Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET STAAN VAN DE HEERE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET STAAN VAN DE HEERE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 1 Samuel 3:10 lezen we: 'Toen kwam de Heere en bleef daar staan; en Hij riep zoals de andere keren: Samuel, Samuel! En Samuel zei: Spreek, want Uw dienaar luistert.' Het lijkt in deze tekst alsof de Heere een persoon is die naar Samuel toekomt en met hem spreekt. Hoe moeten we het woord 'staan' interpreteren?

In 1 Samuel 3:10 hebben we te maken met een zogenaamde Godsopenbaring. Zo’n Godsopenbaring kan op meerdere manieren plaats vinden en verwoord worden. Het meest bekend zijn natuurlijk dromen en visioenen, maar er zijn ook andere manieren waarop God Zich aan mensen openbaart en hen ontmoet. Bijvoorbeeld als we van Hem lezen dat Hij ‘voorbij komt, gaat’. We zien dit bij Mozes in Exodus 33:19 en 22 (’Ik zal al Mijn goedheid bij u voorbij laten komen,’ en ‘als Mijn heerlijkheid voorbijtrekt, dat Ik u in een kloof van de rots neer zal zetten en u met Mijn hand zal bedekken totdat Ik voorbijgegaan ben.’) en ook bij Elia in 1 Koningen 19:11: (‘En zie, de Heere ging voorbij’). In beide geschiedenissen hebben we te maken met God Die Zich openbaart aan iemand, iemand ontmoet. Ook in 1 Samuel 3:10 hebben we met zo’n Godsopenbaring, ontmoeting te maken. Hier op een andere manier (persoonlijker) verwoord dan een ‘(blijven) staan’.

SCHAARS

Dan is het ook goed om eerst naar het verband te kijken. Vers 1 begint met: ‘Het woord van de Heere was schaars in die dagen; er was geen visioen dat in de openbaarheid kwam.’ En even verderop – in vs. 7 – lezen we van jonge Samuël: ‘Nu kende Samuël de Heere nog niet; het woord van de Heere was nog niet aan hem geopenbaard.’ Maar daar gaat nu verandering in komen. De geschiedenis is bekend. De Heere roept Samuel, maar aanvankelijk beseft hij niet dat het de Heere is die hem roept. Als hij voor de derde maal bij Eli is gekomen, zegt deze hem dat hij de volgende keer maar moet zeggen: ‘Spreek, Heere, want uw dienaar luistert.’ En dan lezen we dat de Heere opnieuw naar Samuel toekomt en Zich aan hem openbaart: ‘Toen kwam de Heere en bleef daar staan; en Hij riep zoals de andere keren: Samuel, Samuel.’


Evenals Mozes mag Samuel vanaf nu de stem van God zijn


Het wordt ons heel beeldend verteld. We lezen dat de Heere kwam. Hiermee wordt een binnenkomen in dezelfde ruimte aangeduid. Maar niet alleen kwam de Heere, Hij bleef daar ook staan. Het Hebreeuwse werkwoord betekent: ‘zichzelf present stellen, positie innemen, opstellen’. Het werkwoord wordt nogal eens gebruikt in een militaire context. Dit staan van de Heere laat tegelijk ook Zijn macht zien. Samuel kon dus niet om de Heere heen. Ook letterlijk niet. Mocht hij opnieuw naar Eli toe willen gaan, dan staat de Heere hem in de weg of komt hij de Heere op zijn weg tegen.

PROFEET

Wat gebeurt hier precies? Vindt er alleen een ontmoeting plaats tussen de Heere en Samuel en wordt dat in dit vers ons meegedeeld, of is het ook meer? Wanneer we in het Oude Testament op zoek gaan waar we deze verwoording van Gods openbaring en ontmoeting als een staan van de Heere nog meer tegen komen, dan zien we dit ook bij Mozes (Ex.34:5). Werd een eerdere ontmoeting van Mozes met God toen verwoord als een ‘voorbijgaan’, nu lezen we van nog een Godsopenbaring, die ook weer anders wordt aangeduid: ‘Toen daalde de Heere neer in een wolk, ging daar bij hem staan en riep de Naam van de Heere uit.’ Wanneer we in 1 Samuel 3:10 eenzelfde beschrijving van een Godsopenbaring lezen, dan is het alsof de schrijver ons duidelijk wil maken dat met Samuel weer iets van de tijd van Mozes terugkeert. Evenals Mozes vroeger mag Samuel vanaf nu de stem van God zijn. Je zou deze tekst dan ook kunnen opvatten als Samuels aanstelling tot profeet door de Heere.

En waar gaat het in de Bijbel bij een goede profeet vooral om? Dat hij hóórt! Dat komt ook precies tot uitdrukking in het antwoord dat Samuel aan de Heere geeft: ‘Spreek, want Uw dienaar luistert.’ Zo zorgt de Heere in de donkere tijd waarin Samuel opgroeide, in hem weer voor een nieuw begin.

Ds. C. Boele is predikant van de hervormde gemeente te Oud-Beijerland.


‘Toen kwam de Heere en bleef daar staan; en Hij riep zoals de andere keren: Samuel, Samuel! En Samuel zei: Spreek, want Uw dienaar luistert.’

1 Samuel 3:10


Uw vraag over een bijbeltekst kunt u mailen naar info@ dewaarheidsvriend.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

HET STAAN VAN DE HEERE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's