Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wijsheid van Boven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wijsheid van Boven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor een leerling van God en Jezus kunnen wetenschap, kennis en inzicht niet los bestaan. Ze hebben voeding nodig vanuit de wijsheid als Geestesgave van God.

In de Bijbel staan verscheidene teksten die iets zeggen over het verstaan van en het staan in deze tijd en welke wijsheid je daarvoor nodig hebt (1 Kron.12: 32; Jer.9:12; Luk.12:56; 19:44; Hand.28:23-31).

INZICHT
In 1 Kronieken 12 bijvoorbeeld gaat het over inzicht in verband met het welzijn van land en volk en met betrekking tot het koningschap. Dat koningschap is van Saul overgegaan op David. Hier komen ook ‘de nakomelingen van Issaschar’ naar voren. Over hen schrijft de auteur dat zij ‘inzicht hadden in de tijden, om te weten wat Israël moest doen’ (v.32). Naast en voor de koning waren er dus mensen die wijs waren door hun inzicht in de praktijk.
In het boek Daniël lezen we over deze profeet dat hij zich met heel zijn hart erop toegelegd heeft om ‘inzicht te krijgen’ én om ‘zich te verootmoedigen’ (10:10-14). De engel verzekert Daniël dat diens woorden ‘gehoord zijn’. Ook vertelt de hemelse boodschapper dat hij is ‘gekomen om u (dat is Daniël) inzicht te laten krijgen in wat uw volk in later tijd zal overkomen’.
God Zelf is het Die kennis, verstand wijsheid en inzicht geeft (Dan.1:17). Van deze God wordt verderop gezegd: ‘Hij verandert de tijden en tijdstippen, Hij zet koningen af en stelt koningen aan, Hij geeft de wijsheid aan wijzen, de kennis aan wie verstand hebben’ (2:21).
Inzicht, licht, verstand, kennis en wijsheid zijn dus verbonden in mensen met profetische gaven van Gods Geest.

BRON
Later, in het Nieuwe Testament, in het boek Openbaring, treffen we de gaven van wijsheid, verstand en doorzicht (inzicht) ook samen aan. ‘Nu komt het op wijsheid aan. Wie doorzicht heeft, moet het getal van het beest eens uitrekenen’ (Openb.13:18, vert. H.R. van de Kamp).
Een mens heeft ook ‘het verstand dat wijsheid heeft’ nodig om de uitleg over ‘het beest’ te begrijpen en zo de machten van het kwaad te onderkennen, zo staat direct na de toelichting op de status van ‘het beest’ en op zijn eigenschappen (Openb.17:9).
Ten slotte wordt in hoofdstuk 19 over de profetie en de daarin doorklinkende oproep om God eer te bewijzen gezegd: ‘… want het getuigenis van Jezus is de Geest der profetie’ (19:10).
Jezus blijkt de bron van openbaring te zijn. Hij staat aan Gods kant. De profetie over Hem roept dan ook op om Jezus’ God te vereren. Zo is de ware wijsheid te vinden bij de Geest Die van Jezus getuigt. En Gods Geest getuigt bij monde van de profeten die Jezus volgen. De Geest geeft hun kennis, wijsheid, verstand en inzicht.

AFHANKELIJK VAN GOD
De strekking van diverse teksten waarin ‘verstand’ en ‘wijsheid’ samen voorkomen (zie 1 Kon.4: 29; Spr.10:13;17:16; Jes.29:14; Dan.1:4,17; 2:21; 5:11,14; 1 Kor. 1:19; Op.13:18; 17:9), kan als volgt worden samengevat:
• God geeft wijsheid, inzicht en verstand, en bepaalt ook de maat.
• God kan ook wijsheid laten vergaan en verstand zich laten verbergen.
• Wijsheid is verbonden aan Gods woorden: ‘Zie, zij hebben het woord van de HEERE verworpen, wat voor wijsheid zouden zij dan hebben?’ (Jer.8:9).
• Wijsheid is ook verbonden met het kennen van ofwel het omgaan met de HEERE. ‘Maar laat wie zich beroemt, zich daarop beroemen dat hij begrijpt en Mij kent dat Ik de HEERE ben, Die goedertierenheid bewijs, recht en gerechtigheid op de aarde doe (…).’ (Jer.9:24)
Het kind Jezus werd gesterkt in de geest en vervuld met wijsheid, zo schrijft de evangelist Lukas (Luk. 2:40). Hij nam daarin ook toe.

GETUIGEN
De leerlingen van Jezus zullen in omstandigheden worden gebracht waarin ze zullen getuigen. Dat getuigenis hoeven ze niet voor te bereiden, want Jezus heeft gezegd dat Hij hun ‘mond en wijsheid zal geven die al uw tegenstanders niet zullen kunnen weerspreken of weerstaan’ (Luk. 21:15).
Leidinggevenden in de gemeente moeten vol van de Heilige Geest zijn en van wijsheid (Hand.6:3). Ook wijsheid in andere culturen geeft God en gebruikt God in mensenlevens. Dat blijkt onder andere uit dat wat er over Mozes wordt gezegd in Handelingen 7:10 en 22. Ook Paulus op de Areopagus is daar een voorbeeld van (Hand.17).
Het verstand of het verstaan is eveneens een gave van God. Het verstand moet geopend worden, zodat we de Schriften verstaan (Luk.24).

VOEDING
Hoe is het in ons eigen leven met profetie en wijsheid? Voor een leerling van God en Jezus – of die nu jong of oud is – kunnen wetenschap, kennis en inzicht niet los bestaan. Ze hebben voeding nodig vanuit de wijsheid als Geestesgave van God en ze zijn verbonden met waarheid als woord en daad. Dat vraagt ook anno 2015 een biddend en bezinnend samenleven en samenwonen.


Ds. J. Brouwer is predikant van de hervormde gemeente te Veen.


Volgende week besluit ds. A. Goedvree deze reeks. Hij schrift over ‘een toegewijde gemeente met het oog op het eeuwige leven’.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Wijsheid van Boven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's