Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GEEST ONDERWIJST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GEEST ONDERWIJST

En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. 1 Korinthe 2:12

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus wil maar één ding benadrukken: Jezus Christus en Die gekruisigd. Hij bemoedigt de gemeente om bij deze boodschap te leven. Dit is de wijsheid die de Geest van God openbaart.

De gemeente van Korinthe is in verwarring geraakt door de reacties van Grieken en Joden op de boodschap van Jezus Christus en Die gekruisigd. ‘Dwaas,’ riepen de Grieken, ‘ergerlijk,’ klonk het uit de mond van de Joden.

GODS EER

Paulus wil de gemeente van Korinthe midden in die verwarring bemoedigen. Het mag er dan voor de wereld dwaas uitzien, maar alleen via het kruis worden zondaren gered. Dit is de wijsheid van God. Die is verborgen voor de Griek en de Jood, maar ze wordt geopenbaard aan een ieder die gelooft door de Heilige Geest. Paulus gebruikt daarvoor de prediking met Jezus Christus de gekruisigde als inhoud. Door de Geest word je van dood levend gemaakt en ga je Christus kennen en liefhebben. Harten worden geopend en er wordt acht gegeven op het Woord.

Zo doet de Geest ook vandaag. Hij toont ons wie wij zijn. Hij leert ons van harte te leven van Jezus Christus en Zijn gerechtigheid. Hij geeft ons het verlangen om te leven tot Gods eer. Het is door de Geest dat ik niet meer in de zonde wil leven en er tegen strijd.

DE GEEST VAN CHRISTUS

Let op, het is de Geest, Die van Christus is. Daaraan is Hij altijd te herkennen. De Geest doet ons leven in en met Christus. Wat rijk als we niet meer zonder de Heere Jezus in dit leven kunnen. Wie echter nog geen band met Christus heeft, mag de Heere vragen om de Geest, Die Hij belooft aan een ieder die Hem er om bidt.

De Geest van Christus staat hier duidelijk tegenover de geest van de wereld. De geest van de wereld is de geest van het ‘ik’ dat zich handhaaft tegenover God, en dat zich uit in allerlei vormen zoals in menselijke wijsheid, in geloof in mensen, in alle remmen los en in vrome wetsbetrachting. Deze vormen zijn uiteindelijk allemaal terug te leiden naar zelfhandhaving van het eigen ego.

Tegenover deze geest spreekt Paulus over het ontvangen van de Geest van God, de Geest Die van bóven is. Die Geest doet geweldige dingen en onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God (vers 1o). Alleen de Geest weet wat er in het hart van God is.

Door het Woord komt de Geest in onze geest binnen om daar wat van God is, te verstaan te geven.

Wat een wonder wanneer dat gebeurt. De Geest Die uit God is, leert ons wat er in het hart van God is.

NIET ONWETEND

Die Geest is uitgestort. We doen er goed aan te onderzoeken of we Hem ontvangen hebben, of Hij in ons werkzaam is. Paulus onderstreept de kerntaak van de Geest: Hij onderwijst. Opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. Zo heeft de Heere Jezus Hem ook beloofd, vlak voor Zijn lijden en sterven. ‘Die zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.’ Paulus sluit daarbij aan en zegt dat de Geest uit God ons doet weten welke dingen ons geschonken zijn.

WIJSHEID

De Heere wil niet dat we onwetend zouden blijven van de grote rijkdom die Hij in Christus voor ons heeft bereid. Christus is ons geworden tot wijsheid, de Heilige Geest doet ons Hem kennen als de Opperste wijsheid. De Heilige Geest doet ons Christus’ gerechtigheid kennen. Heel persoonlijk, Hij voor mij. Hij onderwijst ons dat Christus ook mijn heiliging is. Denk ook aan wat zondag 12 zegt: Waarom wordt u een christen genoemd? Omdat u door het geloof een lidmaat van Christus bent en daardoor deel hebt aan Zijn zalving. Een christen krijgt door de Geest iets van de geur van Christus, hij gaat naar Hem ruiken. God is Koning en hij is Hem onderdanig en gehoorzaam, en strijdt tegen de zonde en de duivel.

Kortom, we worden allen geroepen om te staan naar een leven vervuld met de Geest, opdat Christus verheerlijkt wordt in ons leven en we aan Hem gelijk gemaakt worden.

Daarbij valt de volle nadruk op genade. Genadig geschonken, lezen we. Wat een schat aan zegeningen is er in Christus te vinden!

Ds. J. Muller is predikant van de hervormde gemeente te Bleskensgraaf.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

DE GEEST ONDERWIJST

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's