Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEDULD ALS BEVRIJDING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEDULD ALS BEVRIJDING

De vrucht van de Geest is echter: (…) geduld. GALATEN 5:22

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geduld is een welkom geschenk van de Heilige Geest. Gelovigen ontvangen deze frisse vrucht in een gehaaste tijd. Ze biedt de juiste vitamine in een rusteloze samenleving die wordt beheerst door ongeduld.

De vrucht van de Geest staat in scherp contrast met de werken van het vlees. Opvallend is het meervoud ‘werken’ en het enkelvoud ‘vrucht’. De werken van het vlees zijn talloos. Helaas te veel om op te noemen. Het zijn de gejaagde krachten die Gods mooie schepping kapot maken.

Er is echter één vrucht van de Heilige Geest, die in meerdere aspecten uiteen valt. Het voorbeeld van de ene vrucht, dat de apostel gebruikt, wordt duidelijker wanneer we denken aan een mandarijn. Deze citrusvrucht bevat meerdere partjes, toch vormen ze samen één vrucht. Zo is het ook met de vrucht van de Geest. De verschillende aspecten zijn niet los verkrijgbaar. Geen blijdschap zonder vrede en geen liefde zonder geduld. Deze Geestesvrucht is enkel te ontvangen door het geloof in Christus. Alleen in en door Hem kunnen wij vruchtdragen. In een leven dichtbij Gods Zoon en Zijn hemelse Vader, rijpt ook de vrucht van het geduld.

TROOST EN HOUVAST

Geduld als vrucht van de Geest is het vertrouwen dat alles doorgroeit en doorgaat op Gods tempo. Het heeft dan ook alles te maken met overgave. Het is de overtuiging dat de Heere Zijn beloften in vervulling laat gaan. De Statenvertaling gebruikt niet voor niets het woord lankmoedig. Hierin horen wij het woord lang. Het is de kracht om een lange adem te hebben. In het bijzonder wanneer het leven zwaar is en meer vragen geeft dan antwoorden, wil de Heilige Geest deze vrucht laten rijpen als troost en houvast. We mogen de Heere bidden om deze vrucht in ons leven. ‘Heere, schenk mij geduld!’ Als antwoord op het gebed brengt de Geest Gods beloften opnieuw in herinnering. Een krachtig voorbeeld van zo'n belofte staat in 2 Petrus 3:9: ‘De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.’

SPANNING

Geduld staat in onze cultuur onder spanning. Onze maatschappij wordt getypeerd door vaart en ongeduld. Lange wachttijden vinden we vaak vreselijk. Wanneer een bestelling te lang op zich laat wachten, geeft dat irritatie. Ongeduld is het gevoel dat je niet kunt wachten op iets. Het is ook het verlangen om alles tot in de puntjes te beheersen. Ongeduld is hiermee eigenlijk een controleprobleem: de zaken moeten nu en op dit moment geregeld worden.

Dat laatste is een illusie en levert enkel frustratie op. De apostel Jakobus illustreert de noodzaak van geduld met een prachtig voorbeeld. Aan het eind van zijn brief schrijft hij: ‘Zie, de landbouwer verwacht de kostbare vrucht van het land, en heeft daarbij geduld, totdat het de vroege en late regen zal hebben ontvangen.’ (Jak.5:7) De natuur leert ons dat appels of mandarijnen niet opeens aan de boom hangen. Voor het groeiproces is tijd nodig. Zo heeft God de schepping gemaakt. De sleutel van een geduldig leven ligt namelijk bij het geduld van de HEERE zelf. Geen mens kan iets zinnigs over geduld zeggen, tenzij hij het geduld van God heeft leren kennen.


Ongeduld is een Controleprobleem


GESCHENK

In Exodus 34 lezen wij over deze eigenschap van God. Geduld hoort tot de kern van Gods wezen. Exodus 34 volgt op de geschiedenis van het gouden kalf, het volk heeft zich van God afgekeerd en een beeld gemaakt en dat aanbeden. Het volk Israël heeft God enorm veel pijn gedaan. Op dat moment laat de HEERE Zijn geduld met zondaren zien. Daarmee biedt God ons een geschenk aan dat je nergens op deze wereld kunt vinden. Een trainer die niet presteert, wordt de laan uitgestuurd. Een afdeling die niet goed presteert of te weinig winst behaalt, wordt gesaneerd. De Heere is anders; Hij heeft geduld met mensen die een wanprestatie leveren. Zonder dit geduld van God in Christus blijft alleen het oordeel over. Wanneer wij met het geduld van God in aanraking komen, is dat de grootste bevrijding in ons leven. Paulus schrijft hierover: ‘Maar daarom is mij barmhartigheid bewezen, opdat Jezus Christus in mij, de voornaamste van de zondaars, al Zijn geduld zou tonen, tot een voorbeeld voor hen die later in Hem zouden geloven tot het eeuwige leven.’ (1 Tim.1:16)

Dr. P. Veerman is predikant van de hervormde gemeente te Wilnis.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GEDULD ALS BEVRIJDING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's