Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EINDELIJK VREDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EINDELIJK VREDE

Let op de vrome en zie naar de oprechte, want het einde van die man zal vrede zijn. Psalm 37:30-40

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

David komt tot een afronding van zijn terugblik op het leven. Terugkijkend blijft voor hem niets anders over dan het uitspreken van zijn overtuiging dat het heil van de Heere komt.

‘Vrede op aarde, in mensen een welbehagen.’ Die bekende woorden klonken ook rondom het kerstfeest van 2016 weer op vele plaatsen. Woorden die het diepe verlangen van veel mensen weergeven. Verlangen naar vrede op aarde. In deze tijd zullen maar weinig mensen terugdenken aan Kerst. Niet dat het verlangen weg is, maar de belofte die in de woorden van de engel doorklinkt, is naar de achtergrond verschoven of vergeten. De realiteit is immers zo totaal anders. Er is geen vrede op aarde gekomen, al de eeuwen door is er oorlog geweest. Vrede op aarde, het lijkt eerder een wens dan een belofte.

VERWACHTING

David heeft gedurende zijn leven wat dat betreft ook weinig vrede gekend. Hij was voortdurend bezig om de vijanden van Israël op afstand te houden en te overwinnen. Soms in opdracht van de Heere, maar op andere momenten op eigen initiatief. Het is niet voor niets dat hij de tempel van de Heere niet mag bouwen. Hij heeft, zegt de Heere, te veel bloed aan zijn handen.

Toch schrijft hij over verwachting. Verwachting voor de vrome en oprechte, voor de rechtvaardige. Voor de mensen die in woord en wandel de wet van God volgen (vs.30-31), die hun hart, hun gedachten richten op dat wat de Heere van hen vraagt. Dat maakt dat de woorden van de rechtvaardigen vol van de wijsheid en rechtvaardigheid van God zijn. Dat leven met God zorgt ervoor dat de rechtvaardige vol goede moed en met verwachting van de Heere over deze aarde wandelt. Niet dat er geen tijden van dreiging en aanvechting zijn, maar die zijn niet voor eeuwig, zegt David. Daarom wijst hij ons op het einde van de rechtvaardige. Al worden zij in hun leven heen en weer geschud, bedreigd en verdrukt, dan nog is hun verwachting van de Heere.

VOORBEELD

David houdt ons het leven van de rechtvaardige als een spiegel voor en geeft ons vervolgens het advies: houd vol! Wacht op de Heere en laat je niet van Zijn wegen afbrengen. Er komt een tijd dat de Heere je zal oprichten. Want de goddelozen hebben geen toekomst, ze worden uitgeroeid. Je zult niets meer van hen zien, hen niet terug kunnen vinden, al zou je nog zo goed zoeken. Zij hebben geen toekomst maar worden vernietigd in het oordeel van de Heere God.

Let daarom niet op de goddeloze, kijk niet naar de mensen om je heen die zonder God leven, alsof ze een goed voorbeeld zijn. Laat je geen zand in de ogen strooien door hun aardse rijkdom, door hun ogenschijnlijke geluk. Maar kijk naar hen met bewogenheid, zoals Jezus naar hen keek, omdat zij als schapen zonder Herder zijn. (Matth.9:36) Wees voor hen een voorbeeld van oprechtheid, met hen bewogen vanwege de liefde van Christus, dé Rechtvaardige.

Neem de oprechte, de vrome als je voorbeeld. Kijk naar de mensen die in hun leven rekening houden met de Heere God en Zijn weg. Zij hebben een goede toekomst. Want hun einde zal vrede zijn. Hun naam zal tot in eeuwigheid verder leven op de aarde, die ze als erfelijk bezit van de Heere krijgen.

SPIEGEL

David geeft het advies om naar de rechtvaardigen, naar de vromen te kijken. Dat is een spiegel voor ons die door het geloof met God leven. Een spiegel waarin ons leven weerspiegeld wordt, waarin al onze verlangens en handelingen zichtbaar worden. In dat spiegelbeeld blijkt of wij anders zijn dan mensen die zonder God leven. Daarin wordt zichtbaar of wij in ons leven iets van Gods genade weerspiegelen.

Gelukkig is het niet onze rechtvaardigheid die ons van die heerlijke toekomst verzekert. Nee, de Heere helpt en bevrijdt ons. Het is de zegen van de Heere die de oprechte zal verlossen, die de vrome zal bevrijden. Want zij hebben tot Hem de toevlucht genomen, zij hebben zich aan Zijn wil toevertrouwd. Aan de wil van hun hemelse Vader, de Vader van onze Heere Jezus Christus, van de Vredevorst Die naar deze wereld kwam, om Gods liefde voor de wereld gestalte te geven. Om de vrede te brengen. Hier op aarde de vrede tussen God en mensen, maar straks ook vrede met God op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die de Heere als een erfenis zal geven aan een ieder die in Hem gelooft.
Vrede op aarde, eeuwige vrede.

Ds. H.M. Burggraaf is predikant van de hervormde gemeente te Wekerom.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

EINDELIJK VREDE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's