Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Dit is Mijn lichaam'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Dit is Mijn lichaam'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij een eerste avondmaalgang is alles nieuw. Wie haar achter zich heeft, weet ervan. Wie nog nooit aanzat, vraag het zich af: hoe zal dat zijn? We lezen in Lukas 22:14-23 over het eerste heilig avondmaal dat ooit gevierd werd. Toen was niet alleen de avondmaalgang maar ook het avondmaal zelf nieuw.

Het was Pascha. Dat feest werd in Israël volgens Gods bevel jaarlijks gevierd sinds de bevrijding uit het diensthuis van Egypte. ‘God is onze Verlosser en Zijn bevrijding is ons deel’, was hetgeen dat er te vieren viel. En zeg nu zelf: dat is groot! Nu wordt Jezus de Verlosser. Door Zelf slachtoffer te worden als Hij sterft aan het kruis. Hij is het Paaslam zonder gebrek, Hij geeft Zijn leven voor de zonden der wereld. Daardoor gaan dood en verderf van de zondaren over op Hem. En in plaats van om de zonden te sterven, mag het leven gevierd worden. Als teken van leven vindt er een feestelijke maaltijd plaats.

VERBORGEN

Het ligt nog verborgen voor de deelnemende discipelen aan dit paasmaal. Ze doorgronden nog niet hoe Jezus hun Paaslam en Verlosser wordt. Maar Jezus beeldt het alvast uit. Gedurende dit paasmaal neemt Hij brood, dankt ervoor en geeft het hen met de woorden: ‘Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt.’ En bij de keer dat Hij de beker met wijn rondgeeft, zegt Hij: ‘Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.’ De instelling van het heilig avondmaal symboliseert dat het pascha in vervulling is gegaan in Christus. ‘God is onze Verlosser en bevrijding is ons deel’ – dat vieren we voortaan aan het heilig avondmaal, als we het lijden en sterven van de Heere Jezus gedenken. Het heilig avondmaal is een gave die ons gegeven is. En een opdracht. ‘Doet dat tot Mijn gedachtenis’, horen we de Heere Jezus zeggen. Wanneer wordt het heilig avondmaal dus een geestelijk hoogtepunt voor ons? Als we Jezus gedenken en met hoofd en hart zo op Hem focussen dat Zijn offerande ons tot het heerlijkste en diepste feit van heel de wereldgeschiedenis is. Bidden om de Geest voorafgaande aan zo’n avondmaalgang is noodzakelijk, want hoe zou je dat zelf kunnen opbrengen?

WORSTELING

Mag ik aan het avondmaal deelnemen? Dat is nog wel eens de worsteling van deze en gene. En waarom zouden we er ook niet mee worstelen? De avondmaalgang wordt er niet profijtelijk van als we er zonder nadenken aan gaan zitten, alsof het een gewone etenstafel is. Toch is vanuit Jezus’ instelling ook deze vraag te stellen: kan ik het maken om niet aan het avondmaal deel te nemen? Want het heilig avondmaal is ingesteld, omdat Jezus’ verlossing een feit is geworden en omdat ervan geleefd mag worden. Wat geef je aan als je niet aan dat avondmaal deelneemt? Dat je midden in de dood ligt. En zeker, als je wel aan het avondmaal deelneemt, belijd je ook dat je midden in de dood ligt. Maar dan belijd je ook dat je het leven en de zaligheid buiten jezelf in Jezus Christus zoekt. En het avondmaal onderstreept Gods belofte dat je het leven en de zaligheid ook werkelijk in Jezus vindt.

JUDAS

Schokkend is het om Jezus’ verrader aan het heilig avondmaal tegen te komen. Dat kan kennelijk: deelhebben aan Jezus’ maaltijd en toch Hemzelf afwijzen. De andere discipelen dan Judas raken ervan uit hun doen als Jezus spreekt over een verrader in hun midden. Ze zijn zich niet van dit kwaad bewust, maar vinden in zichzelf ook geen zekerheid dat ze geen verrader zouden kunnen worden. Houd je als avondmaalganger niet altijd iets van die onzekerheid? Toch hoeft dat de vreugde van het avondmaal niet te verhinderen. Want je mag daarin op Jezus zien. Brood en wijn zijn tekenen van het feit dat Hij Zichzelf heeft gegeven. Dat is een heilsfeit. En het geloof mag daar het hart aan ophalen. Gelukkig maar dat het avondmaal regelmatig gevierd wordt in de gemeente.

Ds. A. de Lange is hervormd predikant te Dordrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

'Dit is Mijn lichaam'

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's