Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Differentiëren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Differentiëren

2 minuten leestijd

'Wie heeft er even een Bijbel voor mij?’ Een deelnemer van het kerkkamp sprint onze kampeerboerderij binnen en verlangt met gezwinde spoed een bijbeltje. ‘Waar heb je die voor nodig?’, vraag ik. ‘Even wat checken’, is het korte antwoord. Met dezelfde vaart, maar nu gewapend met een bijbeltje, rent hij weer naar buiten.
Ondertussen weet ik wel waar het bijbeltje voor nodig is. Deze 5-vwo’er heeft net een tijdschrift van me geleend. Op de voorkant staat een uitdagende aankondiging van een artikel: ‘Wie was Jezus? Het echte verhaal’.
Kort en goed betoogt de schrijver dat de evangeliën tegenstrijdige informatie geven en andere bronnen de uniciteit van Jezus ontkrachten.

Even later brengt hij het tijdschrift terug. ‘Nou, ben je er al uit?’, informeer ik. De vwo’er analyseert het artikel: ‘Die argumenten over bijbelteksten zijn best zwak, maar volgens archeologen woonden er geen mensen in Bethlehem toen Jezus daar geboren werd.’ Kort daag ik hem uit verder na te denken dan een concluderend zinnetje in een tijdschrift.

Voor een andere jongere is het wel genoeg geweest. Hij is de kersverse bezitter van een vmbo-diploma. ‘Heb je dat leugenboek nu nog bij je?
Dat is van de satan hoor, als ze zeggen dat de Heere Jezus niet echt heeft bestaan. Zal ik het voor je verbranden?’ Ik moedig de timmerman in spe aan zijn overtuiging vooral vast te houden.

Twee totaal verschillende jongens die een totaal verschillende aanpak verdienen. Straks zitten ze weer samen in hetzelfde catechisatielokaal. Het blijkt in de kerk moeilijk om te differentiëren: iedereen op zijn eigen niveau onderwijs geven. Pubers klagen dan ook vaak over het niveau van catechisatie: te moeilijk of te makkelijk.
Met hun eigen vorm van respect voor de Bijbel zitten de jongens op kerkkamp in hetzelfde bijbelstudiegroepje. Samen de Bijbel lezen blijkt opvallend goed te gaan. We gebruiken elke dag dezelfde eenvoudige basisvragen die we aan een tekstgedeelte stellen. Ieder draagt zo op zijn eigen niveau bij aan het gesprek en iedereen doet mee. Differentiëren in de kerk kan dus. Het betekent minder zelf aanreiken en meer samen de Bijbel lezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Differentiëren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken