Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PASTORAAL EN VERDIEPEND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PASTORAAL EN VERDIEPEND

John C. Ryle (1816-1900) [2, slot]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is opvallend dat de geschriften van John C. Ryle wereldwijd worden gelezen, ook in Nederland. We proberen antwoord te geven op de vraag wat de reden is van zijn blijvende zeggingskracht en zoeken naar zijn geestelijke betekenis.

Ryle schreef een uitleg over de evangeliën in zeven delen (Expository Thoughts on the Gospels), waarvan die over het Johannesevangelie in het Nederlands is vertaald. Hij publiceerde deze werken voor persoonlijke schriftstudie en de dagelijkse huisgodsdienst. Daarom maakte hij de uitleg niet langer dan twee of drie bladzijden.

Wat is kenmerkend voor de exegese van Ryle? Het is vooral een meditatieve uitleg. In enkele aandachtspunten komt de hoofdgedachte van een passage uit de evangeliën naar voren, waarna de betekenis ervan zowel op het hart van de lezers als op het geloofsleven wordt toegepast. De ene keer klinkt een waarschuwing, de andere keer een aansporing of een bemoediging.

VOORBEELD

Een voorbeeld van Ryle's benadering vinden we in zijn verklaring van Markus 4:35-41, de geschiedenis van de storm op het meer. Ryle noemt enkele leermomenten:

1. Christus’ aanwezigheid vrijwaart Zijn discipelen niet van stormen. Zo kunnen stormen ook in het geloofsleven voorkomen.

2. Onze Heere Jezus Christus heeft als God almachtige kracht. Daarom stilt Hij de storm en het water. Zo zal Christus de Zijnen door elk gevaar leiden naar de beloofde bestemming.

3. Christus is uiterst geduldig en vol medelijden ten opzichte van Zijn discipelen. Hij bestraft hen niet scherp, maar gaat teer met hen om. ‘Laten we deze verzen verlaten met de troostvolle gedachte dat Jezus niet is veranderd. Zijn hart is nog steeds hetzelfde als toen Hij het meer overstak en de storm stilde.’

Ryle's schriftverklaring is een goede leidraad bij het lezen van de evangeliën. Wie het Engels beheerst, kan de zeven delen gebruiken die enkele jaren geleden in een prachtige uitgave op de markt zijn gebracht door de Schotse uitgeverij The Banner of Truth.

GRONDWOORDEN

In zijn werk Het hart van het christelijk geloof (Old Paths, 1877) legt Ryle op een heldere en eenvoudige manier de fundamentele grondwoorden van het christelijk geloof uit, voor gewone gemeenteleden. Waarom verscheen dit geschrift? In de eerste plaats maakte Ryle zich zorgen over het gebrek aan kennis van de grondbegrippen van het christelijk geloof als zonde, vergeving, rechtvaardiging, bekering, geloof, berouw, uitverkiezing en volharding. Daarom wilde hij de betekenis van deze bijbelse begrippen uitleggen en tegelijk een persoonlijke toespitsing geven. Regelmatig vraagt Ryle waar de lezer zelf geestelijk staat en wijst hij hem de weg naar Christus.

In hoofdstuk 2, dat de zonde aan de orde stelt, komt Ryle's indringende stijl naar voren. Als hij de noodzaak van vergeving onder de aandacht van de lezer brengt, vraagt hij: ‘Wilt u deze eenvoudige vraag eerlijk onder ogen zien? De tijd is niet ver dat de vraag moet worden beantwoord. Het uur komt waarop alle andere vragen maar als druppeltjes water zullen zijn in vergelijking met deze vraag. We zullen dan niet zeggen: ‘Waar is mijn geld?’ of: ‘Waar zijn mijn landerijen?’ of: ‘Waar is mijn bezit?’ Onze enige gedachte zal zijn: ‘Mijn zonden! Mijn zonden! –Waar zijn mijn zonden?’

In hoofdstuk 4 bespreekt Ryle het kruis van Christus als kern van het christelijk geloof: ‘Waar kan ik de lengte en de breedte van de liefde van God de Vader voor een zondige wereld leren kennen? Moet ik dan naar de zon kijken, die dagelijks schijnt, ook op ondankbare en boze mensen? Moet ik dan kijken naar de zaaitijd en de oogst, die elk jaar op hun tijd terugkeren? O nee! Ik kan een veel sterker bewijs van Zijn liefde krijgen dan zoiets. Ik zie op het kruis van Christus. (…) Daar zie ik dat God deze verdorven wereld zo liefhad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.’

