Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

DS. J.C. SCHUURMAN NEEMT AFSCHEID VAN HARDERWIJK

Zondagmiddag 13 september nam ds. J.C. Schuurman afscheid van wijkgemeente Grote kerk van de hervormde gemeente in Harderwijk. Hij hoopt komende zondag, 27 september, intrede te doen in de hervormde wijkgemeente West te Capelle aan den IJssel.

Het thema van de preek was ‘Slotwoorden’, naar aanleiding van 2 Korinthe 13:13: ‘De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.’ Paulus besluit er zijn tweede brief aan Korinthe mee. Vaak klinken ze ook aan het einde van de kerkdiensten. Ook het werk in Harderwijk wilde ds. Schuurman afsluiten met deze woorden. Wat kunnen we elkaar beter meegeven dan de zegen van de drie-enige God? Tegelijk wordt er in de zegen een appèl op ons gedaan om voor de Heere te leven, opdat we ook tót een zegen voor anderen zijn. Zegen die niet wordt gedeeld, raakt op termijn verspeeld.

De Geest geeft ons oog voor de genade van de Heere Jezus, en voor de liefde van God. Hij zorgt ervoor dat we een relatie hebben met Boven. Onder de gemeenschap van de Geest valt ook de verbondenheid met elkaar. Treffend dat het kruis uit een verticale en een horizontale balk bestond. Verzoening geldt naar twee kanten toe. Ds. Schuurman riep op om elkaar vast te houden in de gemeente. Na een persoonlijk woord van ds. Schuurman werd hij toegesproken door burgemeester H.J. van Schaik en door ouderling A.A. den Braber. Daarna zong de gemeente het predikantsechtpaar Psalm 134: 3 toe. Ds. Schuurman heeft de gemeente van Harderwijk vijf jaar gediend.

DR. C. VAN SLIEDREGT NEEMT AFSCHEID VAN SOEST

Ds. C. van Sliedregt heeft zondag 16 augustus afscheid genomen van de hervormde wijkgemeente van bijzondere aard Johanneskerk te Soest. Hij heeft de gemeente vijf jaar in deeltijd gediend. Woensdag 19 augustus is ds. Van Sliedregt 70 jaar geworden en is met emeritaat gegaan. Voorafgaande aan de eredienst werden ds. en mw. Van Sliedregt toegesproken door wethouder mw. J.L. van Berkel namens de burgerlijke gemeente Soest en door scriba R. Bleijenberg namens kerkenraad en gemeente.

In de intrededienst op 15 augustus 2010 heeft ds. Van Sliedregt het Woord van God verkondigd vanuit Lukas 22:27b: ‘Ik ben in uw midden als Iemand Die dient.’ Het zijn woorden van de Heere Jezus die ons tot navolging nodigen. De schriftlezing tijdens de afscheidsdienst was uit Kolossenzen 2:4- 15. Tekst voor de preek was Kolossenzen 2:6-7 met als thema ‘Wandel in Hem’.

De kern van het Evangelie is dat God Jezus Christus gezonden heeft in de wereld. De centrale Persoon in deze dienst is Jezus Christus, de Heere. Jezus in het midden. Wandel in Hem! Het ‘aannemen’ in vers 6 mag je ook weergeven met ‘ontvangen’. God geeft het. Gods liefdeshart ligt open in de Bijbel, voor ons als zondaren, mensen die het doel missen. God wil dat ook wij in die weg van de liefde leven. Ontvangen heeft te maken met een relatie. We mogen ons verheugen als we een relatie met God hebben door Jezus Christus. Als een anker van hoop. Wandel, gemeente, ook in de toekomst, met Hem. Dit heeft met levenswandel te maken, met je doen en laten. Vers 7 spreekt van ‘geworteld’ en ‘opgebouwd’ in Hem. Dit toont het beeld van een boom en van een bouwwerk. De wortels van mijn levensboom komen door genade in het Woord van God. Daarnaast is Jezus het huis op de rots. Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet. De tekst sluit af met danken. God danken.

