Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goedspreken van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goedspreken van God

Meditatie: 1 Thessalonicenzen 5:18a Dank God in alles.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mensen zeggen weleens dat we meer zouden moeten danken. Bidden gaat ons gemakkelijker af dan danken. Maar wat is dankbaarheid eigenlijk en hoe dank je?

Niemand zal ertegen zijn om dankbaarheid te tonen. Natuurlijk moeten we danken en dankbaar zijn. In de tijd rond dankdag voor gewas en arbeid doen we dat weer: dankbaar zijn zoals gebruikelijk is. Ook het Woord van God zegt: ‘Wees dankbaar.’ Wat is dankbaarheid? Wanneer laat je die goed genoeg blijken? Dankbaar zijn klinkt zo eenvoudig, maar het kan een worsteling zijn als we niet zoveel ontdekken om dankbaar om te zijn. En wat is het moeilijk als we ons niet dankbaar voelen, maar toch dankbaar moeten zijn.

GOEDSPREKEN

Het is goed om eerst te ontdekken hoe de Heilige Schrift over de dankbaarheid spreekt. In 1 Thessalonicenzen 5 zegt de schrijver: ‘Dank God in alles.’ Bijbels gezien liggen woorden als danken en zegenen en goedspreken dicht bij elkaar. Danken is goedspreken van de daden van de Heere. Dat begint bij het opmerken van de daden van God. Dat wil ook zeggen dat we oog krijgen voor wat Hij geeft en wie Hij is.

IN ALLES

Als de schrijver van de Thessalonicenzenbrief over danken spreekt, dan voegt hij eraan toe: ‘in alles’. Dat kan voor ons gevoel de dank wel onder druk zetten. Moet je ook danken als het tegenzit in het leven? Misschien moeten we dat woord ‘in alles’ iets anders beschouwen. Het is niet alleen in elke omstandigheid danken en goedspreken. De woorden ‘in alles’ mogen ons uitdrijven om te zien wie God is en wat Hij doet. Voordat we danken hebben we te denken wie God is en wat Hij schenkt. We hebben de verlichting van de Heilige Geest nodig om te zien wat de Heere allemaal doet. De woorden ‘in alles’ mogen onze ogen openen voor de rijkdom van de Heere.

GESCHENK

Als we danken, denken we in de eerste plaats aan alles wat ons in Christus geschonken wordt. De woorden ‘in alles’ laten ons zien hoe groot de schat is die de Vader door de Heilige Geest uitdeelt als Hij ons Christus voorhoudt. Ligt in Hem niet alles om te leven en te sterven? Dat maakt ons ook klein. Om te danken hebben we voor alles nodig in te zien dat we alles als geschenk ontvangen uit Zijn hand. De Heilige Geest laat zien wie wij zijn en zo ontdekken we dat we als mens niets verdienen. Misschien is daar wel de moeite gelegen om werkelijk dankbaar te zijn. Want het gaat zo tegen ons eigen hart en vlees in om te ontdekken dat er niets is waar we recht op hebben of aanspraak op kunnen maken. Danken en denken aan wat Hij doet en deed, snijdt alles van onze kant weg. We houden alleen Zijn werk over. Als we zien en geloven niets te verdienen, dan wordt ook het eten en drinken, de gezondheid en het leven een geschenk uit Zijn hand. We moeten steeds weer leren dat er niets is wat wij verdienen. Want zelfs dankbaar zijn kan een werk van onze kant worden. Het danken kan iets worden wat we als het ware teruggeven aan God. Als we maar vaak genoeg ‘dank U wel’ zeggen, zit het weer goed, denken we.

DOOR CHRISTUS

Hoe kunnen we de Heere danken voor al de weldaden die Hij door Christus geeft? Dat kan alleen als we door geloof aan deze Christus verbonden zijn. Alleen als we bij de Kruiskoning Jezus op de knieën gegaan zijn en zien wat Hij deed en doet en zal doen, dan loven en danken we God. Zonder de reiniging door het bloed van Christus, zal er geen echte dankbaarheid zijn, al zingen we en danken we nog zo veel. Wanneer we Hem door het geloof hebben lief gekregen, dan gaan we denken aan alles wat Hij doet en deed. Dan gaan we denken aan wie wij zijn. Dan gaan we Hem danken door goed te spreken van Zijn daden.

ELKE DAG

Dan wordt danken niet alleen een opdracht om eens per jaar te doen. Dan wordt danken iets van elke dag. Danken is het goedspreken van Zijn daden. We mogen steeds weer en meer goedspreken van Hem. Dat goedspreken van Hem en Zijn daden beperkt zich niet tot de kerkdienst. Ieder moment van de dag wil de Heilige Geest de daden van Christus in onze herinnering brengen, zodat we van deze Heiland spreken. Het is dan net als die Psalm die zingt: ‘Hoort wat mij God deed ondervinden.’

Ds. C.H. Bijl is predikant van de hervormde gemeente te Bruchem.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Goedspreken van God

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's