Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

I am n. Dagboek
Uitgeverij Groen, Heerenveen; 352 blz.; € 15,95.
I am n. Inspirerende verhalen
Uitgeverij Groen, Heerenveen; 304 blz.; € 16,94.

Uitgeverij Groen en SDOK gaven vorig jaar een boek uit met inspirerende verhalen van christenen die lijden onder islamitische terreur.
Daarnaast verscheen van hen een dagboek. Die twee zijn weer onderdeel van een pakket met materialen bestaande uit een dvd, een bijbelstudieboek (voor gesprekskringen) en een lespakket voor voortgezet onderwijs.
Het dagboek en de bundel met verhalen kregen de titel I am n. De Arabische letter ‘n’ wordt door extremistische moslims gebruikt om ‘nasrani’ aan te wijzen, volgelingen van Jezus van Nazareth. Het dagboek geeft voor negentig dagen stof om na te denken bij diverse bijbelteksten. Onze situatie wordt in de uitleg vaak vergeleken met die van vervolgde christenen in moslimlanden. Ondertussen lezen we van hun situatie en van de kracht van het geloof. Na een uitleg en vergelijking volgt verdieping. Die onderdelen geven wat dat woord belooft. Mooi is dat vervolgens een gebed staat afgedrukt.
Er zijn wat nadelen aan het dagboek. De bijbelteksten zijn kriskras uit de Bijbel gekozen, er wordt geen schriftlezing bij aangegeven en de uitleg trekt de tekst al snel naar de situatie van de vervolgde christenen. Wie zich echter inleeft in de situatie van de vervolgde broeders en zusters, en daar valt niet aan te ontkomen, en ziet wat de bijbelteksten in dat kader te zeggen hebben, valt stil over de nadelen en ziet het goede wat zo’n dagboek te bieden heeft. Ook het heilzame. Je wordt bepaald bij het lijden van grote delen van Gods kerk. Voor je het weet, leef je daaraan voorbij. Je wordt bepaald bij de grote vrijheid waarin wij christen mogen zijn. Je ervaart ook dat van geloofsgetuigenissen van de vervolgde broeders en zusters kracht uitgaat die bemoedigt en dat je mag delen in hun wijsheid.
Het verhalenboek bevat 48 verhalen die gaan over opoffering, moed, blijdschap, volharding, vergeving en trouw. Ze nemen de lezer mee naar landen als Egypte, Iran, Nigeria, Irak en Pakistan. De verhalen inspireren en helpen ons gebed voor vervolgde christenen concreter te maken en daarin te volharden. Mogelijk kunnen wij hun situatie ook stem geven en zo naast hen staan. Dat is niet onbelangrijk. Voorafgaand aan de verhalen schrijft een aantal bekende christenen, zoals Joël Voordewind, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, ds. Ron van der Spoel, journalist en auteur Aad Kamsteeg, voorganger Jurjen ten Brinke en drs. Piet Vergunst wat de verhalen met hen doen. Hun beschrijvingen zijn regelrechte aanbevelingen om de verhalen te lezen. Ik herken me in wat Andries Knevel schrijft: ‘Dit boek lees je niet in een keer uit. Want soms stokt de adem je in de keel.’ Hij schrijft ook: ‘En bij ieder verhaal vraag ik me af: Hoe zou ik reageren? Hoe zou ik staande blijven?’ Hopelijk brengen deze vragen de lezers niet in twijfel over hun geloof of doet het hen, als het toch gebeurt, bidden om Gods Geest. Belangrijk is te beseffen dat God kracht geeft naar kruis en op de moeilijke momenten er werkelijk is. Daarvan getuigen deze verhalen juist en geven zo ook hoop.
M.J. TEKELENBURG, REEUWIJK

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2017

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's