Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. Jochem Douma Psalmen. Commentaar op Psalm 1-41. Uitg. Brevier, Kampen; 348 blz.; € 29,90.
Dr. Jochem Douma was enkele decennia geleden bekend als de ethicus prof.dr. J. Douma van Kampen, die vele jaren samen met prof.dr. W.H. Velema in ethische vraagstukken leidinggevend was binnen de gereformeerde gezindte. Na zijn terugtreden als hoogleraar heeft dr. Douma zich intensief toegelegd op de uitleg van de heilige Schrift.
Wat komt er uit als een ethicus het gebied van de exegese betreedt?
Het voorliggende deel bevat de uitleg van de Psalmen 1 tot en met 41. Dr. Douma geeft geen gedetailleerde uitleg van mogelijke betekenissen bij elk vers. Ook laat hij de ontstaansgeschiedenis van de betreffende psalm buiten beschouwing. Verder gaat hij niet mee in de poging elke psalm aan de cultus in Jeruzalem te verbinden. Wat hij wel doet, is goede aandacht geven aan de historische setting van de psalm en hij probeert recht te doen aan de bedoeling van de dichter met een voorliggende psalm. Hij doet dit niet al te breedvoerig, maar wel zo dat kernpunten uit de psalm aan de orde komen met geregeld een bespreking van mogelijke verschillende uitleggingen. Veelal voegt hij er een bespreking van een algemeen thema in de psalm bij. Bijvoorbeeld bij Psalm 14, waar de dwaas naar voren komt. We krijgen dan een mooie beschrijving van de dwaas en dwaasheid in het Oude Testament. Werkelijk een goede hulp voor de bijbellezer om een Psalm open te laten vallen.
Wat daarbij komt: dr. Douma geeft ook bij iedere psalm een paragraaf waarin hij de lijn van het Oude naar het Nieuwe Testament trekt. Oftewel: hoe keert de betreffende psalm terug in het Nieuwe Testament en welke betekenis krijgt de psalm in de Heere Jezus? Het is verrijkend te zien hoe de psalmen in het Nieuwe Testament terugkeren en intensief door de Heere Jezus en de apostelen zijn verwerkt. Dit maakt zijn boek bijzonder waardevol. De Psalmen zijn immers door Christus vervuld en na Zijn opstanding gegeven aan de apostelen en zo aan de christelijke gemeente, als liederen die in Christus gezongen mogen worden en zo een nog rijkere inhoud krijgen.
Vervolgens voegt dr. Douma er een paragraaf aan toe met een lijn vanuit de psalm naar vandaag. Dat zet de psalm in het hier en nu. Eveneens heel mooi.
Hij doet dit beknopt, zonder wijdlopigheid, maar wel in praktische zin ter zake. Alles bij elkaar geeft dr. Douma in een naar verhouding compact boek heel veel. En helpt zo om de Psalmen als liederen in Christus te begrijpen en ze voluit in betrekking tot ons leven hier en nu te beleven. Ik ben de schrijver bijzonder dankbaar voor het gebodene en hoop dat hij zijn uitleg van de Psalmen kan voltooien.

P.F. BOUTER, BODEGRAVEN


Dr. C.A. van der Sluijs Het huis van mijn Vader. Over een geestelijke erfenis met autobiografische noties. Uitg. Brevier, Kampen; 111 blz.; € 9,95.
Dr. C.A. van der Sluijs schreef een boekje onder de titel Het huis van mijn Vader. Over een geestelijke erfenis met autobiografische noties. De hoofdtitel van dit boekje verwijst zowel naar zijn ouderlijk huis als naar de kerk op aarde als naar het Vaderhuis Gods hierboven. In heel de gestalte van dr. Van der Sluijs huist, blijkens dit boekje, het heimwee naar dit Vaderhuis. De ondertitel van zijn boekje verwijst naar vijf rijke bronnen van dit Huis. Het zijn de reformatorische, de piëtistische, de puriteinse, de kohlbruggiaanse en de gereformeerde bron.
Bij elk van deze vijf bronnen verwijlt de auteur autobiografisch-historisch (en vaak heeft hij dan een tijdsoverstijgende ervaring en is hij ook bij de bron die hij beschrijft):
- Bij de reformatorische bron bloeit de lutherroos als teken van de genade Gods waarin de rechtvaardiging van de zondaar louter zekere vreugde is.
- Bij de piëtistische bron weerspiegelt het water het verlangen naar en liefhebben van God in zowel het zoet als het zuur, het ontvangen en het ontberen.
- Bij de puriteinse bron is een tuin waar de gelovigen reeds iets van de paradijselijke vreugde smaken tijdens het Communion Season ofwel het avondmaalsjaargetijde.
- Bij de kohlbruggiaanse wateren staat een loutere en eenzame bedelaar bij de bron.
- Bij de hedendaagse gereformeerde bron probeert de auteur een rechte lijn te trekken met de oude reformatorische bron via de lijn van de genoemde tussenliggende bronnen. Deze lijn ontspringt aan het Woord alleen en loopt vooral via Paulus naar Augustinus, Bernard van Clairvaux , de Theologia Deutsch (1497) naar de Reformatie en de tijden daarna.
Verwijlend bij de bronnen geeft de auteur steeds een kritisch actuele spits. De kern daarvan is dat Gods genade werkelijk genade Gods is en dat zij noch te goedkoop in activisme (evangelicalisme en arminianisme) noch te duur in passivisme (ultraorthodoxie en rigide gomarisme) mag belanden. Dr. Van der Sluijs besluit: ‘Alleen het gereformeerde belijden met en in zijn diverse reformatorische variaties en varianten heeft recht van spreken in het Huis van mijn Vader’.
Ik beveel dit schone kleinood van het heimwee graag bij de lezer aan. Het is een mooi boekske om in een hoekske van het eigen huis eens te gaan lezen. Naar mijn idee − en dat is dan ook mijn broederlijk kritische punt jegens de auteur − is het Huis van onze Vader nog veel groter dan dr. Van der Sluijs denkt en vermoedt; het Huis heeft niet alleen gereformeerde maar ook vele andere woningen die gebouwd zijn op de rots Christus.

E. MACKAY, SLIEDRECHT

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2013

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's