Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DANKBAAR EN GEHOORZAAM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DANKBAAR EN GEHOORZAAM

MEDITATIE: LUKAS 11:2d Uw wil geschiede, zoals in de hemel, zo ook op de aarde

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dankdag en dankbaarheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dankdag betekent met dankzegging denken aan de HEERE. Maar dankdag in november heeft voor ons iets vanzelfsprekends.

Deze vanzelfsprekendheid brengt het gevaar met zich mee dat dankdag een goed gebruik is waar we weinig over nadenken. Daarom de vraag: waar gaat het eigenlijk om in de dankbaarheid? Betekent dankbaarheid iets van een bedankje uitspreken? Gaat het alleen om woorden, zoals: ‘Heere, dank U wel dat U zo goed voor mij zorgt, dank U voor het eten en het drinken dat U geeft, dank U voor het werk dat ik mag doen en voor de opleiding die ik volg, lieve Heere, dank U wel!’? Moet dankbaarheid niet concreter worden door letterlijk een flinke duit in het zakje te doen? Is het geen bijbels gebruik om onze ‘eerstelingen’ te offeren aan de HEERE? Betekent dankdag niet dat je de Gever eert met je geschonken gaven en je gekregen goed?

GEBED

Zonder iets af te doen van bovengenoemde noties, steekt de Heidelbergse Catechismus dieper af wanneer deze het gebed aanduidt als ‘het voornaamste (belangrijkste) stuk der dankbaarheid’. Dankbaarheid wordt dus allermeest concreet in het gebed. Dan krijgt in het bijzonder de derde bede van het ‘Onze Vader’ betekenis: ‘Uw wil geschiede’. Het is daarbij wel zaak dat we scherp voor ogen hebben wat we hiermee bidden. Je zou het gebed kunnen weergeven als: ‘Uw wil worde gedaan, zoals in de hemel, zo ook op de aarde’. Zo vinden we het bijvoorbeeld in zondag 49 van onze catechismus: ‘Geef dat wij en alle mensen onze eigen wil verzaken, en Uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzamen…’ Dus geen passieve berusting, maar actieve gehoorzaamheid.

GEHOORZAAM

Waarom zou ik God eigenlijk gehoorzaam zijn? Waarom anders dan uit dankbaarheid? Gehoorzaamheid aan Hem als erkenning van Zijn goedheid. Want Hij geeft ons het leven. Hij voedt ons met overvloed. Hij geeft ons werk en kracht om te werken. Hij draagt ons dag aan dag, zelfs als ons de kracht ontbreekt. Hij is het zo onuitsprekelijk waard dat we Hem erkennen in dankbare gehoorzaamheid. En bovendien: Wat is er beter dan Zijn wil? Hij maakt ons bekend wat Hij wil. Wat wil Hij anders dan liefde, liefde tot Hem en tot elkaar? Van die liefde is de hemel vol. Die liefde wil Hij ook op aarde. En daarom: ‘Uw wil geschiede gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde’.

IN DE HEMEL

Als je erover nadenkt hoe dat gebeurt in de hemel, dan begint het je te duizelen. De hemel is vol van Zijn liefde, vol van Zijn wil, vol van dankbare gehoorzaamheid aan Hem. Wat een contrast met de werkelijkheid hier op aarde. Waar is de dankbaarheid aan de Gever van alle goed? Waar is de gehoorzaamheid aan Hem Die alle eer toekomt? Dat contrast tussen hemel en aarde betreft ook ons. Heel persoonlijk moet ik belijden dat ik liever doe wat ik zelf wil. En daarom: ‘Heere, vergeef me. Heere geef me wat ik zelf niet kan. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde’. Zo brengt het gebed je bij Hem Die de woorden voor je spelt: de Zaligmaker van zondaren. Hij is de Enige Die de gehoorzaamheid van de hemel in praktijk heeft gebracht op aarde. Hij heeft alles volbracht in plaats van ons. Hij heeft alles volbracht voor ons. Hij heeft het gedaan, opdat een ieder die in Hem gelooft niet zal sterven in eigen ongehoorzaamheid, maar zal leven in dankbare liefde. De vrucht daarvan is dit gebed, uit dankbaarheid: ‘Uw wil geschiede.’ Augustinus hoort in dit gebed behalve een persoonlijke ook een missionaire spits. Je vraagt volgens hem dat mensen die nog leven in ongehoorzaamheid tot geloof en bekering zullen komen. Dat is immers wat God wil.

WEZENLIJK VERSCHIL

Scherpzinnig heeft C.S. Lewis opgemerkt dat de derde bede van het ‘Onze Vader’ het meest wezenlijke verschil tussen mensen bloot legt. Enerzijds zijn er mensen die leren bidden ‘Uw wil geschiede’. Hun wens wordt vervuld: zij zullen eeuwig met God zijn. Anderzijds zijn er mensen die van God niet willen weten. Ook hun wil zal geschieden: zij zullen eeuwig van God verlaten zijn. Het gebedsonderwijs van Christus maakt het verschil. Het is een verschil tussen dankbaarheid en ondankbaarheid, een verschil tussen overgave en verzet, een verschil tussen leven en dood. Luister daarom naar Hem Die ons leert bidden: ‘Uw wil geschiede, zoals in de hemel, zo ook op de aarde’.

Ds. J.B. ten Hove is hervormd predikant te Katwijk aan Zee.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

DANKBAAR EN GEHOORZAAM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's