreatie- en evangelisatiewerk gaan hand in hand. In het samenleven op de camping, op de kinderclub, in sport- en spelactiviteiten, in de avondsluiting, bij het koffiedrinken na de campingdienst, of zomaar tijdens een spontane ontmoeting bij het volleybaltoernooi. De jongeren delen hun hele leven met de campinggasten. En (het gesprek over) het geloof maakt daar onderdeel van uit.
Dabar heeft ook betekenis voor de deelnemers zelf, omdat zij mogen groeien in geloof en zichzelf persoonlijk kunnen ontwikkelen. Dabar gelooft in de kracht van de Geest van God. ‘God Zelf is verantwoordelijk voor de bouw van Zijn Koninkrijk en Hij vertaalt het heil naar het hart en de context van ieder mens.’ Bron: www.dabarwerk.nl


A. Tukker-Versluijs uit Kesteren is freelance journalist.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Oefenplaatsen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's