Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IN JERUZALEM GEBOREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IN JERUZALEM GEBOREN

Ik noem Rahab en Babel onder wie Mij kennen; zie, de Filistijn en de Tyriër, met de Cusjiet: die zijn daar geboren. Psalm 87:4-7

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere telt de volken erbij op een manier die de volken niet willen: zij worden ingeschreven in Jeruzalems geboorteregister. Door de Geest van Christus gaan vijanden delen in Israëls volle rechten.

Welke rechten zijn dat? Denk allereerst aan het verbond van God met Israël. Op de grens van oud en nieuw breidt de Heere het verbond uit naar de heidenvolken, en telt die volken erbij. Het is alsof ze zelf in Jeruzalem zijn geboren. Dat zijn ze niet, maar ze worden er toe gerekend alsof ze er geboren zijn. Aan Rahab en Babel, aan de Filistijn, de Tyriër en de Cusjiet wordt de gerechtigheid van Christus toegerekend. Alle volken, alle vlees. Eén voor één: man voor man, vrouw voor vrouw, kind voor kind. De Heere kent hen allemaal en zij kennen Hem. Zij zijn daar geboren, in de stad van God, waarover heerlijke dingen gesproken worden.

TEGENWOORDIGE TIJD

Het lijkt in Psalm 87 wel alsof die geboorten in Jeruzalem al hebben plaatsgevonden. Vers 4: ze zijn daar geboren. Vers 5: man voor man is erin geboren. Vers 6: Deze is daar geboren. Toch is het in het Oude Testament nog niet gebeurd. Wel beloofd, nog niet vervuld. Maar de dichter is er zo vast van overtuigd dat zijn profetie geschieden zal dat hij er in de tegenwoordige tijd over schrijft. Wat een rust en troost biedt dit ook ons. Alles ligt vast in het hart van Israëls God, in Zijn eeuwige verkiezende liefde.

De profetie van Psalm 87 is vervuld met de komst van Christus en met de uitstorting van de Heilige Geest. De volken komen in zicht. Op de pinksterdag gebeurt het talenwonder. Een ieder hoort het Evangelie in zijn eigen taal verkondigd worden. Dat betekent niet dat ze allemaal automatisch bij het verbond horen. Petrus roept op de pinksterdag tegen de Joden die Psalm 87 kennen: ‘Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van zonden, en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zo velen als er de Heere, onze God, ertoe roepen zal. En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan met de woorden: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht!’ (Hand.2:38-41) Dan nemen drieduizend mensen met vreugde het woord van Petrus aan. Ze waren al geboren in Jeruzalem, ze deelden al in Israëls voorrechten. Maar ze moesten opnieuw geboren worden door de Geest van Pinksteren.

VERAF

Volgens Petrus gelden de beloften ook voor ons. Wij zijn de velen die veraf zijn. Wij worden geroepen opdat wij zullen weten een kind van Jeruzalem te zijn. Paulus gebruikt een ander beeld: als wilde takken ingeënt in de olijfboom van Gods verbond.

Jeruzalem is in de eerste decennia van de gemeente van Christus nog steeds letterlijk de moedergemeente. Maar het lijkt wel alsof het oude Jeruzalem promoveert naar de hemel, alsof de stad samen met Christus in de hemel wordt gezet. Daar wordt de eeuwige troon van David veilig bewaard, ook al wordt Jeruzalem beneden verwoest. Als Christus terugkomt, neemt Hij bij wijze van spreken de troon van David mee, om daarop plaats te nemen. Aan Zijn voeten nemen zowel de twaalf stammen van Israël alsook de oogst van de twaalf apostelen plaats.

HUPPELEND

En dan ziet Johannes de heilige stad neerdalen. De apostel schrijft er heerlijke dingen over. Tot onze verbazing zien we daar volken en mensen die we niet verwacht hadden. God heeft hen erbij geteld. Zij komen uit Israël, Jeruzalem, Samaria, Rahab, Babel... De Filistijn, de Tyriër en de Cusjiet: ze zijn er en zingen en dansen in reien. Collectief, maar ook met persoonlijke verwondering. En tot mijn grote verrassing zie ik ook mijzelf zingen. Ik raak niet uitgewandeld en niet uitgedronken uit de rivier met levend water, mijn weg vervolgend, vrolijk huppelend voor God.

Jeruzalem, ik heb u lief: al mijn bronnen zijn immers in u! Al mijn bronnen: God Zelf, Zijn verbond, Zijn beloften, Zijn verkiezende liefde, het kruis en het lege graf van Christus, de Heilige Geest Die in mij woont, het eeuwige leven.

Vreugde, vreugde, louter vreugde,
is bij U van eeuwigheid.
Schepper, Die ’t heelal verheugde,
bron van eeuw’ge vreugde zijt.
Gij, Die woont in licht en luister,
drijft de schaduwen uiteen.
Hij, die zoekend doolt in ’t duister,
vindt het licht bij U alleen.

Ds. E. Kroon is predikant van de hervormde gemeente te Randwijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

IN JERUZALEM GEBOREN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's