Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

DS. H.G. VAN DER ZIEL NEEMT AFSCHEID VAN OOLTGENSPLAAT EN LANGSTRAAT

In een goedgevulde kerk te Ooltgensplaat nam ds. H.G. van der Ziel op zondag 1 oktober afscheid van de gemeente wegens emeritaat. Ds. Van der Ziel diende de gemeente sinds 20 mei 2007.
De schriftlezing was uit Romeinen 15:1-7. De tekst was vers 6 en 7: ‘En de God van de volharding en van de vertroosting moge u geven onderling eensgezind te zijn in overeenstemming met Christus Jezus, opdat u eensgezind, met één mond, de God en Vader van onze Heere Jezus Christus verheerlijkt.’ De focus op Christus, daarom het thema: ‘Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.’ In de prediking wees ds. Van der Ziel erop dat het er niet om gaat wat je aan de gemeente hebt, maar dat je je af moet vragen: ‘Wat heeft de gemeente aan mij?’ Je kiest elkaar niet uit, maar je bent door God aan elkaar gegeven. God zoekt het verlorene. Hij kwam om te dienen. Het ging Hem om de eer van Zijn Vader en het heil van zondaren. Als er meer eensgezindheid is tussen de mensen, maar ook tussen de kerken, dan is er verwachting. Het gaat naar de grote dag dat Christus komt. Wee u, als u Hem niet aanvaard, maar voor allen die Hem lief kregen wordt het samen in de heerlijkheid met God. ‘Niets beters kan ik bedenken als dat de uitkomst mag zijn van wat ik jullie heb verkondigd.’
Ds. Van der Ziel werd toegesproken door G. de Jong, wethouder van de gemeente Goeree-Overflakkee, door ds. B. de Borst uit Den Bommel namens de werkgemeenschap, de classis Brielle en als consulent. Ten slotte sprak ouderlingkerkrentmeester P. Mans, als scriba namens de kerkenraad en gemeente, hem toe.
Deze liet ds. Van der Ziel Psalm 56:5 toezingen. Hierna sprak ds. Van der Ziel een dankwoord. Na de zegen was er gelegenheid om de hand te drukken. Eerder was er al een drukbezochte afscheidsavond voor de gemeente geweest. Ds. Van der Ziel en zijn vrouw gaan in Waarder wonen.

DS. P. VERNOOIJ DOET INTREDE IN LEKKERKERK

Op zondag 1 oktober werd ds. P. Vernooij, afkomstig uit de hervormde gemeente van Boven-Hardinxveld, door ds. A. Goedvree uit Uddel bevestigd als predikant van de hervormde gemeente ’t Venster te Lekkerkerk. De tekst voor de verkondiging kwam uit Psalm 92:14-16: ‘Die in het huis des Heeren geplant zijn, dien zal gegeven worden te groeien in de voorhoven onze God. In de grijze ouderdom zullen zij nog vruchten dragen; zij zullen vet en groen zijn, om te verkondigen, dat de Heere recht is; Hij is mijn Rotssteen, en in Hem is geen onrecht.’ Ds. Goedvree schetste dat bij een predikant in het ouder worden het verlangen kan groeien naar een verdieping in de omgang met God. Zoals een palmboom of een cederboom groeit in de hoogte, mag een predikant verlangen om naar God toe te groeien. Ds. Vernooij werd toegezongen uit de Morgenzang, vers 3.
Voorafgaand aan de intrededienst op zondagmiddag sprak wethouder J. Vente namens de burgerlijke gemeente Krimpenerwaard, en ds. F. Hoek uit Schoonhoven als consulent, namens de classis Gouda en de werkgemeenschap van hervormd gereformeerde gemeenten in de Krimpenerwaard. Vervolgens sprak de scriba, ouderling P. Speksnijder, een welkomstwoord tot ds. en mw. Vernooij. Ds. Vernooij werd toegezongen uit Psalm 134:1 en 3. Daarna sprak ds. Vernooij een dankwoord.
De tekst voor de intrededienst was uit Jesaja 30:21: ‘En uw oren zullen horen het woord van degene, die achter u is, zeggende: Dit is de weg, wandelt daarin; als gij zoudt afwijken ter rechterhand of ter linkerhand.’ Ds. Vernooij bediende het Woord met als thema ‘Dit is de Weg’, de Heere Jezus Christus, die Zijn kudde van achter leidt om hen op de Weg te houden.
De hervormde gemeente ’t Venster is anderhalf jaar vacant geweest na het vertrek van ds. W.P. Emaus naar Urk.

