Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZELFVERLOSSING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZELFVERLOSSING

Daarom ging een man uit Bethlehem in Juda op weg om als vreemdeling in de vlakten van Moab te verblijven. RUTH 1:1

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

El Niño is telkens weer in het nieuws. Het gaat vooral over de bijzonder grote gevolgen: extreme droogte op de ene plek, overvloedige regenval elders. De gevolgen laten zich raden: mislukte oogsten, honger en prijsstijgingen.

Hiermee zitten we midden in de problematiek van het boekje Ruth. De geschiedenis over die verschrikkelijke hongersnood is in een paar minuten te lezen. Zelfs in Bethlehem, het broodhuis, wordt honger geleden. De velden van Efratha zijn niet zo vruchtbaar als de naam doet vermoeden.

‘Wat moeten we doen?’, is de vraag waar Elimelech en Naomi mee zitten. Ze besluiten te vertrekken. Ze gaan niet emigreren, maar ze zullen zich tijdelijk vestigen in een ander gebied, waar de oogsten wel lukken. Ze gaan naar de velden van Moab. Dat is niet al te ver, zo'n 50 kilometer.

Het is echt niet de bedoeling om daar een vaste woon- en verblijfplaats te zoeken. Ze gaan daarheen om als vreemdeling te verkeren. Dat wil zeggen: ze wensen geen naturalisatie tot Moabieten, maar ze zijn ook geen doortrekkende reizigers. Ze willen hun geluk een poosje beproeven in Moab en maken daarbij gebruik van het gastrecht. Ze nemen een soort tussenpositie in, beschermd door de rechten van de gevestigde vreemdeling.

NIET GOED

Zo begint het verhaal van het boekje Ruth. Nee, toch niet, de eerste zin luidt: ‘In de dagen dat de richters leiding gaven aan het volk.’ Daarmee sluit het boekje aan bij Richteren, dat afsluit met: ‘In die dagen was er geen koning in Israël; een ieder deed wat juist was in zijn ogen.’

Dat zien we ook hier gebeuren. Er is geen bevel van de Heere of van een profeet om uit te wijken naar een ander land en zeker niet naar Moab. Het is een eigenmachtige beslissing geweest van ‘een man uit Bethlehem in Juda’ om weg te trekken en als vreemdeling in de vlakten van Moab te verblijven. Op zich is dat niet verkeerd geweest. Je zult maar honger hebben, en je zult maar voor de taak staan je gezin te moeten onderhouden in een vruchteloze tijd. Je mag best zoeken naar wegen die je gezin van de ondergang kunnen redden. En toch, Elimelech deed er geen goed aan. Waarom niet?


Hij maakt het brood los van het Woord


BEDREIGING

Waarom is er eigenlijk honger in Bethlehem? Is dat een milieuramp geweest? Of een natuurramp? Het El Ni�o-effect? Of ligt het hier toch wat anders?

Het buurland Moab heeft kennelijk geen centje pijn, terwijl het klimaat daar ongeveer hetzelfde is als in het beloofde land. In Israël is geen voedsel vanwege de vele rooftochten van vijandige volken, zoals dat bijvoorbeeld het geval was in de dagen van Gideon.

Zou God er iets mee te maken kunnen hebben? Het gaat hier wél om een gezin uit Israël. Dat is het volk van God, het volk waarmee Hij anders handelt dan met alle andere volkeren. Israël is het volk van het verbond. En de Heere is een waarmaker van Zijn verbond. Hij blijft trouw aan Zijn woord.

Zijn beloften falen niet. Maar er is ook een andere kant. Zijn bedreigingen houdt Hij ook. Een verbond heeft immers twee kanten: Er is zegen en er is een vloek.

EIGEN WEG

Als we Deuteronomium 28 erop nalezen, horen we van de vloek van de Heere als naar Zijn verbond en inzettingen niet gevraagd wordt. Daar horen we op welke manier er verzoening gevonden kan worden. Namelijk door wederkeer, door bekering tot de Heere, door verootmoediging. Dat is de weg, die de Heere aanwijst in Zijn woord.

Maar wat doet Elimelech? ‘Een man uit Bethlehem in Juda gaat op weg om als vreemdeling in de vlakten van Moab te verblijven.’ Hij onttrekt zich op eigen wijze aan het oordeel van God. Elimelech maakt het brood los van het woord van God. Elimelech wil zelf het leven veilig stellen. Hij gaat een andere weg dan de Heere gebiedt. Het is de weg van de zelfverlossing. Een weg die haaks staat op de weg die de Heere aanwijst.

Nu kunnen we het boekje Ruth niet één op één overplaatsen naar onze situatie. Toch kun je ook vandaag zeggen: je hoeft het vreemdelingschap niet te zoeken. In Moab is uiteindelijk geen leven. Daarvoor moet je in Bethlehem zijn.

Ds. J. de Wit is predikant van de hervormde gemeente te Jaarsveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

ZELFVERLOSSING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's