Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HEILZAAM ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HEILZAAM ONDERWIJS

De HEERE wees hem een stuk hout. Dat wierp hij in het water. Toen werd het water zoet. EXODUS 15:25

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kennis van God en kennis van onszelf, dat is de hoofdinhoud van de ware wijsheid. Zo begint Calvijn zijn Institutie. Ook in Mara, de eerste pleisterplaats in de woestijn, gaat Israël iets van die twee dingen leren.

Het loflied na de doortocht is nog niet verstomd of het eerste probleem dient zich aan: de waterzakken zijn leeg. Groot is de opluchting als Israël op de derde dag een bron in het oog krijgt. Nog groter is de teleurstelling wanneer dat water brak blijkt te smaken. Israël noemt de bron dan ook Mara, bitterheid.

GODS WEG

Mara is de naam die de teruggekeerde Naomi in later tijd ook wil dragen. Zij verliest haar man en beide zoons. Zo is er geen nageslacht om de Messias te begroeten. Daarom smaakt het leven haar bitter. Naomi is niet de enige die dat in het leven geproefd heeft. Wellicht kunnen wij er over meepraten. We zijn teleurgesteld in mensen, maken ons zorgen om onze gezondheid, hebben wroeging na verkeerde keuzes of verdriet om een lege plek. Het leven is soms niet te drinken, zo wrang.

Het is evenwel opvallend dat de route langs Mara Góds weg is (vs.25). Mara is geen valstrik, maar een oefenschool. De HEERE werkt na de bevrijding van Zijn volk aan de verdieping van de relatie. Zo gaat het toch ook in het christenleven? De apostel Petrus heeft het over ‘groeien in de genade’. Daar kan de HEERE de Mara's in ons leven voor gebruiken.

VERANDERING

Dat gaat voor Israël overigens bepaald niet vanzelf. Bij Mara komen we voor het eerst het voor Israël zo typerende werkwoord ‘murmureren’ tegen. Drie dagen geleden juichte Israël nog op de oever van de Schelfzee. Maar nu hun watervoorraad er doorheen is, is ook hun geloof op (Luther). Paniek alom. ‘Wat moeten we nu drinken?’, klinkt het vertwijfeld. Hoe herkenbaar. Want klagen zit ons in het bloed. Juist bij Mara, in de stormen van het leven, kunnen we soms ineens ontdekken dat er toch meer ondankbaarheid en minder vertrouwen in ons hart leeft dan we misschien ooit voor mogelijk hadden gehouden.

De HEERE geeft uitkomst. Hij doet dat overigens wel op een opvallende manier. Want de HEERE wijst geen andere bron aan, even verderop ligt immers Elim? Nee, Hij verandert het bitter in het zoet. Is dat niet kenmerkend voor de God van Israël? Zó doet Hij dat: Hij roept iets goeds uit iets slechts tevoorschijn.

In de Schrift vinden we er veel voorbeelden van: Uit twee onvruchtbare bejaarden wordt Izak geboren. Harteloze broers gooien een meesterdromer in de put.

God heeft dat ten goede gedacht om een groot volk in het leven te behouden. In de richterentijd schakelt de HEERE rovende heidenen in, opdat Zijn volk weer leert roepen en zo terugkeert tot Hem.

Zo verpakt God Zijn zegen meer dan eens in een aanvechting. Een collega keek terug op de donkere periode van de kerkscheuring. De gemeente kraakte. ‘Toen heb ik echt leren bidden’, zei hij. Vroeger werd wel gezegd: ‘Er zit honing aan de roede.’

HOUT

Het mag ons opvallen welk redmiddel de HEERE in Mara kiest: een stuk hout. Dat lijkt een dwaas middel. Net zo dwaas overigens als dat andere hout, het kruishout. Het is dat God Mozes erop wijst. In de grondtaal horen we een woord met dezelfde stam als het woord thora. In gedachten zien we de HEERE gebiedend naar het stuk hout wijzen: ‘Dat is je leven!’ Heilzaam onderwijs voor dorstige woestijngangers.

Eeuwen later zit Nicodemus bij de Heiland in de schoolbank om dezelfde lessen te ontvangen. Hij krijgt te horen hoe vermolmd zijn leven is: ‘U moet opnieuw geboren worden.’ Tegelijk wijst Jezus op het reddende hout, waaraan de Zoon des mensen wordt verhoogd. ‘Opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’

Israëls vraag zou onze vraag kunnen zijn. We hebben misschien overal van geproefd, maar onze geestelijke dorst wordt nergens door gelest. ‘Wat moeten we nu drinken?’ De Heiland komt met heerlijk helder onderwijs: ‘Als iemand dorst heeft, laat hij tot Mij komen en drinken.’ Geen naam is er zoeter en beter voor 't hart dan Zijn naam. Door Hem wordt de zuchtende schepping eens een zingende schepping. Daarom: ook in Mara is Zijn genade ons genoeg.

Ds. H.J.T. Lubbers is predikant van de hervormde gemeente te IJsselmuiden/Grafhorst.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 juli 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

HEILZAAM ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 juli 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's