Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nieuwigheden in de kerk hebben altijd al uitvoerige en voorzichtige toelichting gevraagd. Een wel heel curieus voorbeeld uit een kerkblad van 1930.

Zoals het collecteren gewoonlijk geschiedt, namelijk met de lange stok, is ’t zeer zeker een lastig en vermoeiend werk voor de diakenen (kerkvoogden, collectanten enz.). Ook duurt het lang en is het niet zelden hinderlijk voor de hoorders en voor de prediker, vooral als er ná het zingen nog geruime tijd wordt “gehengeld”. Zelfs lampen zijn in gevaar, hoeden en hoofden kunnen allerlei verrassingen en ook wel schade oplopen. Ieder weet dat. Nu wordt meer en meer een nieuwe wijze van collecteren toegepast. En dat voldoet uitermate. Voor de gemeente en voor de prediker is het veel aangenamer en voor de diakenen enz. is het veel gemakkelijker. In plaats van een zak met een lange stok, heeft men een zak, van dezelfde grootte als nu, maar dan aan twee zijden een netjes bewerkt maar eenvoudig houten handvatsel. De collectant geeft aan de eerste in de bank of in de rij stoelen deze zak. Zelf houdt hij ’t ene handvat vast en presenteert het andere aan de zittende. Deze geeft, na zijn gave daarin geworpen te hebben, de zak door aan die naast hem zit. Met een kleine wending kan met daarbij z’n buurman gemakkelijk ’t ene handvatsel toekeren, terwijl men zelf zolang het andere vasthoudt. Is de collectezak aan ’t eind van de rij gekomen, dan geeft de laatste met een gemakkelijke beweging de zak aan degene, die vóór hem zit en dan begint de reis van de collectezak weer op dezelfde manier langs de nieuwe rij. De collectant heeft niets anders te doen dan acht te geven en waar nodig, de zak over te nemen, om hem bijvoorbeeld in een nieuw blok in werking te stellen. Alles gaat zó rustig en stil, dat men ongeveer niets van het collecteren bemerkt. Alleen moet men het niet doen in een beurt, waar anderhalf mens in banken en stoelen is gezeten. Dan kan men beter met de hengelstok wat rondwandelen.

Uit de biografie van Huub Oosterhuis, De Paus van Amsterdam (Atlas Contact, Amsterdam), een passage waarin hij vertelt hoe de Joodse jurist mr. Abel J. Herzberg een keer erg boos op hem was. Maar er volgde een excuus.

Er werd eind jaren tachtig in de Mozes en Aäronkerk een bijeenkomst georganiseerd tegen antisemitisme, vertelt Oosterhuis. ‘Ik had toegezegd om daar te spreken. Op de dag van die bijeenkomst was ik ’s ochtends bij Abel, en ik vertelde hem dat ik naar de Mozes en Aäronkerk zou gaan, en dat ik van plan was om daar een essay van hem voor te lezen. Een haarscherp stuk, waarin hij stelt dat antisemitisme niet het probleem van de Joden is, maar van de niet-Joden. Omdat zij degenen zijn die haten.
Hij hoorde me aan en zei plotseling, met luide stem: “Ik verbied het je!” Ik zag aan zijn houding dat hij woedend was. (…)
Thea (zijn vrouw) vertelde. “Er gaat geen nacht voorbij of Abel schreeuwt,” zei ze. “Dan denkt hij dat hij weer in Bergen-Belsen is. Vannacht schreeuwde hij niet, maar maakte mij wakker en zei: “Thea, Huub is toch een Jood?” Ik zei: “Nee, Huub is geen Jood, echt niet.” En toen zei Abel: “Maar dan heb ik hem verschrikkelijk beledigd.” (…)

Toen zei Thea: “Kijk, Abels redenering gaat als volgt: als Jood verdedig je jezelf niet voor je Jood-zijn. Anderen mogen dat doen. Die mogen voor je opkomen. Maar een Jood niet. Abel dacht dat jij een Jood was. Dus jij mocht van hem niet naar die solidariteitsbijeenkomst gaan en iets voorlezen om de Joden te verdedigen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's