Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Willem Maarten Dekker, Bert Karel Foppen, Bert de Leede en Koos van Noppen (red.)

Ankerplaatsen. Waar geloven houvast vindt.

Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer, i.s.m. IZB; 144 blz.; € 16,90.

Het is nooit eenvoudig om een bundel samen te stellen voor iemand die zelf publicaties met een grote impact geschreven heeft. Bundels staan dan meteen op achterstand, omdat ze niet het karakter hebben van een lopend betoog dat je als lezer van de voor- naar de achterkaft doorloopt. Zeker in het geval van de boeken van dr. Wim Dekker geldt dat ze je van begin tot eind meenemen in een spannende denktocht, die duurt tot het einde van de tekst. En de denktochten van de voormalige IZB-man doen ertoe. Weinigen hebben zo krachtig de uitdagingen van onze tijd voor de kerk neergezet. Met name in Marginaal en missionair en in Tegendraads en bij de tijd heeft hij veel aangereikt voor bezinning binnen de kerk. Hoe kerk te zijn in een tijd die aan God steeds minder boodschap heeft, en daarom ook niet aan de kerk? Die vraag kan zo bij je naar binnen slaan, dat je zelf van je zekerheden beroofd dreigt te worden. Je zoekt dan naar ankerpunten, en de boeken van dr. Dekker reiken die ook aan. In dat licht is de titel van de bundel ter gelegenheid van de 65e verjaardag van Wim Dekker passend gekozen.

Waar geloven houvast vindt luidt de ondertitel. Met die vraag is Dekker zelf ook bezig geweest. In de bundel voor hem worden er negen benoemd: de Bijbel, de preek, de kerk, de traditie, de ervaring, discipelschap, de geschiedenis, de schepping en de rede. De eerste vraag die bij het zien van die reeks opkomt, is: zijn dit wel allemaal ankerpunten in die zin van de ondertitel? Kan ik bijvoorbeeld als discipel van de Heere Jezus houvast vinden in mijn eigen discipelschap? Is de ervaring wel een betrouwbare ankerplaats? Staan Bijbel en preek wel zo op dezelfde hoogte dat ze in één adem als ankerplaatsen genoemd kunnen worden? Vragen die niet beantwoord worden in het inleidende hoofdstuk van dr. Willem Maarten Dekker, zoon, maar dit hoofdstuk biedt wel een prachtig doorzicht in de hoofdlijnen van het denken van dr. Dekker. Dit doorzicht is niet alleen op de twee al genoemde boeken van dr. Dekker gebaseerd, maar ook op artikelen en boeken, waarbij zelfs zijn doctoraalscriptie in de analyse is meegenomen. Curieus genoeg eindigt het hoofdstuk met de opmerking dat we in plaats van ankerplaatsen te zoeken beter kunnen erkennen dat we op open zee verkeren. Dr. Willem Maarten Dekker verwijst daarbij naar Handelingen 27:40,44, waar we lezen dat Paulus en die met hem waren behouden aankwamen nadat ze het anker losgemaakt hadden. Opnieuw curieus want dat gebeurde juist niet op open zee. Ik weet ook niet zo zeker of de jarige zich kan vinden in dat slot van het hoofdstuk, maar dat hoeft bij zo’n bundel natuurlijk ook niet.

Ik haal wat krenten uit de pap, die overigens heerlijk smaakt. Scherp vond ik de opmerking van dr. Hans de Knijff, in het hoofdstuk over de Bijbel, dat de postkritische vormen van Schriftkritiek zoals structuralistische en feministische Schriftkritiek wel een zekere waarde kunnen hebben, maar in hun negaties toch vrij willekeurig zijn en erg gekleurd door een wel heel specifieke leeswijze. Dr. Ciska Stark pleit voor een relationele en dialogische prediking. Of de prediking daarmee een hechtere ankerplaats wordt, is mij nog niet zo snel duidelijk. Mooi is het hoofdstuk van dr. Arjan Plaisier over de kerk met een focus op de doorwerking van de geschiedenis van Jezus Christus in Zijn leven, sterven, opstanding en hemelvaart. Tegenover de liquid society, waarin geen vaste zekerheden meer zijn en het pragmatisme waarin slechts waar is wat werkt, stelt bisschop Gerard de Korte de traditie als ankerplaats. Best een spannend hoofdstuk in dit boek, omdat die traditie voor hem als rooms-katholiek een andere plaats inneemt dan voor protestanten. Dr. Gerard den Hertog kreeg de lastige opdracht om de ervaring als ankerplaats te beschrijven. Prachtig is het te lezen hoe hij de waarde van de ervaring plaatst in het kader van het geloof met zijn vertrouwen maar ook aanvechtingen. Ik kan niet nalaten nog het hoofdstuk van dr. Benno van den Toren over de schepping te noemen, waarbij hij op evenwichtige manier laat zien hoe Gods goedheid zich ook na de zondeval nog manifesteert in de schepping, maar het zicht daarop danig verstoord wordt door de doorwerking van het kwaad daarin. Diezelfde evenwichtigheid kenmerkt het hoofdstuk van dr. Gijsbert van den Brink over de rede. Alles bij elkaar een verjaardagscadeau dat elke 65-jarige zich zou kunnen wensen.

M.J. DE VRIES, PAPENDRECHT

John Bunyan

De heilige oorlog. Naverteld door M.J. Ruissen.

Uitg. de Ramshoorn, Goes; 164 blz.; € 18,50.

Deze uitgave bevat een nieuwe herdruk van de derde druk (1996) van het bekende boek van John Bunyan, dat hij schreef tijdens zijn gevangenschap van 1660 tot 1672. In 1682 is het boek verschenen. Evenals in de geschriften De Christenreis en De Christinnenreis, bevat ook deze publicatie een allegorese op de hoogten en diepten van het geloofsleven van een christen. Tot de beeldspraak in dit boek werd Bunyan geïnspireerd door de strijd, die hij zelf meemaakte toen hij als soldaat in het leger van Karel I het beleg van Leicester meemaakte. Het boek bestaat uit achttien hoofdstukken, met vragen en gespreksvragen, waarin de relatie met Schriftgegevens wordt gelegd. De illustraties zijn van Rino Visser.

Het verhaal zelf gaat over de stad Mensziel. Na een tijd van vrede onder El Schaddai, valt de stad door eigen schuld in handen van Diabolus. Onder leiding van kapitein Boanerges neemt Immanuel de stad in. Het oordeel over Diabolus en zijn aanhangers wordt geveld. De inwoners ontvangen vrijspraak. Daarna is de strijd echter nog lang niet voorbij. Telkens weer probeert Diabolus de stad te heroveren met behulp van listige intriges. Mensziel is er maar al te vatbaar voor. Uiteindelijk overwint Immanuel en doet Hij Mensziel delen in Zijn genade en het eeuwige leven. Zijn eeuwige verkiezende liefde triomfeert.

De vertelling brengt het geheel op eenvoudige wijze dicht bij de lezer van vandaag. Een uitgave die aandacht verdient, omdat het een kostbaar boek uit het Engelse puritanisme voor onze tijd bewaart.

W. VERBOOM, HARDERWIJK

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 oktober 2015

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 oktober 2015

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's