Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BETROUWBARE LERAARS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BETROUWBARE LERAARS

Nieuwe calvinisten [3, slot]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De invloed van de nieuwe calvinisten blijft niet beperkt tot de Verenigde Staten. We kunnen spreken van een wereldwijde beweging.

De cijfers spreken voor zich. Miljoenen mensen uit alle hoeken van de wereld bezoeken de websites van de nieuwe calvinisten om artikelen en blogs te lezen, preken te luisteren of video's te bekijken.

Alleen al de (Engelse, Spaanse en Franse) websites van The Gospel Coalition zijn sinds 2009 door meer dan 35 miljoen mensen uit talloze landen bezocht. De boeken van de nieuwe calvinisten worden door miljoenen mensen in allerlei talen gelezen. En dan gaat het niet alleen om boeken die geschreven zijn voor een breed publiek. Ook van de Systematic Theology van Wayne Grudem, de meest populaire dogmatiek van de nieuwe calvinisten, zijn bijvoorbeeld al meer dan 450.000 exemplaren verkocht in meer dan tien verschillende talen.


OPKOMST

Er is al best wat geschreven over de oorzaken van de herleving van het calvinisme. Bekend zijn de artikelen van Mark Dever. Hij wijst onder meer op de invloed van Spurgeon en Lloyd-Jones. Ook wijst hij op het werk van The Banner of Truth, een uitgeverij die zich richt op de heruitgave van puriteinen en calvinistische auteurs uit de achttiende en negentiende eeuw. Daarnaast hebben de toenemende secularisatie en de neergang van de gevestigde kerken met hun moderne theologie een rol gespeeld en ruimte gemaakt voor een theologie met inhoud en diepgang. Maar Collin Hansen wijst op de belangrijkste factor: het werk van Gods Geest. Hij schrijft hoe hij tijdens zijn onderzoek voor zijn boek over het nieuwe calvinisme onder de indruk kwam van de honger naar het Woord van God, van de passie om het Evangelie in de wereld bekend te maken en van het diepe verlangen naar een heilig leven voor God. Hij spreekt dan ook van een geestelijk ontwaken. De Heere God gaat door met Zijn werk. Bemoedigend!


BEKENDHEID

In Nederland merken we steeds meer van de invloed van het nieuwe calvinisme. De bekendste new calvinist in Nederland is ongetwijfeld Tim Keller. Er zijn inmiddels al meer dan tien boeken van hem in het Nederlands vertaald. Daarnaast geldt hij al jaren als inspirator voor het kerk-zijn in een postchristelijke samenleving. Er zijn al heel wat Nederlandse predikanten in New York geweest om de sfeer te proeven of aan workshops deel te nemen. Ook worden zijn preken veel beluisterd.

Maar Tim Keller is zeker niet de enige nieuwe calvinist die Nederlandse christenen inspireert. Ook de namen van John Piper en D.A. Carson worden steeds bekender. Recent zijn ook enkele boekjes van Kevin DeYoung in het Nederlands vertaald. Theologen als R.C. Sproul, John MacArthur en Sinclair Ferguson waren in Nederland al wat langer bekend.

DE STUDIEBIJBEL

Op Nederlandse internetpagina's komen we de nieuwe calvinisten eveneens tegen. Een mooi voorbeeld is de website geloofstoerusting. nl, waarop korte video's (ondertiteld) en artikelen van nieuwe calvinisten te vinden zijn. Op deze website is ook een Nederlandse vertaling van de New City Catechismus van Tim Keller te vinden (inclusief toelichtingen, gebeden en video’s).

Als het gaat over de invloed van het nieuwe calvinisme in Nederland, moet ook de meer academische theologie genoemd worden. Steeds meer Nederlandse predikanten maken dankbaar gebruik van de vele bijbelcommentaren die de laatste jaren door nieuwe calvinisten geschreven zijn. Ik wil in dit verband de in 2014 verschenen HSV Studiebijbel noemen. Deze studiebijbel is een vertaling van de ESV Study Bible, waaraan veel gezaghebbende exegeten uit de hoek van het nieuwe calvinisme hebben meegewerkt.

GESPREKSPARTNERS

Ik zou wensen dat de theologische bijdrage van de nieuwe calvinisten nog veel meer benut zou worden. In de Nederlandse theologische discussies zijn ze nog veel te weinig echte gesprekspartners. Ik denk vooral aan drie terreinen. Allereerst op het gebied van de schriftleer en de hermeneutiek. In 1978 stelden orthodoxe ‘evangelicals’ onder leiding van J.I. Packer en R.C. Sproul het Chicago Statement on Biblical Inerrancy op. Deze evenwichtige verklaring heeft in Nederland weinig bekendheid gekregen. Het zou heel jammer zijn als met de vele studies van de nieuwe calvinisten over de Bijbel hetzelfde zou gebeuren. Vooral de boeken van D.A. Carson (zoals The Gagging of God en heel recent onder zijn redactie The Enduring Authority of the Christian Scriptures) zijn van grote betekenis voor de bezinning op het gezag en de uitleg van de Bijbel.


IN HET NEDERLANDS

Er zijn al heel wat boeken van de nieuwe calvinisten in het Nederlands vertaald. Hieronder enkele aanraders:

• D.A. Carson, Zo is God. Een introductie in het christelijk geloof aan de hand van de hoofdlijnen van de Bijbel zelf. Veel nadruk op bijbelse theologie en in een apologetische stijl geschreven.

• R.C. Sproul, De heiligheid van God. Een klassieker. Een voorbeeld van ‘grote-God-theologie’.

• John Piper, De vreugde van God. Pipers boek is door en door theocentrisch. Hij laat ook goed zien hoe Gods eer en onze vreugde samengaan.

• Tim Keller, Het huwelijk. Een heel mooi voorbeeld van theologie waarin het Evangelie van Jezus Christus centraal staat.


LEREN

In de tweede plaats denk ik aan het nieuwe Paulusonderzoek en de koninkrijkstheologie van Tom Wright. Als we in Nederland wat beter zouden luisteren naar topexegeten als Douglas Moo en Tom Schreiner, dan zou ons enthousiasme voor Tom Wright toch wat minder worden. We kunnen zeker onze winst doen met Wrights erudiete en originele boeken, maar hij is geen betrouwbare gids als het gaat om de kern van het Evangelie. ‘Bijzaken worden bij Wright hoofdzaken en hoofdzaken raken bij hem op de achtergrond.’ (Moo) De nieuwe calvinisten kunnen ons leren dat er voor de ‘oude’ visie op Paulus van Luther en Calvijn toch veel te zeggen is.

Een derde terrein is de bezinning op het kerk-zijn in een postchristelijke samenleving. De betekenis van Tim Keller wordt in Nederland wel onderkend. Maar er zijn nog veel meer nieuwe calvinisten die ons op dit punt verder kunnen helpen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Mark Dever en zijn 9Marksbeweging en aan het werk van The Gospel Coalition.

DANKBAAR

Natuurlijk moeten we de new calvinists niet in alles volgen. De beweging heeft zeker ook zwakke kanten. Jeremy Walker noemt er enkele in zijn boek The New Calvinism Considered. In hoofdzaak mogen we echter dankbaar zijn voor het werk dat de Heere God door de nieuwe calvinisten doet en voor het inzicht in de Bijbel en de toepassing daarvan die Hij ons in hen aanreikt.

Ds. M.K. de Wilde is predikant van de hervormde gemeente te Nijkerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 2016

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

BETROUWBARE LERAARS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 2016

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's