Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LENTE IN DE KERK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LENTE IN DE KERK

Door de Geest komt wat dood is, opnieuw tot leven

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De lente, wat kun je daarnaar verlangen. Planten lopen uit, kale takken kleuren groen. Dit is het signaal dat de winter voorbij is. Het nieuwe leven, dat in de wintertijd verborgen was, komt aan het licht. De tijd om vrucht te dragen is weer aangebroken.

Ds. H.M. Burggraaf is predikant van de hervormde gemeente te Wekerom.

In de natuur keert deze cyclus jaar na jaar terug. Lente, zomer, herfst en winter volgen elkaar op. Dat zal zo blijven tot op de laatste dag van deze aarde (Gen.8:22). Tot op het moment dat de Heere Jezus terugkomt.

SIGNAAL

Wie geniet er niet van deze prachtige periode in de natuur, van die momenten dat de Heere Zijn Geest uitzendt en het uiterlijk van de aarde vernieuwt? (Ps.104:30) De lente is een verwijzing naar de komst van de Heilige Geest, die de Heere in de schepping heeft vastgelegd. Een verwijzing naar de vrucht van Zijn Geest. Dat signaal uit de natuur mogen we wel opvangen als een signaal dat we verwachting mogen hebben van het werk van de Geest van God. We mogen verwachting hebben voor de gemeente van Jezus Christus. Met Pinksteren, met de uitstorting van de Heilige Geest, is immers de lente aangebroken. Dan zien we ook in de gemeente groei en bloei ontstaan, we zien een nieuw begin, waarin het beginsel van de vrucht wordt gevormd.

ONBEGRENSD

De Heilige Geest doorbreekt de vruchteloze tijd door Zelf in het leven van mensen aan de slag te gaan, zodat zij overvloedig vrucht gaan dragen voor God en hun naasten. Daar verwees Petrus naar op die eerste pinksterdag, toen hij vol van de Heilige Geest uit Joël 2 citeerde: ‘En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren. (…) En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden.’


De Heilige Geest geeft, net als het zenuwstelsel, de signalen van het Hoofd door aan het lichaam


God zal Zijn Geest uitstorten op alle vlees. Opvallend zijn hier die twee woorden met een bijna onbegrensde betekenis. Uitstorten wijst op een overvloed. Vlees is een onbegrensd woord, dat verwijst naar mens en dier. In het vervolg van de profetie lijkt het beperkt te worden tot het menselijk geslacht. Tot zonen en dochters, jongemannen en ouden, dienaren en dienaressen.

GEBED

Wat hen bindt en zichtbaar maakt dat zij de Heilige Geest ontvangen hebben, is het gebed, het aanroepen van de naam van de Heere. Iedereen die dat doen zal, zal zalig worden. Dit is een belofte, zo zegt Calvijn, die duidelijk maakt dat er niemand wordt uitgesloten van het aanroepen van Gods Naam. De deur van de zaligheid staat zo voor allen aan wie het Evangelie geopenbaard is, open. Er is niets dat ons verhindert om in te gaan dan ons eigen ongeloof (Calvijn, Hand.2).

VRUCHT

Zo wordt de vrucht van de Heilige Geest zichtbaar in het leven van mensen. Niet alleen onder de kinderen van Israël, maar in het leven van mensen uit alle volken.

In het bijzonder zien we dat in de geschiedenis van de gemeente van Jezus Christus. Vanaf het eerste nieuwtestamentische pinksterfeest baant het werk van de Heilige Geest zich een weg naar buiten.

Met Zijn komst is de lente begonnen. Alles bloeit en groeit opnieuw.

Het wordt zichtbaar in die eerste gemeente: in het volharden in de leer van de apostelen, in het gebed en in het breken van het brood. Dat is de vrucht van het werk van de Heilige Geest. Die vrucht is tegenovergesteld aan de vrucht die wij zonder de Heilige Geest dragen.

Wanneer we het verslag van het eerste pinksterfeest, zoals dat beschreven wordt in Exodus 32, naast dat van het pinksterfeest uit Handelingen 2 leggen, wordt dat direct duidelijk.

