Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEHOORZAMEN EN LIJDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEHOORZAMEN EN LIJDEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

...en de gemeenschap van Zijn lijden, Zijn dood gelijkvormig wordende, of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.

Bepalend voor het christenleven is het verlangen Jezus te kennen in de kracht van Zijn opstanding. Maar het heeft ook een andere kant: de gemeenschap met Zijn lijden. Dit roept de vraag op of we dan moeten verlangen te lijden.

Ds. D. Breure is predikant van de hervormde gemeente te Waarder.

Het klinkt wat vreemd. Bedoelt Paulus dat hij verlangt te lijden zelfs tot in de dood toe? Moet je daarnaar verlangen dan? Nee, dat staat er niet. Het gaat Paulus om de gemeenschap aan Christus' lijden.

GEHOORZAAM

Wat was Jezus' lijden voor een lijden? Dat was een lijden omdat Hij gehoorzaam was. Zijn gehoorzaamheid aan Zijn Vader maakte mensen woedend. Maakte het sanhedrin haatdragend tegen Hem. Zelfs zo erg dat ze besloten om Hem te doden. Maar Jezus bleef gehoorzaam.

Hij had het kunnen ontlopen, op zoveel momenten, als Hij even ongehoorzaam was geweest, even niet van Zich had laten horen als Zoon van God. Maar dat deed Hij niet, Hij was gehoorzaam en daarom leed Hij.

Dat bedoelt Paulus wel. Die gehoorzaamheid aan God, aan de Vader. Ook al brengt die lijden met zich mee. Het gaat erom dan gehoorzaam te zijn en te blijven en zo te lijden. Liever dat dan het lijden ontlopen door ongehoorzaam te zijn.

Dus: gehoorzaamheid is mij liever dan welvaart. De wil van God doen is mij meer waard dan het goed hebben hier op aarde. Ik verlang dat ik Hem belijden zal, dat ik voor Hem uitkom, dat ik laat merken dat ik christen ben, dat niets mij van de gehoorzaamheid aan God en de volgzaamheid van Jezus af kan brengen. Al kost het vrienden, geld, orders, werk, gemak of aanzien, al bezorgt het me boze blikken, vragende ogen of spottende gedachten, toch wil ik gehoorzaam zijn aan God.

LIJDEN

Dat geeft gemeenschap met het lijden van Christus, want zo leed Christus ook. Dan is Hij zo dicht bij je. Dan trekt Hij je zo dicht bij Zich. Dan ervaar je zo Zijn nabijheid. De getuigenissen van de vervolgde kerk kunnen we erop nalezen. Duizend keer liever wil ik gehoorzaam lijden met Christus, dan dat ik het ongehoorzaam goed heb zonder Christus. Die wil van God, daar gaat het me om. Ergens staat dat ik liever van alle mensen afzie dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil zou doen.

Ja, zelfs Zijn dood gelijkvormig wordende, staat er. Zo gehoorzaam was Jezus: tot in de dood, ja de dood aan het kruis. De dreiging van de dood liet Hem niet zwijgen en verloochenen. Zo gehoorzaam zijn, betekent dat we liever sterven in gehoorzaamheid dan leven in ongehoorzaamheid. Zijn wil is mij liever dan mijn leven.

SCHAAMTE

Hierin leren we onszelf wel hoe langer hoe meer mishagen, omdat je zo bang bent, je zo schaamt, zo geneigd bent te zwijgen, de makkelijkste weg te kiezen, niets voor Hem over te hebben. Als je dan ziet wat Hij voor ons overhad. Voor zulke vijanden en misdadigers. Zijn leven ging tot in de hel.

Wat heb ik dan over voor zo'n Heiland en Bruidegom? Nog geen glimlach, nog geen lelijke blik. Dan schaam ik me, mishaag ik me, onnutte dienstknecht die ik ben. Dan vlucht ik tot Jezus en smeek Hem: 'Gena, o God, gena. Vergeef, geef kracht. Sterk mij, leer mij.' Hij wordt me steeds onmisbaarder en steeds meer heb ik Hem nodig.

Opdat ik Hem kenne en de gemeenschap van Zijn lijden. Daar zorgt Jezus voor. Hij voor mij is Hij in mij en dan komt dat verlangen. Kennen we dit verlangen? Anders is het geloof dood. Dan kun je wel zeggen dat je gelooft en dat Jezus voor je stierf, maar is het onwaar. Jezus zal zeggen: Ik ken u niet, gaat weg van Mij gij die de ongerechtigheid werkt.

GEEN ONZEKERHEID

Of ik ook enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden, tot de volkomen heerlijkheid en heiligheid naar lichaam en ziel. 'Of ik ook enigszins' geeft geen onzekerheid aan. Want de Heere voleindigt het goede werk dat Hij begint. Bij allemaal. Van God uit is het zeker dat alle lopers de eindstreep halen en aankomen. Daar staat Christus garant voor. Wie Hij grijpt, gegrepen heeft, laat Hij nooit meer los. Wie Hij kocht, doet Hij nooit meer van de hand. Voor wie Hij stierf, die haalt Hij ook bij Zich in eeuwigheid. 'Maar of ik ook enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden’ geeft aan dat het van onze kant een zaak van inspanning is en blijft.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juli 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GEHOORZAMEN EN LIJDEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juli 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's