Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CENTRALE BOODSCHAP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CENTRALE BOODSCHAP

‘...want ik had mij voorgenomen niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.’ 1 Korinthe 2:2

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als we met een paar woorden zouden moeten aangeven wat de kern van de bijbelse boodschap is, dan kunnen we de woorden van bovenstaande tekst daarvoor gebruiken.

Het woord van het kruis was voor de Grieken een dwaasheid, voor de Joden een struikelblok. De verkondiging van het kruis is echter voor hen die door God geroepen zijn tot het geloof in Jezus Christus, een kracht van God tot zaligheid. Deze verkondiging is de door God verkozen methode om mensen tot geloof te brengen. De kracht tot zaligheid wordt er zichtbaar door. God bouwt er Zijn levende gemeente in Korinthe mee op.

WIJSHEID EN KRACHT

De kruisboodschap is het bewijs van de wijsheid en de kracht van God. De Korinthiërs die door het horen van het Woord en door de werking van de Geest tot geloof waren gekomen, ontdekken wat het kruis is: God verzoent zondaren met Zichzelf doordat Christus aan het kruis voor hun zonden stierf. Paulus kwam met deze boodschap, en roept de hoorders op om Christus door het geloof te omhelzen en de heidense manier van denken en handelen te verlaten. De Korinthiërs deden het eerste, maar worstelden met het tweede, zoals blijkt uit het vervolg van de brief.

Paulus kwam niet als een welsprekende redenaar naar Korinthe, maar als een gezant van Christus. Hij proclameerde wat God in Jezus Christus gedaan had om zondaren te verlossen van hun schuld en de macht van de zonde. Deze boodschap bracht hij ondanks het feit dat de prediking van Christus en Die gekruisigd de Grieken verstomd deed staan, zo niet beledigde. Ook de ergernis van de Joden weerhield Paulus er niet van om de boodschap van het kruis te prediken.

Waarom preekt de apostel een boodschap waarvan hij weet dat die ergernis op zal roepen? Omdat hij ervan overtuigd is dat God alleen door dit Evangelie de mens tot geloof roept. Hij preekt de boodschap van het kruis en van het lege graf tegen alle wijsheid van de wereld en van al de wetsijver van de godsdienst in. De boodschap klinkt: Jezus stierf in de plaats van zondaren, Hij droeg de toorn van God in Zijn eigen lichaam, en God wekte Hem op uit de dood als bewijs dat Hij de zonde overwonnen heeft. Krachtig beklemtoont Paulus dat het zijn enige doel is om heel zijn boodschap te concentreren op dit ene thema: ‘Jezus en Die gekruisigd’. Door deze boodschap komen zondaren tot leven.

CENTRUM VAN PREDIKING

Daarom staat de kruisboodschap in het centrum van de prediking in onze dagen, net als in die van Paulus. Net als de Korinthiërs houden de mensen er vandaag van om beziggehouden en onderhouden te worden. We willen dat onze predikers welbespraakt, actueel en flitsend zijn, en ons richten op de praktijk van het leven van elke dag.

Maar er is geen sprake van heiliging zonder rechtvaardiging. Als trotse mensen houden we er niet van om geconfronteerd te worden met onze eigen zonden en om dan te horen dat we onszelf niet kunnen redden. We horen niet graag dat we geroepen worden om ons geheel toe te vertrouwen aan iemand anders – Jezus Christus – Die voor ons gedaan heeft wat wij niet kunnen doen voor onszelf. Het woord gekruisigd beschrijft wat in het verleden gebeurd is. Dit heeft gevolgen voor het heden. Wat God gedaan heeft buiten de poorten van Jeruzalem, heeft gevolgen voor een ieder die de boodschap hoort. We worden geroepen om in Christus Jezus te geloven, onze eigengerechtigheid op te geven, onze zonden te belijden en ootmoedig Christus’ betaling voor de zonden te aanvaarden. We worden aangespoord om op Hem gericht te zijn en van Zijn offer te leven. Dit is de kern van Paulus’ boodschap: Jezus Christus en Die gekruisigd.

GETUIGENIS

Dat is wat we vandaag ook ter harte mogen nemen in de prediking en in ons getuigenis in deze wereld. In de ontmoeting met anderen gaat het erom dat we weten van wat God in Christus gedaan heeft, wat Zijn verzoeningswerk inhoudt. Paulus deed dat. Het gaat erom dat we deze boodschap kennen. Wanneer God door deze boodschap van Jezus Christus zondaren redt, dan is de grote vraag: verkondig ik als dienaar van het Woord deze boodschap? Geef ik als gelovige deze boodschap door? Geloof ik dat de Heilige Geest werkt in het gesprek waarin deze boodschap klinkt?

Het Evangelie is inderdaad een kracht van God tot zaligheid. Ik mag schuilen bij een God die mij leven doet dankzij het kruisoffer van Zijn Zoon.

Ds. J. Muller is predikant van de hervormde gemeente te Bleskensgraaf.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 augustus 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

CENTRALE BOODSCHAP

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 augustus 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's