DS. M. KREUK DOET INTREDE TE OUDE TONGE

Ds. M. Kreuk, komend van Noordhorn-Saaksum, is op zondagmorgen 24 september bevestigd tot predikant van de hervormde gemeente te Oude Tonge. De bevestigingsdienst werd geleid door vriend en collega ds. B.M. van den Bosch uit Linschoten. De schriftlezing was uit Jeremia 1:1-12. De tekst voor de verkondiging was vers 9b: ‘Zie, ik leg Mijn woorden in uw mond.’ Predikant en gemeente werden opgeroepen alles uit Gods genadehand te ontvangen en zo in die afhankelijkheid te leven en te werken. Nadat ds. Kreuk van ganser harte ja mocht zeggen, werd hem Psalm 134:1 toegezongen: ‘Dat ’s Heeren zegen op u daal’.’
’s Middags deed ds. Kreuk intrede in zijn derde gemeente met Jesaja 12:3: ‘U zult met vreugde water scheppen uit de bronnen van het heil.’ Ds. Kreuk memoreerde dat toen de roepstem kwam, de Heere hem duidelijk naar Oude Tonge wees. Het gaf innelijke rust. ‘En nu roept God ons hier in Oude Tonge om telkens weer te scheppen van het heil. Dat is geen vrijblijvende zaak, maar een opdracht. Jezus Christus roept ons, u en jullie. Komt toch tot Mij! Het heil brengt leven, ja, geeft leven tot in eeuwigheid. We scheppen van het heil in de bediening van de heilige doop en van het avondmaal. Allemaal goedertierenheden van de Heere. Het heil is de bron van het leven. Van nature zijn we zondaren; Zijn heil reinigt, ja, Hij alleen.’ Na afloop van de dienst werd ds. Kreuk toegesproken door burgemeester A. Grootenboer-Dubbelman van de gemeente Goeree Overflakkee. Zij benadrukte hoe belangrijk de kerk kan zijn in de samenleving, en vooral het in gesprek gaan met elkaar. Van harte nodigde ze ds. Kreuk uit om daar vervolg aan te geven. Ds. H.G. van der Ziel uit Ooltgensplaat sprak woorden van welkom namens classis, werkgemeenschap en als consulent. Ouderling J.J. van Nieuwaal sprak namens kerkenraad en gemeente. Hij dankte eenieder die het geduld had opgebracht om op de vervulling van de vacature te wachten, die lang had geduurd. Maar God komt de eer toe, Hij zorgt voor de gemeente. Pastoraal medewerker prop. T. Beekman werd bedankt voor de jaren van zorg voor de gemeente, die nu bevoorrecht is weer een eigen herder en leraar te hebben. De gemeente zong ds. Kreuk, zijn vrouw en kinderen Psalm 105:1 en 3 toe. Ds. Kreuk sprak vervolgens zijn dankbaarheid uit dat alles zo verlopen was, en dat de liefde van Jezus Christus ons mag brengen bij Zijn heil.

HAAIJE FEENSTRA WORDT DIRECTEUR VAN PRISMA

H.J. (Haaije) Feenstra (56 jaar), algemeen directeur van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk, wordt per 1 januari 2018 directeur van Prisma. Prisma verenigt een twintigtal christelijke organisaties die wereldwijd actief zijn in zending, ontwikkelingssamenwerking en diaconaat. Hij volgt prof. dr. H. Jochemsen op, die komende maand met pensioen gaat. Onder leiding van Jochemsen veranderde de bemiddelende rol van Prisma in een adviserende rol, vanwege veranderingen in het overheidsbeleid ten aanzien van de financiering van ontwikkelingssamenwerking.
Feenstra is sinds 2005 eindverantwoordelijk voor alle werkzaamheden van de Protestantse Kerk in binnen- en buitenland, waaronder het werk van Kerk in Actie. Hij heeft in de afgelopen jaren leiding gegeven aan grote veranderingstrajecten. Zo stichtte de kerk meer dan honderd pioniersplekken in Nederland en is de organisatie recent fors afgeslankt en zo meer toekomstbestendig geworden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 oktober 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's