Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

RADERTJE IN SCHOOLNETWERK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

RADERTJE IN SCHOOLNETWERK

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

H. Jonker werkt als directeur-bestuurder van een achttal protestants-christelijke scholen in Elst, Ederveen, Overberg, Renswoude en Scherpenzeel. Wat is zijn ervaring om dat anno 2014 als christen te doen?

MAANDAG

Bij de Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs De Viermaster in Ederveen horen acht scholen, met in totaal ruim 1500 kinderen. Op 1 maart 2007 ben ik benoemd in deze organisatie, die op 1 augustus 2006 is ontstaan uit een besturenfusie van vier schoolbesturen. Vanaf 1979 mag ik in het primair onderwijs werken. In mijn functie heb ik contact met veel mensen. Velen hebben belang bij het functioneren van de scholen van de vereniging: ouders, kinderen, directeuren, leerkrachten, medezeggenschaps- en ouderraden, de inspectie, kerkenraden, gemeenten, peuterspeelzalen. Vandaag staat in het kader van de voorbereiding van de bestuursvergadering. Voor onze organisatie zijn de grondslag, de missie en de visie van grote waarde. Het bestuur stelt deze vast voor de hele organisatie en geeft mij als directeur-bestuurder de opdracht om dit als uitgangspunt voor mijn handelen te laten zijn. In een bestuursvergadering worden de grondslag, de missie en de visie periodiek herijkt. De grondslag geeft de basis aan van de vereniging, de missie legt uit wat het bestaansrecht is en wat er uitgedragen wordt en de visie zegt iets over het beeld dat het bestuur van de toekomst heeft. In kleine werkgroepen spreken we over deze kernpunten, maar ook over kansen en bedreigingen. Al pratend beleven we opnieuw wat de drijfveer van de organisatie is. We stellen vast dat het bestuur ook in de toekomst unaniem wil staan achter de grondslag, de missie en de visie van de schoolvereniging. Het stemt mij dankbaar dat het bestuur wil dat er bewust christelijk onderwijs gegeven wordt. Ik wil dat ook uitdragen vanuit mijn persoonlijk geloof. Dit is in de praktijk soms lastig te midden van de verscheidenheid aan geloofsbelevingen onder de leerkrachten. Wijsheid, gebed en geduld worden hierin van mij gevraagd. Ik heb geleerd om de verscheidenheid in de jarenlange traditie van een bestuur en van een school te plaatsen in de context van een dorpsgemeenschap. Dat is een boeiend, soms moeilijk, maar tegelijk verrijkend leerproces.

DINSDAG

Op dinsdagmorgen vindt er een directieoverleg plaats op het bestuursbureau in Ederveen. We vinden het belangrijk om de vergadering met een meditatief moment en gebed te beginnen. Een directeur geeft vanuit Hebreëen 11:1 aan dat het geloof de vaste grond is van de dingen die men hoopt en het bewijs is van de zaken die men niet ziet. Vanuit het geloof in God en door Zijn kracht mogen we ons werk doen. Het samen dragen van de grondslag, de missie en de visie geeft een grote verbondenheid onder de directeuren en het bestuur. Ik besef dat het moeilijk voor me zal zijn de christelijke identiteit vanuit de grondslag goed vorm te geven als de leden van het algemeen bestuur of de directeuren hier niet volledig achter zouden staan. Belangrijk is daarom om bestuursleden te verkiezen en directeuren te benoemen die de grondslag van de vereniging van harte onderschrijven.

WOENSDAG

Vandaag heb ik met directieleden wervings- en selectiegesprekken met sollicitanten. Het gaat om invalwerk. We vragen samen in het gesprek door op de christelijke identiteit. We willen weten waarom iemand gesolliciteerd heeft, wat het persoonlijk geloof voor hem of haar inhoudt en hoe hij of zij dit uitdraagt naar de kinderen. Ook de kerkelijke meelevendheid is een gesprekspunt. We vinden dat door een goed benoemingsbeleid de christelijke identiteit van de vereniging gehandhaafd en bevorderd wordt. Daarnaast willen we mensen benoemen die over de nodige competenties bezitten om een goede leerkracht te kunnen zijn. De directieleden dragen het benoemingsbeleid zoals we dat vormgeven. In de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) was bij een afwijzing van een sollicitant extra uitleg nodig. Enkele leden waren de mening toegedaan dat we iemand wel konden benoemen ook al was de kerkelijke meelevendheid minder. Het vraagt dan van mij om allereerst aan te geven dat ik een kritische vraag waardeer. Het geeft me tegelijkertijd de kans om uit te leggen waar het bestuur voor staat vanuit de grondslag. Ik voel dan spanning tussen het belang van het bestuur en dat van de leden van de GMR. De steun van de GMR is voor het bestuur belangrijk. Het vraagt in onze tijd meer transparantie over het gevoerde bestuursbeleid en het goed verwoorden ervan, ook al kan dit weerstand geven.

DONDERDAG

We kunnen een heldere grondslag, missie en visie hebben, maar wat zien we ervan in de praktijk van alle dag? Hoe ga ik als bestuurder om met de mensen in de organisatie? Voor mij is het contact met de mensen heel belangrijk. Vandaag ga ik daarom op bezoek bij enkele scholen. Ik wil geen bestuurder op afstand zijn, maar betrokken zijn op het werk binnen de scholen. Het is mijn taak om directeuren te laten merken dat ik belangstelling voor hun werk heb en hen daarin waardeer. Tijdens deze schoolbezoeken loop ik bij verschillende medewerkers even langs en probeer met hen mee te leven in vreugde of verdriet. Zo mag ik naast een ander staan en invulling aan mijn christen-zijn geven. Vertrouwen, waardering en meeleven horen bij een christelijke organisatie. God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Graag zou ik nog meer willen meeleven, maar de beschikbare tijd is beperkt. Het is echter mooi om te zien dat de directeuren, als eerst verantwoordelijken voor de scholen, hun rol in dezen goed opnemen. Mijn christelijke identiteit kan ik op veel momenten laten zien, maar het is moeilijk deze altijd precies te duiden. Het draait meer om mijn christelijke houding. Ik zie mijzelf als een radertje in een grote organisatie. Voor mij is het belangrijk om me er steeds weer van bewust te zijn dat de scholen in een jarenlange christelijke traditie staan met een eigen cultuur en structuur. We zijn ons in dit alles bewust van onze afhankelijkheid van Gods zegen over het christelijk onderwijs.

VRIJDAG

Onze financieel controller komt vandaag. Financiën zijn belangrijke randvoorwaarden voor kwalitatief goed onderwijs. Met haar bespreek ik hoe we de extra financiën die we aan het einde van 2013 van het ministerie kregen, kunnen inzetten om jonge leerkrachten te behouden. Voor mij speelt goed rentmeesterschap een rol bij het inzetten van de financiën. Zetten we de gelden die we ontvangen op een goede manier in? Wordt de kwaliteit van het christelijk onderwijs aan de kinderen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd door de inzet van middelen geborgd en verbeterd? Dat zijn zo maar enkele vragen die op me af komen. In tijden van krimpende leerlingenaantallen en de bezuinigingen is goed financieel (meerjaren)beleid van groot belang. Dit beleid geeft zorg, maar het is ook een uitdaging om dit met anderen vorm te mogen geven en te verantwoorden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

RADERTJE IN SCHOOLNETWERK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's