Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwikkeld in de strijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwikkeld in de strijd

Christus en de machten [3, slot]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus wil Zijn gemeente doordringen met de heerschappij van Zijn Woord en Geest. Dat gaat echter niet vanzelf. Nu Christus verhoogd is en onbereikbaar is voor de satan en zijn demonen, richt de grote tegenstander zijn aanvallen op het kroondomein van Christus, de gemeente.

De satan weet dat hij, na het verlies tegen Christus en tegen de aartsengel Michaël en zijn engelen, uit de hemel geworpen is op de aarde en zijn boze engelen met hem (Openb.12:7-12). In de hemel heerst grote vreugde over het koningschap van onze God en over de macht van Zijn Christus.
Maar wat hoort Johannes ook?
Een grote stem die roept: ‘Wee hen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen en heeft grote toorn, omdat hij weet, dat hij nog maar weinig tijd heeft’.
Wat betekent dat? Dat de Heere Jezus ons ‘in deze laatste beslissende ure’ betrekt als Zijn gemeente, Zijn Lichaam, in die geweldige, heftige strijd tegen de helse, boze machten in de lucht en tegen de door de boze beïnvloede ‘machten’ op aarde.
Ook wij zijn, naar mijn diepe overtuiging, verwikkeld in die continue strijd, waarin de boze met zijn demonen het aan Christus verloren terrein wil terugveroveren. Het gevaarlijkste is misschien dat wij ons nauwelijks van deze strijd bewust zijn. Daarom moet goed tot ons doordringen tegen welke machten wij en onze kinderen vandaag krachtige weerstand hebben te bieden.

Concrete machten
1. De macht van het wetticisme
2. De macht van de mammon, het geld, de groei-economie
3. De macht van de ‘managementen bedrijfscultuur’
4. De macht van de vermaakindustrie
5. De macht van de media en van de digitale wereld
6. De macht van het maakbaarheidsdenken, de technologie en de geseculariseerde wetenschap
7. De macht van de valse godsdiensten
8. De macht van het occultisme
9. De macht van de seksualisering van de samenleving

Actiegebied
Sommige van deze machten (zie kader) kunnen goed gebruikt worden en tot grote zegen voor ons en onze kinderen zijn. Anderzijds weten wij ook dat de satan met zijn demonen genoemde machten en mandaten wil misbruiken. Satan gebruikt ze ook metterdaad om ons volledig te overheersen en zo aan de macht van Christus, onze enige wettige HEERE, te ontrukken.
Ds. C. den Boer geeft een goede samenvatting van deze concrete strijd tegen de machten. Hij zegt: ‘De strijd tegen de machten is vooral een geestelijke strijd (niet tegen ‘vlees en bloed’). Dat wil echter niet zeggen dat het actiegebied en de werkingssfeer van de machten op aarde niet in allerlei levensgebieden manifest worden.
Terecht zegt A. van de Beek daarom: ‘De duivel vertoont zich… kortom in de structuur van de samenleving en in de cultuur.’
De strijd tegen de machten in onze tijd mag er daarom ook één zijn van verzet tegen alles wat zich in Gods goede schepping voordoet aan los-van-God-bewegingen, aan demoraliserende en mensvernietigende ideologieën, aan kerkvervolging en andere verdrukkende systemen, aan despotisme, kortom aan religieus, zedelijk en ecologisch milieubederf.’

Wapenrusting
Wij worden door onze HEERE dan ook niet voor niets opgeroepen tot het staan in de vrijheid, waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft én tot permanente waakzaamheid, strijd en volharding tot het einde. Wij worden niet zomaar vermaand en aangevuurd om krachtig te worden in de HEERE en in de sterkte van Zijn macht te strijden. We worden zelfs opgeroepen om de gehele wapenrusting van God aan te trekken, om stand te houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
Waarom? Wat zegt Paulus? ‘Want wij hebben de strijd niet tegen vlees, bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van deze eeuw, tegen de geestelijke machten (van het kwaad) of tegen de geestelijke boosheden in de lucht.’
De wapenrusting van God Zelf is nodig om weerstand te kunnen bieden op deze dag van het kwaad én om het goede, dat is de volmaakte wil van onze HEERE, te blijven doen, totdat Hij als onze Rechter en Verlosser wederkomt.

