Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN SCHOKEFFECT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN SCHOKEFFECT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE zal vanaf Sion brullen als een leeuw, vanuit Jeruzalem zal Hij Zijn stem laten klinken (…)

In de toekomst komen er schokkende foto’s op pakjes sigaretten te staan. Dit moet jonge mensen afschrikken om te gaan roken of mensen ertoe brengen om ermee te stoppen. Uit onderzoek blijkt dat dit schokeffect voor bepaalde groepen werkt.

Ds. K.E. Schonewille is predikant van de hervormde gemeente te Waardenburg-Neerijnen.

Meer waarschuwingen op pakjes sigaretten moeten het aantal rokers naar beneden te brengen. Maar er zullen ook groepen rokers zijn die zich er niets van aantrekken. Wat doen wij, als we roker zijn, eigenlijk met zulke waarschuwingen?

In Amos 1 en 2 komen we het schokeffect ook tegen. De preek die Amos voor het noordelijke rijk Israël houdt, is voor hen schokkend. Dat lijkt aan het begin van zijn preek nog niet het geval, want hij begint met een profetie over Syrië, Filistea, Fenicië, Edom en Ammon. Er wordt een oordeel over hen uitgesproken vanwege algemene wreedheid en het geweld van deze landen.

Reken maar dat Israël deze woorden met instemming en enthousiasme ontving. Want wat waren deze volken bruut geweest tegenover Israël, zij zouden hun straf niet mogen ontlopen. Die instemming zal er bij hen ongetwijfeld ook geweest zijn als vervolgens Juda wordt aangesproken. Gods oordeel zou over hen komen omdat ze van Gods wet afwijken en vanwege hun afgoderij. Amos heeft de luisteraars, ook op dit moment, vast nog aan zijn lippen hangen. Deze man kan nog eens preken, zo vinden ze.

Maar dan volgt de schok. Want vervolgens wordt Israël het oordeel aangezegd. Op dezelfde manier als de buurlanden en Juda wordt hun het oordeel aangezegd. Maar zij (Israël en Juda) worden wel aangesproken op andere zonden. Israël wordt niet beschuldigd van wreedheid en geweld, maar van sociale ongerechtigheid. Het vertrapt het recht van de armen en de sociaal zwakken. Dat kan God van Zijn volk niet verdragen. Schokkend als je denkt dat je volk van God bent, maar ontdekt dat je Hem tegen je hebt, omdat je als volk zo anders moest weten en handelen.

SPIEGEL

Dit is een spiegel voor ons. Het geweld en de wreedheid van anderen aanwijzen is ook voor ons niet moeilijk. Wij zullen instemmen als we horen over de wreedheid van IS of over ander onrecht op de wereld, zoals het neerstorten van de MH17, of over het leed dat gewetenloze mensensmokkelaars vluchtelingen aandoen.

De daders moeten worden gestraft. En terecht. Wat is het nodig dat er recht wordt gesproken en gedaan. Maar wat als God ons, als gelovigen, de spiegel voorhoudt? Want hoe handelen wij als kerk in Europa ten opzichte van zoveel sociaal onrecht? Hoe zijn wij als plaatselijke gemeente bezig in werkelijke naastenliefde? Hoe geven wij in ons persoonlijke leven handen en voeten aan het omzien naar de naaste?

AANSPRAKELIJK

Vanuit dit gedeelte leren we dat de HEERE ieder aansprakelijk stelt voor wat hij weet. Dit geldt ook voor Zijn eigen volk. Dat heeft in die zin geen streepje voor. Nee, Hij houdt het volk er verantwoordelijk voor dat zij Gods Woord kennen, dat zij geroepen zijn tot liefde tot God en mensen en dat sociale gerechtigheid bij hen aanwezig moet zijn. Juist omwille van hun bijzondere positie spreekt God hen daarop aan en beoordeelt Hij hen daarop.

Denken wij ook niet vaak: ik doe het nog niet zo slecht, afgezet tegenover de mens die niet aan God en gebod doet. Maar laten we beseffen dat God ons aansprakelijk stelt voor wat we weten. En wij als christelijke gemeente mogen het ‘nodige’ weten over Gods doel in ons leven. Dat wij dan ook naar die bijzondere roeping mogen leven. Dat kan niet zonder de Heere Jezus en wat wij over Hem weten, anders verzanden we in moralisme.

UITWERKING

Echt schokkend is wat we van de Heere Jezus weten. Wat schokkend dat Iemand Die werkelijk onschuldig was het oordeel van God droeg, om een schuldig volk van het oordeel te redden. Het schokkende is dat dit een bewuste actie van Gods recht en liefde was. Toen dit werk volbracht was, moest iedereen het wereldschokkende hiervan weten. God liet de wereld schudden door aardbevingen toen Jezus stierf en opnieuw toen Hij opstond uit de dood. Belangrijker nog dan de uitwerking van het schokeffect van de verpakking van een pakje sigaretten is de uitwerking van Golgotha en Pasen in ons leven. Heeft dit schokeffect ons leven werkelijk tot geloof en bekering gebracht in liefde tot God en de naaste? Wie verbonden is aan deze levensbron, zal toch vruchten van hartelijke naastenliefde voortbrengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

EEN SCHOKEFFECT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 oktober 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's