Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEUWIG HUIS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEUWIG HUIS

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. F.A. van Lieburg is hoogleraar geschiedenis van het Nederlands protestantisme aan de VU in Amsterdam.

Eén op de drie Nederlanders wil ooit begraven of gecremeerd worden in zijn geboortestreek. Van de jongeren ziet zelfs de helft de regio van herkomst als ideale laatste rustplaats.

Dit persbericht in komkommertijd verraste mij, omdat ik me nooit heb afgevraagd hoe in de moderne tijd, met haar mobiliteit en secularisatie, over zoiets werd gedacht. De enquête van uitvaartverzekeraar Nuvema trof mij ook, omdat ik al bijna de helft van mijn geleefde leven buiten mijn Heimat heb doorgebracht. Nog altijd heb ik het gevoel begraven te zullen of willen worden op Oud-Kralingen. Niet zozeer omdat in die Rotterdamse wijk mijn bakermat ligt, maar vooral omdat ik op een steenworp afstand van die begraafplaats ben opgegroeid. Als ik wat trappen beklom, ontwaarde ik het geboomte rondom de ontelbare grafstenen. Dan zag ik de koepel van een mausoleum, waarvan mij verteld werd dat daar iemand lag die zelf naar het bouwen ervan had staan kijken. In mijn kinderlijke angst voor sterven en begraven worden, beklemde zo’n verhaal mij wel. Ik kreeg niet mee dat die man – Pieter Kruyff (1835-1916) – zijn aardse standsbewustzijn wellicht had overwonnen door christelijke hoop.

Oud-Kralingen heette in de tale Kanaäns ‘een vet kerkhof’. In de veengrond rusten – vaak ver van hun geboorteplaats – talrijke ‘kinderen Gods’. Een indrukwekkende begrafenis die ik er meemaakte, was die van Arie Vergunst (1926-1981), de predikant die mij heeft gedoopt. ‘Hij is ons voorgegaan’, sprak toen zijn jongere broer Floor, de inmiddels hoogbejaarde voorganger die mij op de aardse woestijnreis op de dag af veertig jaar vooruit is. Op Oud-Kralingen ligt ook oudvader Theodorus van der Groe (1705-1784). Zijn lichaam daalde neer aan de voet van de preekstoel in zijn kerkje, dat tegenwoordig een met vele grafstenen bedekte ruïne is. Het lijkt een beetje op een hunebed.

Voelden de hunebedbouwers zich 5000 jaar geleden ook niet verbonden met de grond van hun vereerde voorouders? De genoemde voorkeur van hedendaagse, meestal seculiere jongeren lijkt in de cultuur- en religiegeschiedenis zo oud als de weg naar Kralingen.


Nog altijd heb ik het gevoel begraven te zullen of willen worden op Oud-Kralingen


In het nieuwe jaar pakt dr. A. Huijgen de pen over van dr. F.A. van Lieburg, die drie jaar op deze plaats present was. ‘Met dank en groet!’, schrijft hij na zijn laatste column. De redactie is hem erkentelijk voor zijn bijdragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 december 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

EEUWIG HUIS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 december 2015

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's