Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN HEMELS PERSPECTIEF

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN HEMELS PERSPECTIEF

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Exodus 24:9-10 staat dat Mozes en Aäron, samen met de zeventig oudsten van Israël, de berg beklommen en dat zij de God van Israël zagen. Maar in 1 Timotheüs 6:16 staat dat niemand God kan zien, omdat Hij een ontoegankelijk licht bewoont: Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien. Wie of wat hebben Mozes en Aäron en de oudsten van Israël gezien?

Het is een hoogtepunt uit de oudtestamentische openbaringsgeschiedenis. In Exodus 20 heeft God aan het volk Zijn geboden gegeven en daarna nog een aantal bijzondere wetten. Daarna zegt de HEERE dat Mozes de berg moet beklimmen, samen met Aäron en zijn zonen Nadab en Abihu. Zij zijn later door het vuur van de HEERE verteerd, omdat zij vreemd vuur offerden (Lev.10:1-2).

OP DE BERG

De zeventig oudsten gaan mee de berg op. Er is al heel wat gebeurd, voordat ze naar boven gaan. Op indrukwekkende wijze lezen we over de verbondssluiting. Eerst leest Mozes het boek van het verbond en dan sprenkelt hij het bloed van het verbond op het altaar. Het volk antwoordt: ‘Alles wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en Hem gehoorzamen.’

DE TROON

Vervolgens beklimt Mozes met de anderen de berg. We lezen dat zij de God van Israël zagen. Onder Zijn voeten was een werk van saffierstenen, helder als de hemel zelf. Het gebeurt enkele keren in het Oude Testament dat sterfelijke mensen iets van de levende God zien. In 2 Kronieken 18:18 zegt de profeet Micha tegen de koningen Achab en Josafat: ‘Ik zag de HEERE op Zijn troon zitten, en heel het hemelse leger stond aan Zijn rechter- en aan Zijn linkerzijde.’ Ook de profeet Jesaja heeft Hem gezien. We lezen daarover in het hoofdstuk waarin hij vertelt over zijn roeping (6:1-8). Hij zag de Heere zitten op een hoge en verheven troon en de zomen van Zijn kleed vervulden de tempel. Jesaja beseft dat hij een man van onreine lippen is en zegt: ‘Wee mij, want ik verga.’

HEMELSE INTENSITEIT

Wat hebben Mozes en de anderen nu gezien van God? Ze zien wat onder Zijn voeten ligt. Je kunt je voorstellen dat ze zich eerbiedig hebben neergebogen. Ze zien het heldere blauw van de hemel. De hemelse intensiteit van licht en kracht. De kanttekeningen van de Statenvertaling schrijven dat zij de tekenen van de tegenwoordigheid van God hebben gezien, want geen mens heeft God ooit in Zijn wezen gezien. We lezen dat de HEERE Zijn hand niet naar hen uitstrekte. Ze bleven ongedeerd en vervolgens eten en drinken ze in de tegenwoordigheid van God. Hij maakt Zelf de omgang mogelijk. Hij heeft Zich laten zien, voor zover hun menselijke ogen het konden verdragen.

GEHOORZAMEN

Wat hier gebeurt, is een hoge uitzondering. In Exodus 33 vraagt Mozes of hij Gods heerlijkheid mag zien. De HEERE moet hem tegen zijn eigen vraag in bescherming nemen. Mozes zag de HEERE alleen in het voorbijgaan. We zien datzelfde ook in het Nieuwe Testament. Op het eiland Patmos viel Johannes als dood aan de voeten van Christus. Hij zegt tegen de apostel: ‘Wees niet bevreesd.’ Het is niet zo dat God in de Bijbel gaandeweg meer benaderbaar wordt. Het wonder is dat Hij Zelf de omgang mogelijk maakt. Mozes en de anderen hebben iets van Hem gezien. De gewone Israëliet ging naar de tempel, naar de synagoge en hoorde daar de wet lezen die God gegeven heeft op de berg Sinaï. Zij hadden Hem op Zijn Woord te geloven en dat wordt ook van ons gevraagd.

LICHTENDE HORIZON

Een enkele keer wordt in de Bijbel het gordijn van de eeuwigheid weggeschoven en is de hemelse lichtglans zichtbaar. Daarom lezen wij Exodus 24 met verwondering. Het is geschreven opdat wij geloven. Zij zagen het heldere plaveisel onder Zijn voeten. Alleen al die aanblik is overweldigend. Het licht dat wij in onze aardse werkelijkheid niet zien. Door de komst van Christus is het licht van de hemel op aarde gekomen. Jezus heeft het voor ons toegankelijk gemaakt, want Hij is het licht van de wereld. Door Hem zien wij de lichtende horizon van Gods toekomst!

Ds. G.H. Kruijmer is predikant van de hervormde gemeente te Lage Vuursche.


En zij zagen de God van Israël. Onder Zijn was er iets als plaveisel van saffier, zo helder als de hemel zelf.

Exodus 24:10

Hij die als enige onsterfelijkheid bezit en een ontoegankelijk licht bewoont; Hem heeft geen mens gezien en niemand kan Hem ook zien (...)

1 Timotheüs 6:16


Uw vraag over een bijbeltekst kunt u mailen naar info@ dewaarheidsvriend.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 januari 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

EEN HEMELS PERSPECTIEF

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 januari 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's