Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONZICHTBARE CHRISTENEN?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONZICHTBARE CHRISTENEN?

‘Als u nu met Christus opgewekt bent, zoek dan de dingen die boven zijn…’ KOLOSSENZEN 3:1-4

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Moeten christenen zichtbaar zijn? Zeker. Het is goed als onze christelijke identiteit zichtbaar wordt. En toch zijn we eigenlijk onzichtbaar, zoals Christus en Zijn Koninkrijk (grotendeels) onzichtbaar zijn. Echter, wanneer we ons op Christus in de hemel richten, licht onze christelijke identiteit op.

In de eerste verzen van Kolossenzen 3 gaat het over Christus, Die boven is. Er klinkt een opdracht: ‘Zoek dan de dingen die boven zijn, waar Christus is, Die aan de rechterhand van God zit.’

LEGE HEMEL

In de kerk gaat het over boven. Als we bidden, bidden we tot God in de hemel. Als we zingen, zingen over de majesteit en de heerlijkheid van God in de hemel. En als we avondmaal vieren, heffen we onze harten opwaarts en denken we aan Christus boven, Die voor ons bidt.

Buiten de kerk denken we zelden aan de hemel. Af en toe gaat het in het nieuws over de sterrenhemel en wordt er gemeld dat er ver weg weer een planeet is ontdekt die op de aarde zou lijken en waar misschien leven op mogelijk is. Vervolgens hoor je er niets meer van. De hemel is leeg. Dus hebben we het over de aarde. En daar zijn problemen genoeg die opgelost moeten worden. Kortom, mensen leven onder een lege hemel en op een aarde vol zorgen. Dat is allemaal niet zo verheugend.

VERBORGEN

Laten we daarom maar naar de kerk gaan en daar onze harten opheffen naar de hemel, waar Jezus Christus is. Paulus wijst de Kolossenzen op boven; hij spoort hen aan om aan de hemel te denken. Want ze zijn met Christus gestorven en opgestaan. En waar is Christus? Hij is boven en daarom is de christen in Christus eigenlijk ook boven. En zoals Christus verborgen is, is de christen in zekere zin verborgen. Immers, je ziet aan onze buitenkant niet dat we christenen zijn. Wij hebben hetzelfde lichaam dat ouder wordt, aan de vergankelijkheid onderworpen is en dat bovendien vleselijk is.

HEMELMENSEN

Het is als met een buitenlander: een Belg, Zwitser of Fransman. Wanneer je een Belg of een Fransman op straat ziet lopen, zie je niet meteen aan hem dat hij een andere identiteit heeft. Ook bij een christen is dat niet direct zichtbaar. Je ziet niet aan de buitenkant dat hij nieuw is. Dat is verborgen in Christus. Wat je wel ziet, is het ‘oude’ lichaam. Toch is deze persoon van binnen anders, want hij of zij heeft een nieuwe identiteit. Nee, geen Belgische, Zwitserse of Franse identiteit, maar een hemelse. Deze identiteit ligt boven vast en komt naar buiten als hij of zij aan boven denkt, waar Jezus is.

Als de Fransman aan Frankrijk denkt, krijgt hij heimwee. Zijn ogen beginnen te glinsteren wanneer hij praat over de kaas, de wijn, de croissants, de cultuur, de natuur en de bourgondische keuken. Nu pas merk je dat hij een Fransman is. Als wij aan de hemel en aan Jezus denken, ons indenken hoe het daar is en vervolgens iets van die sfeer gaan vertellen en gaan uitleven, gaan de mensen ontdekken dat wij hemelmensen zijn.

In vers 4 van Kolossenzen 3 staat: ‘Wanneer Christus geopenbaard zal worden…’ Hij zal tevoorschijn komen van achter een wolk, zoals Hij bij de hemelvaart door een wolk aan het oog onttrokken werd. Dan zal Hij Zijn stralende heerlijkheid aan alle mensen laten zien, tot vreugde van de Zijnen, maar tot verschrikking van al Zijn vijanden. Op dat moment zal de heerlijkheid van Gods kinderen echt en definitief zichtbaar worden. Dan wordt het Koninkrijk openbaar, een Koninkrijk dat door Christus gevestigd is en niet door ons. Dat zal wat zijn: als de schoonheid van het nieuwe leven in Christus met ongekende pracht en luister zichtbaar wordt.

LELIJK EENDJE

Denk maar eens aan het bekende sprookje van het lelijke eendekuiken waarop wordt neergekeken door de andere eenden. Maar op een dag keek het dier in het spiegelende water en zag daar een prachtige witte zwaan.

Wij zijn lelijke eendjes. Dat is door de zonde zo geworden. We moeten het doen met een lichaam dat lijdt aan ouderdom en kwaaltjes, en elke dag worden we geconfronteerd met de strijd tegen de zonde.

Maar er komt een dag waarop we zullen zien wie we werkelijk zijn in Christus. Zoals het eendje ontdekte dat het een prachtige zwaan was, zullen wij op die dag ontdekken dat we prachtige kinderen van God zijn, aan Christus gelijk!

Ds. C. Hoek is predikant van de hervormde gemeenten te Bedum en Onderdendam.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2017

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

ONZICHTBARE CHRISTENEN?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2017

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's