Het pinksterfeest, in het Oude Testament ook wel Sjavoe’ot of Wekenfeest genoemd, werd vijftig dagen na het begin van het Pascha gevierd. Dat is op de dag, zo berekenden de rabbijnen, dat de Heere Zijn onderwijzing, de Thora, aan Mozes gegeven heeft. Toen Mozes met de stenen tafels beneden aan de berg kwam, danste het volk van Israël om het gouden kalf: de vrucht van hun eigen werk. Daarom vielen er drieduizend doden.

Toen de Heilige Geest in Jeruzalem op de gemeente werd uitgestort, kwamen er drieduizend mensen tot geloof in de Heere Jezus. Er kwamen drieduizend geestelijk doden tot leven.

Toen is de lente voor de gemeente van Christus begonnen, dat nieuwe leven als vrucht van de Heilige Geest. Door die Geest komt wat dood is, opnieuw tot leven.

VERBINDING

We zien dat ook in het leven van Jezus Christus, Hij is gestorven en begraven. Hij is dood geweest, maar werd in de kracht van de Heilige Geest opgewekt. Hij stond op uit de dood om, ook als mens, eeuwig te leven met Zijn verheerlijkte lichaam. Aan Hem verbindt de Heilige Geest ons. Zo laat Hij ons delen in het leven, lijden en sterven van de Heere Jezus, maar ook in Zijn opstanding.

Paulus beschrijft die verbinding tussen Jezus Christus en Zijn gemeente als de verbinding tussen het hoofd en het lichaam (Rom. 12; 1 Kor.12). Door het geloof in Jezus Christus maken we deel uit van dat lichaam, we worden door Jezus Christus aangestuurd. De Heilige Geest geeft, net als het zenuwstelsel, de signalen van het Hoofd door aan het lichaam.

Zonder zenuwstelsel functioneert een menselijk lichaam niet. Er is dan geen leven mogelijk. En zo is het ook in de gemeente van Jezus Christus. Zonder de Heilige Geest is er geen leven met God mogelijk. Hij leert en laat ons leven als kinderen van God. Hij zet de gemeente in beweging. Dat vieren wij met Pinksteren.

TAAK EN ROEPING

Door de Heilige Geest leven wij vanuit de opstanding van de Heere Jezus en beantwoorden wij aan de taak en roeping die de Heere ons gegeven heeft. Hij houdt het lichaam van Christus gezond door ons aan Jezus Christus verbonden te houden. Want wie aan Hem verbonden is, draagt vrucht. Een vrucht die in de lente gevormd wordt en gedurende het leven met God rijpt.

Waar die vrucht ontbreekt, is de lente óf nog niet begonnen óf voorbij. Want zoals de lente in de natuur zichtbaar wordt in groei en bloei, zo wordt de lente in de gemeente van Jezus Christus zichtbaar in de vrucht van de Heilige Geest. In liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal.5). Die vrucht van de Heilige Geest mogen wij als gemeente en als christen doorgeven aan onze samenleving. Juist in deze onrustige tijd van oorlog, terrorisme en vluchtelingen mag die vrucht in het doen en laten van de gemeente van Jezus Christus zichtbaar worden. Dat maakt deze tijd tot een uitdaging voor ons, om in de praktische hulp die we mogen bieden, te laten zien dat Jezus Christus uit de dood is opgestaan en dat Zijn lichaam leeft en vrucht draagt tot op deze dag.

NIEUWE LENTE

Als gemeente van Jezus Christus leven wij door de komst van de Heilige Geest nog steeds van de vrucht van Pinksteren. Wij verwachten het moment dat Jezus Christus terugkomt om de vrucht van Zijn werk te oogsten. Tot die wederkomst kijken wij iedere dag verlangend uit naar een nieuwe lente, naar dat teken dat voorafgaat aan een nieuwe bloeitijd in de gemeente van Jezus Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 2016

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

LENTE IN DE KERK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 2016

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's