In Old Paths maakt Ryle duidelijk dat het geestelijke leven wordt bepaald door twee kernen: het verzoenend werk van Christus voor ons en het vernieuwende werk van de Heilige Geest in ons. Het gaat hem om de levende kennis van Christus.

GEESTELIJKE IJVER

Ryle gaat ook uitvoerig in op de praktijk van het christenleven. In zijn boek Christen zijn in het dagelijkse leven (Practical Religion, 1878) bespreekt hij praktische thema's als bijbellezen, gebed, kerkgang, naastenliefde, geestelijke ijver, rijkdom en armoede, ziekte en het staan in de wereld.

In het hoofdstuk over bijbellezen vinden we opnieuw de persoonlijke indringende stijl: ‘Een man kan een geweldige kennis hebben en toch nooit worden behouden. Hij zou de helft van de talen in de wereld kunnen spreken en hij zou vertrouwd kunnen zijn met de hoogste en diepste dingen in hemel en op aarde. (…) En toch: als hij sterft en de bijbelse waarheden niet kent, sterft hij als een ellendig mens. (…) Een mens kan weinig weten en toch behouden worden. Hij kan misschien geen woord lezen of geen brief schrijven (…). Hij weet misschien niets van de wetenschap en haar ontdekkingen (…) En toch: als zo iemand de Bijbel heeft gehoord en met zijn hart heeft geloofd, weet hij genoeg om behouden te worden.’

Over geestelijke ijver schrijft Ryle: ‘Een geestelijk ijverig persoon is vooral iemand van één zaak. (…) Hij ziet slechts één ding, hij maakt zich druk om één ding, hij leeft voor één ding, hij wordt opgeslokt door één ding, en dat ene ding is God behagen. Of hij nu leeft of sterft, of hij gezond is of ziek, of hij rijk is of arm, of hij mensen behaagt of aanstoot geeft, of hij wijs lijkt te zijn of dwaas, of hij afkeuring krijgt of lof, deze ijveraar geeft er niets om. Hij brandt maar voor één ding en dat ene ding is God behagen en Gods glorie bevorderen.’ Aan het einde van dit boek plaatst Ryle het christenleven in het licht van de eeuwigheid, om het belang ervan sterk bij de lezers te brengen.

HEILIGHEID

In de loop van zijn leven kreeg Ryle te maken met de zogenaamde heiligheidsbeweging in Engeland, die samenkomsten hield in Keswick. Hier kwam een nogal optimistische visie op het christenleven naar voren met een sterke nadruk op geestelijke overwinning. Mede tegen deze achtergrond verscheen in 1879 Ryle's Heiligheid. Haar natuur, hindernissen, moeilijkheden en wortels (Holiness: Its Nature, Hindrances, Difficulties, and Roots). Dit werk wordt nog steeds beschouwd als één van zijn beste geschriften, dat op pastorale toon het christenleven verdieping wil geven.

Kenmerkend is Ryle's beginstelling dat geestelijke verdieping allereerst een groei in zelfkennis inhoudt om zo ook toe te nemen in kennis van God. Hij schrijft: ‘Ik verontschuldig mij er niet voor dat ik dit boek over heiligheid begin met enkele duidelijke uitspraken over de zonde. De eenvoudige waarheid is dat een juiste zondekennis aan de basis ligt van elk zaligmakend christenleven (…). Vage of onduidelijke opvattingen over de zonde zijn de bron van de meeste dwalingen, ketterijen en valse eigentijdse meningen. Als iemand het gevaarlijke van zijn innerlijke kwaal niet beseft, is het niet vreemd dat hij tevreden is met verkeerde of slappe geneesmiddelen.’

Verder komen in dit geschrift onderwerpen aan de orde als: geestelijke strijd, de kosten van het christenleven, geloofszekerheid, en de kerk.

LEIDINGGEVEN

De betekenis van Ryle is dat hij de geestelijke traditie van Engelse protestanten, puriteinen en opwekkingspredikers heeft doorgetrokken naar zijn eigen tijd. Terwijl zijn tijdgenoot Spurgeon bekend is geworden als prediker, heeft Ryle vooral via zijn geschriften de grondwoorden van het geloof en de praktijk ervan op een eenvoudige, persoonlijk-gerichte en bevindelijke manier onder woorden gebracht. Zo heeft hij leiding willen geven aan het geestelijke leven. Ook in onze tijd kunnen we daarmee onze geestelijke winst doen.

Dr. R.W. de Koeijer is predikant van wijkgemeente De Ark in Bilthoven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 juli 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PASTORAAL EN VERDIEPEND

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 juli 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's