Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitnodigende website

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitnodigende website

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel nieuwkomers in de gemeente hebben na een bezoek aan onze website de keuze gemaakt om hier eens te komen kijken, vertelde een predikant me onlangs. Dat zullen niet veel collegas je nazeggen, dacht ik. Of is dat alleen maar mijn indruk?

Samen met een paar collega’s heb ik op een ochtend in september eens de proef op de som genomen. Binnen twee uur bekeken we 86 websites van kerkelijke gemeenten uit de kring van de Gereformeerde Bond en de Confessionele Vereniging. Verspreid over het hele land, kleine en grote, stadsgemeenten en dorpskerken. Gewapend met een checklistje kropen we even in de huid van een belangstellende ‘zoeker’. Is de eerste indruk van de site – taalgebruik, foto’s, algehele presentatie – uitnodigend voor niet-ingewijden? Staat er op de homepage een link naar een cursus voor nadere kennismaking met het christelijk geloof (Alpha-cursus, Emmaüscursus, oriëntatiecursus christelijk geloof, de cursus ‘Waarom Jezus?, IkzoekGod. nl of een soortgelijk aanbod)? En bevat de site een tekst onder de noemer ‘wat wij geloven’, in toegankelijke taal voor buitenkerkelijk publiek?

BLINDE VLEK

Van de 86 bezochte websites vielen er 67 door de mand en dan zijn we in twijfelgevallen nog coulant geweest. Slechts 1 op de 5 kan de simpele test doorstaan. De andere lijken (letterlijk!) geen boodschap te hebben aan geïnteresseerde surfers die zich nader willen oriënteren. Op basis van zo’n mini-quick scan waag ik me niet aan vergaande conclusies over het missionaire bewustzijn van betreffende gemeenten, maar dat de digitale communicatie met ‘zoekers’ een blinde vlek is lijdt geen twijfel. We vonden op allerlei sites wel gedetailleerde informatie over het kerkgebouw, het orgel en de lijst predikanten sinds de Reformatietijd, maar geen uitnodigend, toegankelijk woord voor een zoeker naar God en geloof. De schrijvers bekommeren zich soms liever om het stevig neerzetten van het eigen theologisch profiel. Te weinig zijn ze zich ervan bewust dat de site een permanent uithangbord is van de gemeente, mede bepalend voor de beeldvorming.

ZOEKERSSITES

Omdat ik er niet graag van word beticht een dubbele agenda te hanteren, schrijf ik hier maar meteen bij dat we nóg een reden hadden voor het onderzoekje. Samen met collega’s vanuit de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft de IZB vier websites ontwikkeld die juist een bijdrage willen leveren aan het probleem dat hierboven aan de orde kwam: www.vragenovergeloven. nl, www.gelovenindekerk. nl, www.geloofengevoel.nl en www.gelovenendoen.nl. De sites zijn bedoeld als een handreiking aan gemeenten die geïnteresseerde bezoekers willen uitnodigen om nader kennis te maken met het christelijk geloof. De banner met de link is gratis te plaatsen (via evangelisatieportal.nl). Bezoekers kunnen via e-mail of Facebook reageren op de inhoud en een coördinator zorgt samen met een netwerk van vrijwilligers voor de onlinecommunicatie. Een voorbeeld van een gemeente die de banner heeft geïntegreerd in de homepage is te zien op www. defontein-nijkerk.nl.

FRIS OF FRAAI

Laat me tot slot even mogen attenderen op sites van een aantal kerkelijke gemeenten die ons aangenaam verrasten. Neem de frisse site hervormde gemeente van Ilpendam-Watergang, hoewel we er tevergeefs een link naar een zoekerscursus zochten, (www. kerkiw.nl) of de fraaie site van www.hervormd-harmelen.nl. En kijk eens op www.marekerk.nl of www.ontmoetingskerkonline.nl. Een mooi vormgegeven site is ook www.hervormdrijssen.nl, waarbij bezoekers hun eigen profiel kunnen aangeven (Ik ben man/vrouw, leeftijd, etc.) om zo een selectie voorgeschoteld te krijgen uit het aanbod. Het ontbreekt er maar aan dat een bezoeker kan aangeven: ik ben hier voor het eerst en ik zoek…

Koos van Noppen is hoofd communicatie IZB te Amersfoort.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Uitnodigende website

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 2014

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's