Perspectief
Deze strijd is zeer heftig. Het is een uiterst radicale strijd, ook al staat vast dat Christus, onze HEERE, in principe overwonnen heeft en overwinnen zal. Met dit geweldig perspectief mag de geestelijke strijd tegen de boze machten ook vandaag gestreden worden: ‘want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood’ (1 Kor.15:25,26).

Terugveroverd
Toch is er ook terrein door de boze terugveroverd. Denk eens aan wat er over is van de zeven gemeenten van Christus in Klein- Azië, het huidige Turkije. De islam heeft daar op dit moment de overhand. Denk ook aan Amerika en West-Europa. Het christelijk geloof was ook hier leidend. De islam krijgt vooral daar ruimte waar de christelijke gemeente van Christus Zelf, van Zijn heilig kruisevangelie en gebod losraakt, verstart en uitgehold raakt.
Iemand zei tegen ‘Wilders-gezinde’ christenen: ‘Als alle ingeschreven christenen trouw naar de kerk zouden gaan en door het geloof uit Christus Zelf zouden leven, dan zouden die paar moskeeën net zo min opvallen als de Joodse synagogen in de zeventiende eeuw. Maar nu is het vaak: de islam eruit en zelf niet willen veranderen.’
Dat is de situatie sinds de vorige eeuw. De secularisatie en de afval van Christus en van Zijn gemeente grijpt schrikbarend om zich heen. In Markus 12:45 spreekt onze Heere Jezus over een mens die door Hem bevrijd is van een onreine geest. Jezus zegt: als dit huis daarna niet bewoond wordt door Mijn Heilige Geest, dan komt de onreine geest terug met zeven geesten, die bozer, dat is meer verdorven zijn, dan hijzelf. En het einde van die mens wordt erger dan zijn begin. Zo zal het ook zijn, zegt Jezus, met dit verdorven geslacht. En zo zal het zijn, heeft dr. W. Aalders eens gezegd, met het verdorven geslacht van West-Europa, dat na zijn reiniging het bloed van de HEERE Jezus onrein heeft geacht en de Geest, die ons wilde vervullen en ons in de overvloed van Christus’ genade wilde laten delen, gesmaad heeft.

Laodicea of Filadelfia
Is dit een noodlot dat iedere gemeente van de HEERE Jezus Christus in West-Europa móet treffen? Beslist niet. Want de Geest is uitgestort op alle vlees.
En ook in onze tijd wordt ons de geestelijke wapenrusting uit genade ter beschikking gesteld om in de kracht van ons geliefde Hoofd, onze medelijdende Priester-Koning, weerstand te kunnen bieden aan de geestelijke boosheden in de lucht. In diezelfde kracht kunnen we meer dan overwinnaars zijn door Hem, die ons heeft liefgehad tot het einde en van Wiens liefde niemand en niets, ook de machten niet, ons kunnen scheiden.
Wij moeten ons dan nu wel realiseren dat de Laodicea-mentaliteit onmiddellijk, dat is nú, moet worden afgelegd. Dat bekering nú noodzakelijk is.
Het Woord van Christus tot Filadelfia moeten wij heden ter harte nemen: ‘Ziet, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend… Omdat u het Woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken.
Zie, Ik kom spoedig. Houd vast wat u hebt, opdat niemand uw kroon zal wegnemen’. (Openb. 3:8,10,11).

Tijdens de ambtsdragersvergaderingen die het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond DV op 3 en 10 september belegt, staat het thema ‘Christus en de machten’ centraal. Wat betekent Zijn overwinning voor de praktijk van het leven van de gemeente? Zie www.gereformeerdebond.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Verwikkeld in de strijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's