Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onverwacht bezoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onverwacht bezoek

En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u. Lukas 24:36

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als doorgewinterde christenen zijn we veelal gewend geraakt aan het evangelie van de opstanding van Jezus. Om het vreemde en verbijsterende van deze blijde boodschap te kunnen blijven beseffen, helpt het om in te zoomen op de eerste reactie van de discipelen.

Het kan je zomaar overkomen. Je staat bij de supermarkt met iemand te praten over een gemeenschappelijke kennis. Ondertussen komt hij of zij opeens aanlopen. Je kijkt een beetje verbaasd en reageert verrast: ‘Hé, jij hier! Dat is ook apart, we hebben het net over je.’

VERDRIET
Zoiets lijken de discipelen ook mee te maken. Ze hebben een paar vreselijke dagen achter de rug. Hun Meester, hun rabbi Jezus, was na een schijnproces ter dood veroordeeld en terechtgesteld aan een kruis. Hun dromen over Hem waren als een zeepbel uit elkaar gespat. Hun hoge verwachtingen stukgeslagen op een graf.
Nu zitten ze bij elkaar met een gat in hun hart. Het is een vreemde dag geweest. Een paar vrouwen hebben beweerd dat ze engelen gezien hebben. Ze vertelden erbij dat het graf van Jezus leeg was. En daar was dan ook nog het verhaal van een paar mannen uit Emmaüs. Zij vertelden ook dat ze Jezus hadden ontmoet.
Wat moet je daarmee? Wat verdriet al niet met mensen kan doen. De menselijke geest is tot veel in staat. De discipelen zitten bij elkaar en spreken over al deze dingen. In dit alles hebben ze het over Jezus, direct en indirect.

ANGST
En dan gebeurt het onwaarschijnlijke. Met dat ze het over deze dingen hebben, staat Hij opeens voor hen. Zo hebben ze het over Jezus en zo staat Hij voor hun neus. Onverwacht bezoek. Dat is het zeker. Je kunt het aan de reactie van de discipelen merken. ‘Zij werden angstig en zeer bevreesd en dachten dat ze een geest zagen.’ De discipelen kijken elkaar dus niet veelbetekenend aan, zo van: ‘Hadden we het niet voorspeld?’ En ze staan ook niet meteen zachtjes te zingen: ‘De Heere is waarlijk opgestaan, halleluja!’ Niets van dat alles.
Angst maakt zich van hen meester. Ze zijn verbijsterd. Ze verstijven helemaal. Jezus staat in hun midden. Maar dat Hij het Zelf is, in levenden lijve, is zo ongeveer de laatste optie die ze openhouden. Ik ben er ondertussen wel blij mee dat Lukas die eerste reactie van de discipelen op deze wijze beschreven heeft. Ook bij de andere evangelisten kom je dat zo tegen trouwens. Bij hen lezen we ook van vrouwen die totaal van de kaart zijn als ze de verrezen Heere ontmoeten, van mannen die de schrik van hun leven krijgen. Verbaasde blikken en ongeloof, dat ook.

GELOOFWAARDIG
Het maakt het getuigenis van de evangelisten op dit punt wel heel geloofwaardig. Een opstanding uit de dood lag niet voor de hand, net zo min als voor ons vandaag. Laten we van de opstanding van Jezus geen vanzelfsprekendheid maken.
Paulus, de apostel, heeft het in zijn brieven nog wel eens over de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben. Maar dat dingen volkomen zekerheid hebben onder ons, is nog iets anders dan dat ze vanzelf spreken.
De boodschap van Pasen is zo groot, gaat zo diep en reikt zo ver, dat dit niet zomaar binnen de denkkaders van beperkte mensen past. Dat is precies wat Lukas ons vertelt als hij nauwkeurig de eerste reactie van de discipelen registreert. ‘Ze waren bang en zeer bevreesd.’

OPEN
Wil je het kunnen meemaken en geloven dan moeten je denkkaders drastisch worden opgerekt. Dan moet je bekeerd worden, uit jezelf gehaald en gericht op God. Dat kun je niet zelf. Dat moet een ander doen, de Ander met een hoofdletter.
We lezen het hier bij Lukas. Hij doet dat. Jezus zorgt ervoor dat het paasevangelie landt. Jezus breekt in bij de discipelen. Hij komt die benauwde kamer binnen. Hij gooit de zaak open. Hij maakt Zelf korte metten met dat gesloten wereldbeeld van Zijn mensen.
Met dat Hij Zelf komt en inbreekt, moeten de angst en de vrees het veld ruimen. Laten wij het daarom vooral maar veel met elkaar over Jezus hebben. Net zoals de discipelen dat deden toen op de eerste paasdag.
Want, schrijft Lukas, zo heb je het over Hem en zo staat Hij als onverwacht maar zeer welkom bezoek voor je. Zo deelt Hij hemelse schatten uit door Woord en Geest, alles waar het hart van God vol van is. Alles is samengebald in die ene heerlijke groet: ‘Vrede van God voor jullie!’


Ds. C.A. van der Graaf is predikant van de hervormde gemeente te Hendrik-Ido-Ambacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 2015

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Onverwacht bezoek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 april 2015

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's