Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DOKTER BIJ ZIEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DOKTER BIJ ZIEKEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de Heere Jezus eenmaal in de openbaarheid trad, behoorden geregelde maaltijden niet vanzelf tot Zijn dag. In Zijn tijd van opgroeien bij Maria en Jozef was dat wel zo geweest.

Tijdens Zijn omwandeling op aarde ontmoeten we Jezus bij verschillende maaltijden. Meestal is er dan wat bijzonders gaande, maar het is de Heere Jezus Die in de maaltijden met Hem onze aandacht moet hebben. Om Hem gaat het. Dit is meer dan slechts een opmerking vooraf.


Maar nu Hij gekomen is om de weg van Zijn hemelse Vader te gaan niet meer. ‘De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des Mensen heeft niet waar Hij het hoofd nederlegge.’ (Luk.9:58)

NIEUWE TOEKOMST

Toch ontmoeten we Hem bij verschillende maaltijden. Dan is er meestal wat bijzonders gaande. Zo ook tijdens de ‘ziekenmaaltijd’ in Lukas 5:27-31. Het is geen maaltijd met lichamelijk zieke mensen, maar de mededeelnemers mankeren wel wat. Lieden van de Farizese partij leggen er de vinger bij en stellen de vraag aan Jezus’ discipelen: ‘Waarom eet en drinkt Gij met tollenaren en zondaren?’ Wat is er aan de hand? Jezus heeft Levi uit zijn tolhuis geroepen, om Zijn volgeling te zijn. Levi zat als tollenaar zomaar in een web van oneerlijkheid, afzetten en heulen met de vijand. Hij had als zondaar Jezus niet veel te bieden. Wie wel? Maar Jezus had hem een nieuw leven te bieden. In Jezus’ woorden ‘Volg Mij’ ging voor Levi de poort tot vergeving, genade en een nieuwe toekomst open. En hij heeft zijn bestaan opgegeven en is Jezus gevolgd. Verwonderd en dankbaar was hij. Het eerste wat hij daarna deed, was een grote maaltijd in zijn huis organiseren. Om zijn blijdschap en dankbaarheid te uiten. En zijn verbondenheid met Jezus te bevestigen. Maaltijden geven er bijbels gezien uiting aan dat je wat met elkaar hebt. Wanneer je met iemand eet, kom je in zijn kring en levenssfeer.

ZIEK ZOOITJE

Levi nodigt ook zijn voormalige collega’s uit: een grote schare van tollenaren en anderen. Schriftgeleerden van het farizese soort, die met aandacht volgen wat Jezus doet, vinden het maar een ziek zooitje. Ze snappen er niets van. Hun is geleerd dat omgaan met mensen van het zondige soort, besmettelijk werkt. Een woord met ze wisselen gaat eigenlijk al te ver. Laat staan met ze aan tafel gaan. Ze vinden dat Jezus en Zijn discipelen zich geestelijk verontreinigen. Dit is een goddeloze gemeenschap. Ze veroordelen het hele gebeuren, Jezus incluis.

HOOP

Jezus Zelf zet de dingen in het juiste perspectief. Gezonden hebben de dokter niet nodig, zieken wel. Levi en consorten behoren tot de zieken. Jezus is de dokter. Moet de dokter zich van de zieken weghouden, omdat hij mogelijk persoonlijk risico loopt? Gaat hij niet naar hen toe, om hen van hun ziekzijn af te helpen?

Vanuit dit perspectief is het een gelukkige maaltijd daar in het huis van Levi: de Dokter is bij de zieken. Hij wil bij hen zijn. En zo is er hoop voor hen. Jezus helpt mensen af van de ergste kwaal: dat ze zich door hun zonden buiten de gemeenschap van God gezondigd hebben. De boodschap vanuit deze maaltijd is: er is hoop voor mensen die vanuit God gezien van alles mankeren. Voelden de farizese mensen zich maar niet te goed. Wisten ze ook maar dat ze net als tollenaren mankerend zijn naar God. Dan zouden ze Levi gevraagd hebben of zij ook niet aan de maaltijd konden deelnemen. En vanwege Jezus zou Levi’s hart ruim genoeg geweest zijn om ook hun plaats in de gemeenschap rondom Jezus te geven.

IN GODS DIENST

Laten we beseffen dat Jezus onze krankheden op Zich genomen heeft en erdoor gestorven is. Levi en velen van zijn soortgenoten – collega Zacheüs wordt ons met name genoemd – zijn door Jezus van hun zonden afgekomen en hebben een nieuw leven in Gods dienst gekregen. Het gaat voor hen op hoger plan nog steeds door.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

DOKTER BIJ ZIEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's