Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET REDDENDE KIND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET REDDENDE KIND

Zie, dit Kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël. Lukas 2:27-35

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

2017. Wat zal dit nieuwe jaar ons brengen? Eén ding is zeker: 2017 is het jaar onzes Heeren, het jaar van het reddende Kind van God. Maar wat zegt dat in een wereld die steeds verder op drift lijkt te raken?

Onze toekomst ligt in de armen van een man met een – zo goed als – voltooid leven. Jezus, het reddende Kind van God, laat Zich dragen. De ‘tedere Majesteit’ ligt in de armen van een mensenkind, Simeon.

DUBBELE BESTEMMING

God is mens geworden en God gebleven. Om een licht te zijn voor de heidenen werd Hij een Kind. Om de glorie te zijn van Israël werd Hij mens. Gods Zoon is dus naar deze wereld gezonden met een dubbele bestemming. Een godvrezend man draagt Hem zingend naar ons toe, priesterlijk, profetisch, ja koninklijk bijna. Simeon, vervuld met de Heilige Geest, zingt zijn partij, solo: ‘Nu laat U, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, volgens Uw Woord, want mijn ogen hebben Uw zaligheid (letterlijk: ‘het reddende van U’) gezien.’

Intussen is die dubbele bestemming van het reddende Kind veelbelovend. Ook voor 2017 gaat God met Hem Zijn ‘ongekende gang’, ‘vertaalt Hij Zelf de duisternis in eindelijk eeuwig licht’ (Gez.477, LvdK).

Het gaat de goede kant op, al zijn wij zelf het spoor vaak bijster: de vólken, HEERE, zullen U loven. De tijden waarin de heidenen hun eigen wegen gingen en waar God hen in liet begaan, zijn voorbij (Hand.14:16-17; 17:27). Met de komst van de Messias is er in de geschiedenis een wissel omgegaan.

Dit vraagt om uitleg. Want laten we nou eerlijk zijn, het lijkt toch nergens naar. Waar is Hij in deze wereld? Als Hij al bestaat, dan weet Hij Zich kennelijk heel goed te verbergen. Almachtig is Hij toch? 2017 het jaar van het reddende Kind van God? Dat moet Hij dan maar eens laten zien.

HOOP

Simeon, wilt u het ons nog eens voorzingen? ‘Een Licht om de heidenen te verlichten’, hoor ik u zeggen. Dat is een woord dat hoop geeft. Dus toch. Het geeft hoop dat God machtig is ook dit jaar mensen uit de duisternis te brengen in het licht, dat ‘het reddende van God’ weer nieuwe plekken zal weten te vinden, dat Hij kan komen bij dat kind dat je zelf niet meer kunt bereiken, dat Hij kan komen bij je man, bij je vrouw met wie je niet echt geestelijk contact hebt.

Dit woord geeft hoop voor de hele wereld, voor alle soorten mensen (Tit.2:11). Want ‘Wie (ook maar) Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.’ (Joh. 8:12b)

Dat is geen makkelijke weg, maar wel de beste weg. Voor 2017 betekent dit concreet: nog meer sterven aan mijzelf, sterven aan mijn verkeerde verlangens, sterven aan mijn veroordeling van anderen, sterven aan mijn hoogmoed, sterven aan alles waaraan Gods Geest mij heeft ontdekt of nog wil ontdekken.

Maar het is ook een jaar van opstaan: opstaan in een nieuw leven, opstaan in een nieuwe identiteit, want met Christus verborgen in God (Kol.3:3).

HOOPVOLLE TOEKOMST

Simeon ziet het helemaal zitten. Met het reddende Kind van God in zijn armen ziet hij de toekomst hoopvol tegemoet. Wanneer alle heidenen die God wil toebrengen, tot dit Licht gekomen zijn, zal God ook met Israël zijn bestemming bereiken. Heel Israël zal dan worden gered (Rom.11:26). Hoe dat zal gebeuren, is Gods geheimenis. Het zal wel door de crisis gaan. Want: ‘Deze is bestemd tot val en opstanding.’

In een commentaar dat ik hierover las, wordt de suggestie gedaan om hier bij ‘opstanding’ te denken aan ‘opstand’. Mensen rebelleren tegen Hem. Aanstootgevend zal Hij zijn, in ieder geval (vgl. Jes.8:14-15). ‘Weg met Hem’ zullen zij met z’n allen roepen. Wat dat betreft voorspelt 2017 niet veel goeds.

EEN ZWAARD DOOR JE ZIEL

Christus is overwinnaar, maar de weg naar het Koninkrijk is nog geen gelopen race. Een zwaard zal door je ziel gaan, Maria. Daar moeten Zijn discipelen vandaag ook rekening mee houden, met onbegrip, discriminatie, vervolging, de dood. Maar dwars hierdoorheen zal God Zijn doel bereiken. Door Hem zullen mensen ook opstaan uit de dood tot het leven.

Er is genoeg om dit jaar voor te bidden: voor Israël en de volken, voor de wereld en haar leiders, voor de hele christenheid, voor al onze dierbaren, voor de krachtige doorwerking van het Evangelie van het reddende Kind van God, bestemd tot een Licht voor de volken en tot heerlijkheid van Israël.

Ds. A. Visser uit Harderwijk is predikant van de hervormde gemeenten te Garderen en Bussum.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

HET REDDENDE KIND

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's