Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GLOBAAL BEKEKEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Kerk & Israël Onderweg (Protestantse Kerk) geeft dr. Anne Marijke Spijkerboer aandacht aan het schilderij van Rembrandt, ‘Paulus in de gevangenis’:

Een oude man met een hoog voorhoofd, de starende ogen opengesperd – hij is in zichzelf gekeerd en peinst over iets. De ene hand heeft hij aan de mond, met de ander houdt hij pen en een groot boek vast en ook iets losbladigs. Zijn hoofd is uitgelicht in een lichtvlek van zon die door het raam valt, waardoor Paulus een aureool lijkt te hebben. Het zwaard dat tegen de boekenstapel aan hangt, duidt op Paulus’ (apocriefe) dood door onthoofding. De rechtervoet heeft hij uit zijn sandaal losgemaakt. Misschien knelde die, maar een blote voet duidt in de traditie tegelijk op deemoed en gevangenschap. De apostel noemt zelf ‘de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten’. De voet staat op een rotsblok (hoe komt die in de cel terecht?), wat duidt op God die ‘rots’ genoemd wordt.

Het schilderij is overvol van symboliek, typerend voor de jonge Rembrandt, maar afgezien van alles wat het beeld uitwijst, is er het beeld van de benarde situatie waaruit Paulus sommige van zijn brieven geschreven moet hebben. Dus niet als comfortabele plaats van iemand die alles beter weet, maar om aan te duiden dat het in zijn brieven alleen gaat om wat er ten slotte, als alle franje van het leven eraf is, werkelijk toe doet, het laatste houvast.

***

In Kerk op Dordt schreef ds. J. Belder, nu vanuit Harskamp, een laatste bijdrage, over ‘Geloofsoverdracht’:

Op een onlangs in Utrecht gehouden congres signaleerde een studentenpredikant dat de leefwereld van de millennials, de twintigers, ver afstaat van de kerk. Toen ik recent op het symposium van de jubilerende vrouwenbond een bijdrage mocht leveren aan het thema ‘geloofsoverdracht binnen de generaties’, was de algemene teneur onder de honderden vrouwen niet positief. Het drukbezochte congres dat in de Oude Kerk van Putten werd gehouden onderstreepte een breed gedragen zorg. Het Woord van God raakt kennelijk het hart van onze kinderen en kleinkinderen niet meer of op een voor ouderen onherkenbare wijze.

Beweren zij niet meer in God te geloven, dan mogen we elkaar toch zeker de vraag voorleggen: ‘... en in welke God geloof je dan niet meer...?’ Godsbeelden staan nooit los van de heersende cultuur. Het godsbeeld van een middeleeuwer zag er anders uit dan dat van iemand die volop door het ‘Verlichtingsdenken’ is gegaan. Ook tussen generaties van de 20ste en 21ste eeuw bestaan aanmerkelijke verschillen. Het is echter niet productief om in tegenstellingen te denken. Niemand wint er bij om generaties tegen elkaar uit te spelen en verschillen op te blazen tot conflicten. Zo maar ontstaan er karikaturen over en weer van ouderen die hopeloos ouderwets zijn en jongeren ‘die menen de wijsheid in pacht te hebben’.

Het helpt in onze visie op jongeren ons telkens weer te realiseren dat het ónze kinderen zijn. Vlees van ons vlees en bloed van ons bloed. Mede door ons gevormd. Wat droegen en dragen we over? Wat gaven en geven we door? Dat raakt ons normen- en waardenpatroon en niet in de laatste plaats ons gods- en mensbeeld. Onderschat ook niet de rol en invloed van de medeopvoeders: de groep en de sociale media.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's