Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BIDDEN OM WRAAK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BIDDEN OM WRAAK

Tekst & uitleg [Psalm 137:9]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wraakpsalmen zijn doorgaans niet de meest geliefde. Het slot van Psalm 137 roept verlegenheid bij ons op: Welzalig is hij die uw kleine kinderen grijpen en tegen de rots verpletteren zal. Wat moeten we met deze woorden?

Het begin van de Psalm roept herkenning en instemming op. We horen daar hoe de dichter spreekt over zijn grote liefde voor Jeruzalem, de stad van God. Het lied is ontstaan in de Babylonische ballingschap. Een lied vol heimwee vanuit het verre en vijandige Babel. In de laatste verzen wordt een huiveringwekkend oordeel over Edom en Babel afgebeden. De wraak van God wordt over deze volken afgeroepen. De Psalm eindigt met een zaligspreking, maar wel voor degene die kleine kinderen zal grijpen en ze tegen de rots verpletteren zal.

NIEUWE TESTAMENT

De oplossing kan niet zijn te zeggen dat het een typisch oudtestamentische zienswijze betreft, die ver onder de maat van het Nieuwe Testament blijft. Ook in het Nieuwe Testament komen wij wraakgebeden tegen. In Openbaring 6 horen wij over de zielen onder het altaar, over gestorven martelaren die in de hemel roepen: ‘Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?’ Meer dan eens bemoedigt de apostel Paulus de gelovigen door hen in zijn brieven te wijzen op het komende oordeel van God, dat zal afrekenen met de vijanden van Christus’ gemeente. Ook Psalm 137 behoort tot het gebedenboek, dat de Heilige Geest de kerk van alle eeuwen gegeven heeft.

LIEFDE VOOR SION

Het is duidelijk dat de liefde voor Sion in dit lied een belangrijke plaats heeft. ‘Als ik u vergeet, Jeruzalem…’ Er was naar de mens gerekend alle reden om Jeruzalem te vergeten. Lange tijd zaten de ballingen al in een vreemd land. De situatie was uitzichtsloos. Veel ballingen hadden zich dan ook maar aangepast. Ze deden volop mee met het leven in Babel. De dichter van dit lied is anders. Zijn hart is niet in Babel, maar bij Jeruzalem. Het slot van de Psalm is een gebed om wraak. Het laatste vers is bijna letterlijk een citaat uit Jesaja 13:16. De dichter verwijst naar Gods eigen woorden. Kinderen kunnen zelf onschuldig zijn, maar ze worden hier gerekend tot het volk dat het absolute kwaad vertegenwoordigt. Daarbij moet worden opgemerkt dat het recht niet daadwerkelijk in eigen hand wordt genomen, maar in gebed bij God neergelegd. In de Schrift wordt duidelijk dat er mensen zijn voor wie de tijd van genade en bekering voorbij is. Zij hebben het oordeel van verharding over zich gehaald. Denk aan de farao van de uittocht.

VERGEESTELIJKT

In de Vroege Kerk werd deze Psalm wel vergeestelijkt. Recent schreef dr. A. van de Beek een artikel over de vroegkerkelijke ontvangst van Psalm 137:9. Zo schrijft Origenes in een homilie: ‘De kleintjes van Babel kunnen niet anders worden verstaan dan als de slechte gedachten die ons hart verwarren en verstoren. Zo wordt immers ‘Babylon’ uitgelegd. Deze zonden moeten terwijl ze nog klein zijn en vanaf het begin aangepakt worden en verpletterd tegen de rots die Christus is, en met Zijn hulp afgeslacht, opdat er niets in ons overblijft dat de kop weer opsteekt’. Men kan zich afvragen of vergeestelijking van de tekst nog recht doet aan de betekenis daarvan. Volgens dr. Van de Beek moet je deze mogelijkheid niet al te snel afwijzen. Een christologische interpretatie van oudtestamentische teksten is in de Vroege Kerk normaal. Dit wordt extra in de hand gewerkt als er elementen in de tekst zijn die zo’n interpretatie oproepen, zoals het woord ‘rots’ in dit verband. Door Augustinus werd gesteld dat als hermeneutische richtlijn vooral de liefde moet gelden. Zie voor het artikel: www.marturia.info. (Marturia. E-magazine over de vroege Kerk, jaarg.5, nr.9; p.2-9.)

OORDEEL

Het zal duidelijk zijn dat dit artikel maar op beperkte wijze kan ingegaan op de aangrijpende werkelijkheid van Gods oordeel over het volharden in de zonde. Laten we niet vergeten dat het oordeel begint bij het huis van God. We geloven boven alles in de HEERE, Die vanwege Christus in het oordeel denkt aan Zijn ontferming.

Ds. G.H. Kruijmer is hervormd predikant te Lage Vuursche.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

BIDDEN OM WRAAK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's