Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET KLEINE ALTAAR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET KLEINE ALTAAR

Voorwerpen in de tabernakel [5, reukofferaltaar]

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie met het reukoffer bij het gouden altaar komt, staat heel dicht voor Gods troon. Vanwege het voorhangende gordijn kan hij die heilige zetel niet zien. Maar de geur van het reukwerk bereikt die ruimte zeker.

. Met het reukoffer brengt de priester de gebeden van het volk voor de HEERE (Ps.141:2; Luk.1:8-13). Het weerspiegelt de werkelijkheid die Johannes beschrijft in Openbaring 8:1-5. Een engel heeft een wierookvat met veel reukwerk en de gebeden van alle heiligen. Hij legt dit op het gouden altaar voor de troon en de rook stijgt op tot God. Voordat de bazuinen van het oordeel klinken, neemt God eerst de tijd om te luisteren naar de gebeden van Zijn volk.

STANK
Het reukorgaan telt in het oude oosten volwaardig mee. Geur straalt iets uit. Stank is niet alleen onaangenaam, maar doet ook denken aan dood en bederf (2 Kor.2:16). In vroeger tijden was er veel meer stank aanwezig dan tegenwoordig. Israël reist door de hete woestijn en de gewone man waste zich niet vaak. Op de slachtplaats bij de tabernakel ligt veel bloed en altijd stijgt er rook van het altaar. Wat voor de HEERE pas echt stinkt, is het gemopper en de ondankbaarheid van het volk. Hij gruwt van leugens, ruzie, overspel en ongeloof. Met zo’n vieze lucht kun je toch niet bij de Heilige van Israël aankomen.
Nu heeft de HEERE bevolen een reukoffer te brengen. Een mengsel van heerlijk geurende specerijen en wierook verpulvert de priester tot fijn poeder. Hij legt enkele smeulende kolen van het brandofferaltaar in een pan. Daar strooit hij het reukwerk op, wat een geurige damp teweegbrengt. Dit reukoffer plaatst de priester op het kleine altaar. Een rookwolk verspreidt zich. Die aangename geur maakt het gebed goed. De HEERE schept er behagen in.

GEUR VAN DE GEEST
Buiten de tabernakel staan het koperen altaar en het wasvat. In de weg van verzoening en wedergeboorte komen wij in de heilige ruimte waar we God dienen. Behalve de toonbroden en de kandelaar staat daar het reukofferaltaar. Want in de toewijding aan de HEERE neemt het gebed een vooraanstaande plaats in. Nu is dat niet meer aan een locatie gebonden. Als Priester hebben wij Jezus Christus, Die onze gebeden voor Gods troon brengt. Op basis van de verzoening pleit Hij bij de Vader voor Zijn volk.
Ons bidden kan zo vlak en flauw zijn. Zondige gedachten en motieven dringen zich op. Welk reukwerk zal die stank verdrijven? De Heilige Geest doet wat die kruiden en wierook lieten zien. Hij leert ons ootmoed, wekt vertrouwen en geeft liefde voor Gods geboden. De innige omgang met de HEERE is de geur van de Geest, die het hele christenleven doortrekt.

ELKE DAG
De ceremoniën van het reukoffer hebben afgedaan met de komst van Christus. In het naderen tot God maken we geen gebruik meer van allerlei rituelen, zoals wierook, kaarsen of een tastbaar kruis. Dat zou eigenwillige godsdienst zijn, in strijd met het tweede gebod. De Reformatie heeft dat goed begrepen (NGB art. 25). Nu bidden wij door de Geest en in Jezus’ Naam. Aäron moest iedere ochtend en iedere avond het reukwerk in rook laten opgaan. Zo wijdt een christen met zijn ochtend- en avondgebed elke dag toe aan de HEERE. Hij luistert er met vreugde naar.


REUKOFFERALTAAR
hoogte: 0,90 meter
lengte x breedte: 0,45 x 0,45 meter
materiaal: accaciahout en goud
bijzonderheden: oplopende hoeken (horens)
beschrijving: Exodus 30:1-10, 34-38 en 37:25-29

Voor het reukwerk moet Mozes een vierkant kastje van hout laten maken, dat minder dan een meter hoog is. De zijkanten en bovenkant worden overtrokken met zuiver goud. De hoeken lopen in een punt omhoog: de horens. Rondom zit een gouden sierrand. Dit kleine voorwerp heeft slechts twee gouden ringen als houders voor de draagbomen.


Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

HET KLEINE ALTAAR

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's