VERSCHIJNING LIEDBUNDEL ‘WEERKLANK’ UITGESTELD

De uitgave van de liedbundel die vanuit de kring van de Gereformeerde Bond vervaardigd wordt, is verschoven naar het voorjaar van 2016. De titel van de nieuwe bundel luidt Weerklank. Instemmen met het Woord in psalm en lied.

‘Het was de bedoeling dat de liedbundel in november gereed zou zijn, maar die streefdatum wordt helaas niet gehaald.’ Dat maakte ds. A. Schroten, hervormd predikant te Leerdam en voorzitter van de redactie, bekend. ‘Het verkrijgen van alle licenties vergt meer tijd dan gedacht. Dikwijls moeten er per lied allerlei afwegingen worden gemaakt, juist ook bij liederen die niemand graag wil missen.’ De redactie ervaart ‘vanuit het verlangen van veel gemeenten enige drang om tot een spoedige uitgave te komen. Maar waar een plaatselijke gemeente bij het kopiëren of beameren tamelijk gemakkelijk met het auteursrecht kan rekenen, vragen de auteursrechtelijke zaken bij een bundel van onze omvang om grote zorgvuldigheid.’

Ondertussen heeft de redactie de inhoud en rubricering nagenoeg vastgesteld. De bundel bevat alle 150 psalmen in een nieuwere berijming; meerdere psalmen zijn bovendien verrijkt met een tweede berijming. Daarna volgen ruim 500 liederen in de volgende rubrieken: bijbelliederen, liederen bij het kerkelijke jaar, liederen bij kerk en koninkrijk, liederen bij liturgische momenten en bijzondere dagen, liederen van lof, gebed en toewijding, liederen van schuldbelijdenis en vergeving, liederen bij zorg en verdriet, ochtend- en avondliederen, liederen bij de Heidelbergse Catechismus, overige liederen en kinderliederen. Enkele uitvoerige naam- en tekstregisters completeren de bundel

Ds. Schroten: ‘Uit de titel blijkt niet alleen het belijdende karakter van onze bundel, maar ook dat zingen zelf belijden is. Ons zingen is een weerklank van Gods grote daden, Die Hij genadig heeft gedaan: ‘Hoort, wat mij God deed ondervinden’.’

De liedbundel wordt uitgegeven door uitgeverij Boekencentrum. Naast de eenstemmige uitgave verschijnt er een begeleidingsbundel met een vierstemmige zetting van alle liederen.

KERK IN ACTIE START ACTIEWEEK VOOR VLUCHTELINGEN

Van 27 september tot 4 oktober vraagt Kerk in Actie aandacht voor vluchtelingen wereldwijd. Tijdens deze actieweek roept Kerk in Actie kerken en donateurs op vluchtelingen te steunen. Dankzij de giften uit Nederland kunnen lokale kerken wereldwijd vluchtelingen helpen met babyspullen, voedsel en onderdak.

Kerk in Actie ondersteunt al jaren gastvrije kerken en organisaties, die zich overal in conflictgebieden en langs vluchtroutes inzetten voor gevluchte, dakloze en ontheemde mensen. Samen vormen zij een krachtig netwerk van mensen die geloven in delen.

Op Sicilië bijvoorbeeld heeft de methodistenkerk een opvanghuis ingericht voor bootvluchtelingen die stranden bij Lampedusa. In kampen in Jordanië delen kerken voedsel, drinkwater en tenten uit. In Syrië zorgen ze ervoor dat ontheemde kinderen toch naar school kunnen. En ook in Nederland bieden kerken praktische hulp.

Kerk in Actie heeft verschillende manieren op een rij gezet hoe kerken en donateurs in actie kunnen komen. Door aandacht te vragen voor vluchtelingen tijdens de kerkdienst, te collecteren, gemeenteleden te enthousiasmeren om te geven en acties te organiseren. Ook is het mogelijk om tijdens de actieweek langs te komen op het landelijk dienstencentrum van de Protestantse Kerk in Utrecht om deel te nemen aan de belactie. Elke dag tussen 9.00 en 21.00 uur zullen vrijwilligers hiervandaan naar donateurs bellen. Iedereen die wil helpen bellen of diegene nu alleen wil komen of met de hele diaconie, is van harte welkom. Opgave via w.nuis@kerkinactie.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's