Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DS. P.H. VAN TRIGT NEEMT AFSCHEID VAN HOEVELAKEN-STOUTENBURG-ACHTERVELD

Ds. P.H. van Trigt heeft zondag 2 juli in verband met zijn emeritaat afscheid genomen van de hervormde gemeente (wijk Oost) te Hoevelaken-Stoutenburg-Achterveld. Hij heeft de gemeente bijna zes jaar gediend. Aan het begin van de afscheidsdienst in de Dorpskerk werden ds. Van Trigt en zijn vrouw toegesproken door burgemeester G.D. Renkema namens de gemeente Nij-kerk, door ds. G.M. van Meijeren als collega en consulent en door ouderling E. Bos namens de kerkenraad en gemeente. Nadat hem Psalm 111:3 toegezongen was, sprak ds. Van Trigt dankwoorden tot verschillende instanties.
Ds. Van Trigt nam afscheid met de tekstwoorden uit de brief van de apostel Judas, vers 20 en 21: ‘Maar u, geliefden, bouwt u uzelf op in uw allerheiligst geloof en bidt in de Heilige Geest, bewaart uzelf in de liefde van God en verwacht de barmhartigheid van onze Heere Jezus Christus, tot het eeuwige leven’. Het thema van de preek was ‘Bewaar uzelf in het geloof’.
Er zijn spotters in de gemeente. Zij veranderen de kostbare genade in goedkope genade. Zij voelen zich vrij en leven in goddeloze vrede. Dit gedrag trekt scheuren in de gemeente. Het allerheiligst geloof en de genade van Christus staan op het spel. Judas komt met de oproep dat de gelovigen zichzelfzullen opbouwen in het allerheiligst geloof. De Heere vernieuwt het hart door Zijn Geest in Christus om ons aan Hem toe te vertrouwen. Onszelf bewaren in de liefde van God komt niet via het redeneergeloof, maar het is Gods gave. Hij neemt het uit Christus en werkt het geloof onder de prediking van het Woord.
Hoe houden we het vol? Te bidden in de Heilige Geest. Hij wil ons bidden leren en leidt ons in het Woord. Hij brengt ons via het bloedspoor van Christus in het hart van de Vader. Zo blijven we bewaard in de Goddelijke liefde in de verwachting van de barmhartigheid van de Heere Jezus.
Na het laten zingen van Psalm 52:6 en 7 legde ds. Van Trigt voor de laatste keer als eigen predikant de zegen op de gemeente.

DS. L.J. VOGELAAR NEEMT AFSCHEID VAN DEN HAAG

Ds. L.J. Vogelaar heeft zondag 2 juli afscheid genomen van de Bethlehem-kerk in Den Haag. Hij heeft de gemeente vanaf 26 juni 2011 gediend.
Ds. Vogelaar preekte uit Lukas 8:4-15 over de zaaier. Hij vroeg de gemeente wat zij met de prediking heeft gedaan. Hierbij volgde hij de vier mogelijkheden die in de gelijkenis worden genoemd. Ten slotte drukte ds. Vogelaar de gemeente op het hart om vers 15 in de praktijk te brengen. ‘Hoort het Woord, houdt het vast in een oprecht en goed hart, volhardt en draagt vruchten.’
Het predikantsechtpaar werd toegesproken door ds. A. Vastenhoud, de missionaire predikant van de Bethlehemkerk. Ds. Vastenhoud dankte ds. Vogelaar voor de goede samenwerking en voor zijn steun en raad, die hij als beginnend predikant graag ter harte nam. Ook werd het echtpaar namens de kerkenraad toegesproken door preses J.P.C. Boer. Ds. Vogelaar wordt namens de GZB vanuit de Bethlehemkerk uitgezonden naar Indonesië, waar hij de gemeenten van de Gereja Protestan Indonesia Luwu (GPIL) zal toerusten in de verschillende facetten van het gemeente zijn. Het komende halfjaar zullen de predikant en zijn vrouw opleidingen volgen om onder andere de taal te leren. Medio januari 2018 vertrekken zij met hun twee kinderen naar Indonesië. Zij gaan wonen in Palopo op Midden-Sulawesi.

IRAANSE CHRISTENGEVANGENE NADERI SCHRIJFT WANHOOPSBRIEF

Amin Afshar Naderi, een moslimbekeerling, zit sinds augustus 2016 in de Evin-gevange-nis in Teheran. Naderi werd veroordeeld tot vijftien jaar gevangenisstraf voor het in gevaar brengen van de nationale veiligheid. Hij leidt huiskerken en zou het christendom promoten. Uit protest tegen de uitspraak van de rechter ging hij in hongerstaking. Vanuit de gevangenis schreef hij een ‘wanhoopsbrief’, die een inkijkje in het leven van een christengevangene geeft. Naderi heeft geen hoop meer en dat is precies wat de autoriteiten willen. De eindeloze verhoren, het isolement, de beledigingen en de onrechtvaardige behandeling zijn hem te veel geworden. De teksten van Naderi vragen om dringend gebed. In de wetenschap dat ‘een krachtig gebed van een rechtvaardige veel tot stand brengt’ (Jak. 5:16), is onze voorbede dringend gewenst.
Op de vijfde dag van zijn hongerstaking schreef Naderi, een ex-moslim, een brief aan de rechtbank. ‘Wat heb ik u en ons land aangedaan dat u mij zo haat? Ik heb uit de Bijbel geleerd om mijn vijanden lief te hebben en om te bidden voor hen die mij haten. Ik heb geleerd om geen beledigende taal te gebruiken, maar wat heeft u geleerd? U gebruikte ruwe taal tijdens de verhoren, u maakte mijn geloof belachelijk en u viel mijn geloof in één God aan.
U deed allerlei beloften in de rechtbank die mijn pastor, mijn familie en alle aanwezigen konden horen. U hield zich er niet aan en ook haatte u mij elke dag meer en meer.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juli 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juli 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's