Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OVERLEVEN IN BABEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OVERLEVEN IN BABEL

Daniël als vreemdeling [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In opdracht van koning Nebukadnezar heeft Aspenaz, het hoofd van de hofhouding, een aantal jonge Israëlieten geselecteerd om vanuit Jeruzalem mee te voeren naar Babel.

Onder de Joodse ballingen bevinden zich Daniël en zijn vrienden. Zij komen uit de Judese elite. Ze worden gescreend op uiterlijk en intellect. De koning wil hen, na een gedegen opleiding, deel uit laten maken van zijn hofhouding.

CONFRONTATIE

Een belangrijk onderdeel van de inburgeringsstrategie van het Babylonische hof is het eten. De verandering van hun namen hebben Daniël en zijn vrienden niet kunnen voorkomen. Wanneer de wet van God in het geding is, klinkt er protest. Achter deze weigering ligt het voornemen zich niet te besmetten met de gerechten van de koning of met de wijn die hij drinkt. Daniël vraagt het hoofd van de hovelingen of hij zich niet hoeft te verontreinigen. Dat wat op tafel komt, zal van de beste kwaliteit zijn geweest. Het probleem is dat het niet overeenkomt met wat God in Zijn wet heeft voorgehouden. Daarnaast is het ook nog eens aan de goden van Babel geofferd. Daniël ziet dat als een aanval op zijn identiteit. Wat zijn leven vult, laat hij bepalen door zijn hart. Op dat hart heeft God beslag gelegd. Het voornemen in het hart zich niet te besmetten, is dus heel nadrukkelijk een geloofsvoornemen. Zo gaat hij de confrontatie aan. Het valt op hoe hij dat doet. Hij pakt dit niet onbehouwen en onbeheerst aan. Zijn reactie is doordacht en beheerst.

GEZEGEND

Hebben wij in ons handelen ons niet eerst te richten op wat God van ons vraagt?
Laten we goed letten op wat er op de geestelijke menukaart staat. Ingrediënten die doen denken aan het christendom, worden subtiel vermengd met ingrediënten uit het heidendom. Als het gevoel de smaak gaat bepalen, kan er veel mee door. Men denkt bijvoorbeeld een smakelijk geheel te krijgen wanneer men het beste van de Bijbel samenvoegt met het beste van de Koran. Zo houd je iedereen te vriend.


Laten wij jonge mensen kennis bijbrengen van de Schrift


Waar het voornemen zich niet te laten besmetten ontbreekt, komt de bijbelse moraal onder druk te staan. Laten we niet bang zijn om spelbrekers te zijn. Het gaat immers om niets minder dan een geestelijke strijd.
Wonderlijk genoeg krijgt Daniël het voor elkaar tien dagen plantaardig voedsel en water in plaats van vlees en wijn te mogen gebruiken. Dit is geen pleidooi voor een vegetarisch voedselpatroon. Daarvoor geven de Joodse wetten geen aanleiding. Daniël kiest de veiligste weg.
Na de tien dagen zien de vier mannen er gezonder en sterker uit dan de anderen die van de tafel van de koning hebben gegeten. God zegent de keuze van Daniël en zijn vrienden.
We kunnen er soms tegenop zien om nee te zeggen. We verbergen ons christen-zijn wel eens. Waar er het voornemen is ons niet te besmetten, wil God dat voornemen zegenen.
Wie zich toch liet verontreinigen, mag horen dat wie zijn zonde belijdt en laat, barmhartigheid ontvangt.

TOETSEN

Een ander onderdeel van het inburgeringsprogramma in Babel is het onderwijs in de boeken en de taal van de Chaldeeën. Dit onderwijs staat haaks op het onderwijs dat de Joodse jongens thuis hebben gehad. Er is van alles en nog wat aan te merken geweest op de leefwijze van de Joden, toch blijken deze jongemannen onderwezen te zijn in de wet.
Laten wij onze jonge mensen kennis bijbrengen van de Schrift. Wanneer ze kennis moeten nemen van wat er gaande is, hebben ze die kennis nodig. Zo leren ze te toetsen wat van God is en wat niet. Die kennis zal niet enkel verstandskennis moeten zijn. Die kennis moet het hart en daarmee ook het handelen raken (zie Deut. 6:6-9).
Daniël en zijn vrienden zijn afhankelijk geweest van de Heere. Laat die afhankelijkheid ons vurig doen bidden om de Heilige Geest. Onze samenleving doet niet onder voor die van Babel. Net zo min als Daniël kunnen wij ons daaraan onttrekken. We hebben ons daarom des te meer, via geloof en bekering, te laten leiden door Jezus Christus.

Ds. P. Vernooij is predikant van de hervormde gemeente te Boven-Hardinxveld.


Volgende keer: God ter sprake brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

OVERLEVEN IN BABEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2016

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's